جزایر رسوبی رود کارون لایروبی می‌شود




زهره افشار/ یک اهواز است و رود کارون! مگر می‌شود این دو را جدا از هم تصور کرد. هر جا که نام اهواز بیاید ناخودآگاه رودخانه کارون و 9 پل زیبای روی آن، بخصوص غروب‌های خیره‌کننده‌اش در ذهنمان تداعی می‌شود و شاید به‌همین خاطر است که رودخانه کارون به نماد شهر اهواز تبدیل شده وهمه این شهر را با جلوه‌های ماندگار کارون می‌شناسند، اما مدتی است گردشگران و اهوازی‌ها درافق رودخانه بویژه روی پل پنجم کارون با دیدن تلنباری از رسوباتی که مانند جزیره از دل رودخانه برآمده، آزرده می‌شوند.
«سیامک عباسپور» مدیردفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان برق خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید: حدود 30 کیلومتر از رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز واقع شده که اتفاقاً جزو رسوب گذارترین مقاطع این رودخانه به شمار می‌رود.
وی وجود پل‌های متعدد روی کارون، پایین بودن سطح رودخانه در محدوده اهواز، کم و زیاد شدن عرض رودخانه در محدوده شهر اهواز از 250 متر تا 700 متر و خشکسالی 10ساله در منطقه را از جمله دلایل اصلی رسوب‌گذاری بالای این رودخانه خواند و افزود: برآورد می‌شود حجم رسوبات رودخانه کارون در محدوده شهر حدود 14 میلیون متر مکعب باشد.
عباسپور با اشاره به بکارگیری دستگاه جدیدی به‌نام «کاتر ساکشن» برای بلعیدن جزایری که منظر کارون را نازیبا ساخته، می‌گوید: به‌دلیل بحث‌های اعتباری حدود 14 سال بود که از این دستگاه استفاده نمی‌کردیم، اما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است با استفاده از منابع داخلی خودمان آن را به‌کار اندازیم. ارزش این دستگاه 2 و نیم میلیون دلار است. پس‌ از سیلاب اسفند و فروردین ماه امسال 710 هزار متر مکعب رسوب در مسیر کارون درست روبه‌روی پارک جزیره شادی اهواز به شکل یک جزیره ناهمگن جاخوش کرده بود که تاکنون با بکار‌گیری این دستگاه 380 هزار متر مکعب آن لایه‌برداری شده است. وی خاطرنشان کرد: لایه‌برداری جزیره زیر پل پنجم نیز بزودی آغاز می‌شود و امیدواریم تا قبل از رسیدن ایام نوروز کار به پایان برسد.
مدیردفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان برق خوزستان در خصوص تکلیف این رسوبات که حجم زیادی هم دارد، گفت: این رسوبات برای کشاورزی مناسب نیست، اما شهرداری برای زیر‌سازی فضای سبز و کارخانه‌های آجرپزی خواهان آن است. جالب است بدانید که هزینه نگهداری و بهره‌برداری از این دستگاه روزی 15 میلیون تومان است. عباسپورتصریح کرد: هر چند لایروبی کارون پس از سیلاب خوزستان جدی‌تر گرفته شده، اما از لحاظ فنی و مهندسی لایروبی را باید در زمره آخرین گزینه‌ها برای کنترل سیلاب دانست.
وی معتقد است، لایروبی کارون در وهله اول برای زیباسازی منظر شهری اهواز و سپس تنظیم الگوی جریان آب متوازن کارون حائزاهمیت است، چرا که ایستگاه‌های متعدد پمپاژ و برداشت آب برای فضای سبز و تصفیه آب در طول رودخانه وجود دارد. لایروبی کارون حدود 800 میلیارد تومان هزینه دارد، درحالی که بودجه تخصیص داده شده به ما سالی 4 میلیارد تومان است، اما با وجود این لایروبی کارون و برداشتن جزایر رسوبی همچنان در دستور کارمان خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/11/535809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها