اخــبـــار




وزیر ارتباطات:
ماهواره‌های ایرانی فوق‌العاده‌تری در راه داریم

هرچند ماهواره «ظفر» که قرار بود 20 بهمن ماه به فضا پرتاب شود در مدار آرام نگرفت ولی کارشناسان معتقدند پیشرفت عملکرد این ماهواره قابل تأمل بوده است و با توجه به کاهش چشمگیر میزان خطاها می‌توان به موفقیت پرتاب‌های بعدی امیدوارتر بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پرتاب ماهواره «ظفر» با شکست مواجه شد، گفت: اما ما متوقف نخواهیم شد چراکه ماهواره‌های ایرانی بهتری در راهند. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: پرتاب ماهواره «ظفر» ناموفق بود. مثل بسیاری از پروژه‌های علمی، شکست اتفاق افتاد. فالکون ۹، جونو ۲، اطلس، پروتون‌ام و آنتارس صرفاً نمونه‌هایی از شکست‌های امریکا در پرتاب‌های فضایی هستند. اما ما متوقف شدنی نیستیم. ما ماهواره‌های ایرانی فوق‌العاده‌تری در راه داریم.
رئیس سازمان فضایی ایران نیز با بیان اینکه «ظفر» در استخراج اطلاعات وضعیتی و موقعیتی از خود عملکرد صحیح و مورد تأییدی ارائه داد، گفت: این ماهواره برای قرارگیری در مدار، فقط ۱۵ ثانیه زمان کم آورد. این درحالی است که در زمان پرتاب ماهواره «پیام» ما ۴۰ ثانیه زمان کم آوردیم پس این پیشرفتی چشمگیر محسوب می‌شود. مرتضی براری در گفت‌و‌گو با مهر، افزود: عملکرد داده‌های دریافت شده از «ظفر» بر مبنای تست زیرسیستم‌ها، نشان از سلامت بخش‌های مختلف ماهواره داشته است. از نظر ما این یک موفقیت به حساب می‌آید، چرا که در فاصله ۱۴دقیقه و ۴۵ ثانیه که زمان پرتاب بود، در ۸ دقیقه نخست، شاهد استخراج «اطلاعات موقعیتی» آن بودیم و در ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه که ماهواره از ماهواره‌بر جدا شد، شاهد استخراج «اطلاعات وضعیتی» ماهواره بودیم. این موضوع نشان دهنده سلامت عملکرد ماهواره است. وی با بیان اینکه وضعیت ماهواره و اطلاعات موقعیتی آن در مسیر پرتابی و مداری، ثبت و استخراج شده است، افزود: تست ماژول‌های ماهواره در آزمایشگاه زیر مداری و در خلأ انجام شده بود اما زمانی که ماهواره پرتاب می‌شود، ابعاد دیگر عملکردی نمایان می‌شود.
براری مشکل در پرتاب ماهواره «پیام» را مربوط به مشکلات حرارتی عنوان کرد که در پرتاب ماهواره «ظفر» حل شده بود و گفت: مشکل عمده در پرتاب «ظفر» به سرعت آن مربوط می‌شد و شتاب ماهواره برای قرارگیری در مدار، به سرعت مدنظر نرسید.رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال بررسی بیشتر ابعاد این پرتاب و عملکرد آن هستیم، گفت: با وجودی که ماهواره موفق به استقرار در مدار نشد، اما ما موفق شدیم به ارتفاع مدنظر که ۵۳۵ تا ۵۴۱ کیلومتر از سطح زمین برای پرتاب ماهواره بود، دست یابیم و این یک موفقیت به حساب می‌آید.
معاون وزیر ارتباطات درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مشاهده لاشه‌های این ماهواره در زاهدان گفت: مطابق با رصد انجام شده از ایستگاه‌های زمینی، ماهواره «ظفر» پس از عدم موفقیت قرارگیری در مدار، به اقیانوس هند سقوط کرد.
وی گفت: در صورتی که ماهواره موفق به تزریق در مدار نشود، قطعات آن در فضای جو، می‌سوزد و در قطعه‌ای کوچک وارد اقیانوس می‌شود. رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: قبل از پرتاب ماهواره، کریدور پروازی تمام ملاحظات را بررسی می‌کند تا ماهواره به محیط زیست آسیب نزند و لاشه ماهواره‌بر نیز در منطقه مسکونی و محیط شهری فرود نیاید.

تمدید فراخوان همکاری استارتاپ‌های ایرانی در جام جهانی قطر

سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان امکان همکاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را تمدید کرد.
به‌گزارش «ایران»، این سازمان اعلام کرد به‌دنبال رایزنی‌های به‌عمل‌آمده، به اطلاع کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌رساند که این سازمان درصدد فراهم آوردن امکان همکاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر است. از تمامی کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که مایل به هرگونه همکاری در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در کشور قطر هستند دعوت شده تا تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ با ارسال نامه رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه معرفی کسب‌وکار خود (حداکثر دو صفحه و به زبان انگلیسی جهت ارسال به‌ طرف قطری)، آمادگی خود را اعلام کنند.
کسب‌وکارهای متقاضی همکاری، با هزینه خود همراه با هیأت همراه رئیس سازمان فناوری اطلاعات در آینده نزدیک به کشور قطر، سفر کرده و به‌ طرف قطری معرفی می‌شوند و انتخاب جهت مشارکت در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ و شرایط همکاری با طرف قطری خواهد بود.

نقشه راه گذر به 5G تدوین می شود

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نقشه راه گذر کشور به نسل پنجم فناوری‌های ارتباطات سیار (5G) را با نظرخواهی از متخصصان، تدوین می‌کند.
به‌ گزارش «ایران»، نسترن محسنی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از انتشار فراخوان نظرخواهی تخصصی در تدوین نقشه راه گذر کشور به نسل پنجم فناوری‌های ارتباطات سیار (5G) خبر داد.
وی با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه گذر به 5G در رگولاتوری آغاز شده و با دریافت نظر از بخش و کمیته راهبری که با حضور مدیران ارشد رگولاتوری و مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه از تابستان سال‌جاری تشکیل شده، در حال نهایی شدن است، گفت: تنظیم سیاست‌های کلان رگولاتوری در گذر به فناوری نسل پنجم از اولین خروجی‌های این کمیته بوده که به‌عنوان یک سند بالادستی برای تدوین برنامه اقدام بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آن استفاده خواهد شد.
محسنی با اشاره به دریافت نظرات اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای اینترنت گفت: موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت منابع محدود فرکانسی، ارزیابی اپراتورها از تقاضای قابل انتظار برای خدمات 5G در ۵ سال آینده و... از موضوعاتی بود که در نظرسنجی از اپراتورهای ارتباطی مطرح شده است.
وی تأکید کرد: در مرحله آخر تدوین نقشه راه گذر به 5G، نظرخواهی تخصصی دیگری روی پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده و از تمامی شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در اکوسیستم 5Gهستند، دعوت می‌کنیم نظرات خود را اعلام کنند. محسنی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ فعالیت رگولاتوری، فعالان اکوسیستم دیجیتالی کشور، قبل از ورود فناوری به کشور، در تدوین نقشه راه‌گذر به فناوری به مشارکت فراخوانده شده‌اند، گفت: متخصصان این عرصه تا پایان ساعت اداری پنجم اسفندماه سال‌جاری فرصت دارند نظرات خود را به معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/17/535841/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها