جانشین «آنگلا مرکل» از سمت خود کناره‎‎گیری کرد

بحران در رهبری حزب حاکم آلمان



بنفشه غلامی/ «انگرت کرمپ کارن‎بائر»، زنی که «آنگلا مرکل» امید بسیاری به او به‌عنوان جانشینش در سمت صدراعظمی آلمان بسته بود، از رهبری حزب «دموکرات مسیحی» و به تبع آن نامزدی صدراعظمی کشورش کناره‎گیری کرد.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «دویچه‎وله»، کناره‎گیری «کارن‎بائر» که باعث شگفتی بویژه اعضای حزب «دموکرات مسیحی» شده، پس‌از رسوایی این حزب در ایالت «تورینگن» رقم خورد. «کارن‎بائر» که از این پس تنها حائز عالی‌ترین سمت وزارت دفاع آلمان خواهد بود، در نشستی در مقر حزب خود در برلین به پرسش خبرنگاران درباره علت کناره‎گیری خود از رهبری حزب و نامزدی برای صدراعظمی آلمان با تأکید بر نیاز حزب خود برای قدرتمند شدن، وقایع اخیر در ایالت تورینگن را عامل مهم تصمیم‎گیری خود برای کناره‎گیری از رهبری حزب عنوان کرد.
هفته پیش حزب «دموکرات مسیحی» بعد از حمایت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات محلی پیروز شد. این باعث شد بسیاری به حزب اتهام بزنند که از مواضع خود کوتاه آمده است. این امر باعث استعفای نامزد پیروز حزب برای احراز پست فرمانداری ایالت شد.
«کرمپ کارن‎بائر» 57 ساله در حالی تنها 14 ماه بعد از به دست گرفتن رهبری حزب «دموکرات مسیحی» از سمت خود کناره‎گیری کرد که در یک سال گذشته با سری رسوایی‎هایی در حزب خود مواجه بود. رسوایی‎هایی که بسیاری را نسبت به توان او برای مدیریت و رهبری حزب با تردید مواجه کرد. رویداد انتخاباتی در ایالت «تورینگن» اوج این رسوایی‎ها را رقم زد. طوری که «کارن‎بائر» دیگر تاب نگاه‎های شماتت بار را نیاورد و ترجیح داد، به ایفای نقش در جایگاهی که زمانی نه چندان دور «آنگلا مرکل» با قدرت آن را به دست گرفته بود، پایان دهد.
اکنون با کناره‎گیری «کارن بائر» از رهبری حزب «دموکرات مسیحی»، به‌طور واضح چه بر سر حزب خواهد آمد؟ این چیزی است که «میشائیل کوفنر»، مدیر بخشی سیاسی «دویچه‎وله»، آن را نمادی از بحران سیاسی در حزب «دموکرات مسیحی» آلمان می‎داند و می‎گوید: «از مدت‌ها پیش مشخص بود که حزب در کادر رهبری دچار مشکل شده‎است. اما تورینگن این مشکلات را برملا کرد. ضمن آنکه وقایعی هم بود که از آنچه در پس پرده کادر رهبری حزب می‎گذرد، سخن می‌گفت. درست یک هفته قبل از اینکه کارن‎بائر از رهبری حزب کناره‎گیری کند، «فردریش مِرز» از سمت خود در «بلک راک»، بزرگ‌ترین کمپانی سرمایه‎گذاری آلمان استعفا کرد تا خود را دست به نقد‌ترین کاندیدای احراز سمت رهبری حزبش نشان دهد. او پس از آن نیز در توئیتر خود نوشت که می‎خواهد کاری بزرگ برای کشورش انجام دهد.» «مرز» دیروز نیز به کدهای خود درمورد علاقه‎اش به در دست گرفتن رهبری حزب ادامه داد و در توئیتی از لزوم بازنگری در سیستم مالی نوشت تا بگوید راهبرد او برای آینده آلمان چیست. «مرز» سال 2018 نیز علاقه‎مندی‎اش برای جانشینی «آنگلا مرکل» را که 18 سال رهبر حزب بود، نشان داد. او در نهایت نتوانست مقابل «کارن‎بائر» مقاومت کند و شکست را پذیرا شد. اما اکنون با ضعفی که «کارن‎بائر» در دو سال گذشته نشان داد، بیش از سال 2018 به موفقیت خود امیدوار است. اما آیا او براستی خواهد توانست انقلابی مردانه در حزب «دموکرات مسیحی» به راه‌اندازد و پس از دو دهه رهبری حزب را از دست زنان خارج کند؟ برای پاسخ به این پرسش بسیار زود است. بویژه که هنوز مشخص نیست حزب «دموکرات مسیحی» واقعاً تمایل داشته باشد رهبری را به «مِرز» بسپارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/4/535859/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها