رؤیای جلوگیری از خام فروشی نفت تعبیر می‌شود

نفت کوره به کک تبدیل می‌شود




گروه اقتصادی
از این پس، ایران بخشی از نفت کوره خود را تبدیل به محصول باارزش‌تری به‌نام «کک» می‌کند. محصولی که چندین برابر نفت کوره قیمت دارد و در بازار داخلی و خارجی هم برای آن مشتری وجود دارد. به این ترتیب بخشی از مشکلات ناشی از قوانین جدید دریانوردی و تأکید آن بر مصرف نفت کوره کم سولفور نیز رفع خواهد شد. چراکه اساساً خروجی نفت کوره واحدهای پالایشی کاهش می‌یابد.
این هفته، برای تولید این محصول قراردادی بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضا شد.
وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهمنامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند بیان کرد: با اجرای این طرح بخشی از کیفیت خروجی پالایشگاه‌ها در تولید نفت کوره افزایش می‌یابد. خوراک هر دو واحد نفت‌کوره است که تبدیل به محصولات بسیار با ارزش‌تر می‌شود. برای نمونه نفت کوره ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلاری در کک سوزنی به یک محصول چند هزار دلاری تبدیل می‌شود. به‌گزارش شانا، بیژن زنگنه ادامه داد: پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند با اجرایی شدن تفاهمنامه امروز در مجموع سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن کک (اسفنجی، سوزنی) تولید می‌کنند. این تفاهمنامه برای تولید کک سوزنی و اسفنجی مورد استفاده صنایع فولاد و آلومینیوم انجام شد؛ هم‌اکنون کشور وابسته به واردات این تولیدات است.
آغاز سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری
وزیر نفت می‌گوید که برای اجرای این طرح حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخشی از آن از طریق پیش خرید محصول از سوی شرکت‌های آلومینیوم و فولادی، بخشی خود پالایشگاه‌ها و بخشی دیگر نیز از سوی بانک‌ها تأمین می‌شود.
به‌گفته زنگنه پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها حدود سه سال به نتیجه برسد.
زنگنه با اشاره به اینکه ساخت این واحدها از نظر رونق تولید، خوداتکایی کشور و ایجاد ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: این‌طور نیست که این واحدها به‌دلیل نیاز کشور و به هر قیمتی حتی در شرایط غیراقتصادی ساخته شوند، بلکه هر دو شرکت با بررسی‌های انجام‌شده، اجرای این طرح را اقتصادی دیده‌اند.
وزیر نفت با بیان اینکه تولید کک از سال‌های خیلی دور دنبال می‌شد، اما به‌دلیل دانش فنی یا فرآیند تولید انجام نشده بود، گفت: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت در هر دو مورد به فرآیندهای تولید قابل اتکا دست یافته، به طوری که پالایشگاه اراک و بندرعباس و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از عملکرد این فرآیندها و لایسنس‌های به‌دست آمده مطمئن هستند.
به‌گفته وی، با ساخت واحدهای صنعتی تولید کک در این دو پالایشگاه سالانه بیش از ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی و ۷۰ هزار تن کک سوزنی تولید خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/8/535828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها