تعطیلی به‌خاطر مرمت‌های جزیی است

قلعه رودخان و موزه میراث روستایی گیلان در سلامتند


پریسا عظیمی
 خبرنگار
وقتی بدانیم موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی و آسیایی در نمایاندن میراث معماری و سبک زندگی روستایی است که به‌صورت روباز در فضایی گسترده به وسعت 260 هکتار احداث شده است، شایعات و اخباری مبنی بر آسیب دیدن 70 درصدی  این مجموعه به‌خاطر برف هفته گذشته در گیلان، نگران‌کننده و تأثر آور است. اما خبر خوب این است که این شایعات واقعیت ندارد. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تعطیلی موزه میراث روستایی و مکان تاریخی قلعه رودخان به‌دلیل بارش شدید برف اخیر خبر داده و نسبت به حضور گردشگران در مسیر این قلعه تاریخی و بالا رفتن به سمت آن هشدار داده است اما این تعطیلی و هشدار به معنای آسیب دیدن نگران‌کننده آنها نیست. «ولی جهانی»، معاون میراث فرهنگی گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه این دو مکان تا اطلاع ثانوی تعطیل است، اعلام کرد: بارش برف چند روز گذشته به تعدادی از آثار و بناهای تاریخی استان خساراتی زده که در دست بررسی است؛ یکی از این آثار، موزه میراث روستایی است که از 36 بنایی که در آن موجود است 3 بنا بین 5 تا 10 درصد آسیب دیده است.
فضاهای جانبی این موزه مانند مسیرهای رفت ‌وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله‌ دام‌ها به‌دلیل اینکه سازه‌های سبک و موقتی دارد، خسارت جزئی دید که این سازه‌ها به‌دلیل سبک بودن هرساله احیاء می‌شود. جهانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای تعیین خسارت و مرمت از سازه‌ها در دستور کار معاونت میراث گیلان قرار گرفته، ادامه داد: همکاران سازمان برنامه و بودجه استان هم از موزه بازدید داشتند و قول همکاری دادند تا با برآورد خسارات، بودجه مشخصی را تعیین کنند. معاون میراث فرهنگی گیلان با تأکید براینکه امکان بازدید از این موزه تا زمان برف‌روبی کامل و بازگشایی مسیرهای بازدیدکنندگان امکانپذیرنیست، یادآور شد: بازدید از سایر موزه‌های وابسته به میراث فرهنگی مانند موزه رشت و موزه چای لاهیجان برای بازدیدکنندگان فراهم است. این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی گیلان درباره وضعیت قلعه رودخان که شاهد بارش برف 2 متری در این مکان تاریخی بودیم، گفت: در بازدیدی که کارشناسان ما از این قلعه داشتند، از 3 پنل خورشیدی موجود که برق قلعه را تأمین می‌کند، یک پنل آسیب دیده است. دیگر سازه‌های غربی، شرقی و میانی قلعه هم سالم مانده است.
جهانی با بیان اینکه سعی می‌کنیم از قسمت‌های مختلف قلعه برای اطمینان بیشتر از سالم ماندن بناها از خسارات برف بازدید داشته باشیم؛ تصریح کرد: تعداد زیادی درخت هم در مسیر قلعه به‌دلیل سنگینی برف شکست که درحال جابه‌جایی آنها هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7281/11/536272/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها