اخبـــار




«معامله قرن» روی میز اتحادیه اروپا

گروه جهان / وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه 17 فوریه در بروکسل نشستی برگزار می‌کنند تا درباره طرح دونالد ترامپ برای بحران خاورمیانه موسوم به معامله قرن بحث و گفت‌و‌گو کنند و برای رویارویی با این طرح به اتفاق نظر و تصمیمی واحد برسند.
به‌گزارش اسپوتنیک، نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درباره معامله قرن در حالی است که ماه گذشته میلادی به محض رونمایی ترامپ از معامله قرن مقامات برخی از کشورهای اروپایی با شدیدترین لحن این طرح به اصطلاح صلح را محکوم و اعلام کردند، این طرح هیچ سازگاری با بسیاری از پارامترهای بین‌المللی ندارد. پیش از رونمایی از معامله قرن هم سفرای رژیم صهیونیستی در کشورهای اروپایی از هفته‌ها قبل برای قانع کردن مقامات اروپایی درباره معامله قرن تلاش کرده بودند اما این تلاش‌ها ناکام ماند و جوزپ بورِل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا حدود دو هفته قبل اعلام کرد: «با توجه به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان‌ملل متحد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند قلمرویی که [در معامله قرن] برای اسرائیل تعریف شده را به‌رسمیت بشناسد.» بورل روز جمعه در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفته بود، اتحادیه اروپا باید برای مقابله با معامله قرن خودش ابتکار عمل به خرج دهد و طرح صلح اختصاصی برای خاورمیانه ارائه دهد. او البته اذعان کرد که برای چنین ابتکار عملی اتحاد کافی در میان مقامات اروپایی وجود ندارد و همچنین این چالش جدی وجود دارد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اتحادیه اروپا را به‌عنوان میانجی قبول نکنند.

تمرین جنگ با امریکا در ونزوئلا

گروه جهان/ در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین امریکا و ونزوئلا و در شرایطی که واشنگتن در حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان اعلام کرده در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه دولت کاراکاس است، روز شنبه در پایتخت ونزوئلا و برخی شهرهای مرزی این کشور مانورهای نظامی زمینی و دریایی برگزار شد. وجه تمایز این مانور نظامی سراسری با مانورهای قبلی این بود که غیرنظامیان داوطلب که آموزش‌های نظامی محدود دریافت کرده و به عضویت افتخاری ارتش ونزوئلا درآمده‌اند در کنار نیروهای مسلح ارتش در مانور شرکت داشتند.
به‌گزارش تایم، مانورهای نظامی سراسری روز شنبه در ونزوئلا با حضور غیرنظامیان داوطلب آموزش دیده و قرمزپوش، نخستین واکنش عملی دولت کاراکاس به تهدیدهای فزاینده دولت واشنگتن است که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی اعلام کرده بود، همچنان به گزینه نظامی علیه ونزوئلا فکر می‌کند و این گزینه از روی میز برداشته نشده است. البته در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از مداخله نظامی آنی امریکا در ونزوئلا وجود ندارد و واشنگتن فعلاً بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و سیاسی و استفاده از ابزار تحریم متمرکز شده است.
ونزوئلا که در ماه‌های اخیر از سوی امریکا و برخی کشورهای اروپایی بشدت تحت فشار است، چند روز قبل از صدور فراخوان برگزاری مانورهای نظامی سراسری، غیرنظامیان داوطلب آموزش نظامی دیده را به‌طور رسمی به ارتش ملحق کرد. شمار این غیرنظامیان که آموزش‌های نظامی محدود دیده‌اند، به حدود 4 میلیون نفر می‌رسد.
این رزمایش تنها دو روز پس از بازگشت خوان گوایدو، رهبر مخالفان از تور امریکایی، اروپایی‎اش برگزار شد. خوان گوایدو که در این تور از سوی غرب تحت حمایت‌های آشکار قرار گرفت، به محض بازگشت به لفاظی‎های خود علیه نیکلاس مادورو، با شدتی بیش از قبل ادامه داد. این لفاظی‎ها دولت کاراکاس را برآشفته کرده‎ است. طوری که دولت ونزوئلا که تاکنون اهمیتی به آزاد بودن گوایدو نمی‎داد، اعلام کرده، ممکن است او را دستگیر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7281/4/536313/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها