پرندگان مرده سار نبودند، بیماریشان هم آنفلوانزا نبود

کشمش؛ عامل مرگ پرندگان در خراسان شمالی




شیما جهان بخش/ هفته گذشته خبر مرگ دسته جمعی تعدادی پرنده در خراسان شمالی این نگرانی را به‌وجود آورد که مبادا مرگ این پرندگان به‌علت بیماری «نیوکاسل» یا «آنفلوانزای فوق حاد طیور» باشد، اما به‌گفته مسئولان محیط زیست خراسان شمالی طبق بررسی‌های انجام شده، این بیماری‌ها علت تلف شدن پرندگان نبوده و جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ البته آنان اعلام کرده‌اند که بررسی‌ها ادامه دارد و علت مرگ پرندگان بزودی اعلام می‌شود.
مهدی‌الله پور، مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی در مورد خبر مرگ دسته جمعی تعدادی سار در بجنورد، به «ایران» گفت: پرندگانی که دچار مرگ شده‌اند «توکا گلو سیاه» بودند که به اشتباه در برخی رسانه‌ها «سار» عنوان شده است. این پرندگان شباهت زیادی به سار داشته و از این‌رو چنین اشتباهی رخ داده است.
وی در خصوص علت مرگ این پرندگان، توضیح داد: هفته گذشته با مشاهده لاشه 15 قطعه توکای گلو سیاه که همگی در میدان بازرگانی بجنورد روی زمین افتاده بودند، بلافاصله اجساد آنها جمع‌آوری شد تا بررسی‌های کارشناسی رویشان انجام شود؛ برخی تصورات وجود داشت که این پرندگان بر اثر بیماری آنفلوانزا یا نیوکاسل یا بر اثر مصرف دانه مسموم از بین رفته باشند، اما در بررسی‌های انجام شده هیچ کدام از این موارد تأیید نشد.
به گفته‌ الله‌ پور، این احتمال وجود دارد که مرگ این پرندگان به‌علت خفگی ناشی از خوردن کشمش بوده باشد. در کالبد شکافی انجام شده روی تعدادی از پرندگان دانه‌های انگور در چینه دانشان مشاهده شده است، از این‌رو به احتمال زیاد متورم شدن کشمش در چینه‌دان این پرندگان باعث خفگی آنها شده است؛ البته با نظر کارشناسان قرار شده این پرندگان از نظر بیماری «پاستورلوز» که به‌تازگی درمیان پرندگان تالاب میانکاله مشاهده شده نیز بررسی شود. مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: از آنجایی که فقط 15 پرنده آن هم در یک نقطه دچار مرگ و میر شده‌اند احتمال شیوع هر گونه بیماری در میان پرندگان استان رد می‌شود.
سیما پرنده، دامپزشک اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در این باره گفت: در حال حاضر بررسی‌ها به اتمام نرسیده، اما با قطعیت می‌توان گفت که علت مرگ آنفلوانزای فوق حاد طیور یا نیوکاسل نبوده است. در آزمایش های انجام شده حتی احتمال مصرف دانه سمی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در کالبد شکافی انجام شده وجود دانه‌های انگور در چینه دان این پرندگان تأیید و احتمال خفگی تا حدودی محرز شده است؛ البته نمی‌توان تا پایان بررسی‌ها نظر نهایی را اعلام کرد.
دامپزشک اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در خصوص ابتلای این پرندگان به بیماری پاستورلوز یا وبای پرندگان، توضیح داد: از آنجایی که این بیماری به تازگی در میان پرندگان برخی نقاط کشور مشاهده شده، ما نیز بنا داریم لاشه این پرندگان را از نظر ابتلا به این بیماری مورد بررسی قرار دهیم که بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/11/535810/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها