اخبار




هواپیمای اوکراینی محور گفت‌وگوهای ظریف در مونیخ

سقوط هواپیمای اوکراینی یکی از موضوعات اصلی گفت وگوهایی بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خلال حضور در نشست امنیتی مونیخ و در دیدار با مقام‌های کشورهای مرتبط، از سر گذراند. در همین رابطه ظریف در نشستی با حضور وزیران امور خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که اتباع‌شان در این حادثه جان خود را از دست دادند، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافت و آخرین مواضع ایران را پیرامون این موضوع تشریح  کرد. در این نشست وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزارت امور خارجه انگلیس حضور داشتند. نشستی که وزیر خارجه ایران در آن ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسئولیت‌پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مسأله تأکید کرد. به گزارش ایرنا، بعد از این نشست بود که نمایندگان کشورهای حاضر در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای، از دولت ایران خواستند که به مسئولیت بین‌المللی عمل کند و هرچه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به کشوری ثالث تحویل دهد. در همین چارچوب فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا نیز خواهان تحقیق شفافیت کامل در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شد.
۴۰ روز از حادثه سقوط پرواز ۷۵۲ بوئینگ اوکراینی در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) می‌گذرد اما «جعبه سیاه» پرواز ۷۵۲ تهران- کی‌یف متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین هنوز به مرحله بازخوانی اطلاعات نرسیده است و پیدا نیست قرار است چه زمانی و در کدام «لابراتوار بین‌المللی» یا با کمک کدام تجهیزات ارسالی در ایران بازخوانی شود. اکنون جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران است و با اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که توانایی بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما را به دلیل مدرن بودن مدل هواپیما ندارد اما از طرف جامعه بین‌المللی نیز کمکی برای انتقال تجهیزات به ایران و بررسی آن در لابراتوار فرودگاه مهرآباد دریافت نکرده است.  کانادایی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که فرانسه از جمله معدود کشورهایی است که توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را دارد اما به گفته یک منبع آگاه «تاکنون هیچ گونه تجهیزاتی برای خواندن جعبه سیاه به ایران منتقل نشده است.»

هشدار عراقچی به شرکت‌های کره ای

معاون سیاسی وزیر خارجه تصریح کرد: شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند حتماً در آینده اقتصاد ایران در اولویت قرار نخواهند داشت. سید عباس عراقچی در گفت‌و‌گویی درباره شرکت‌های خارجی از جمله کره‌ای‌ها که بازار ایران را ترک کرده‌اند، گفت: «ما الان در یک مقطع بسیار مهم تاریخی قرار داریم و سیاست فشار حداکثری امریکا در اوج خود است. طبیعی است کسانی که با این سیاست امریکا همراهی می‌کنند و ملت ایران را در این شرایط تحت فشار و سخت تنها می‌گذارند، حساب خودشان را برای آینده مشخص می‌کنند و حتماً ملت ایران فراموش نخواهد کرد». عراقچی تصریح کرد: «همواره اولویت با تولید کنندگان، شرکت‌ها و کارآفرینان داخلی است و اگر نیاز باشد با شرکت‌های خارجی مراوده‌ای صورت بگیرد، باز حتماً شرکت‌هایی که در این شرایط در ایران باقی ماندند، اولویت خواهند داشت و کسانی که ایران را ترک کردند بازارهایی را از دست دادند که به آسانی نخواهند توانست دوباره به دست بیاورند».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7281/3/536321/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها