اخبـــار



افروخته شدن آتش جنگ تجاری در سرزمین‎های اشغالی

گروه جهان/ پس از چند دهه رویارویی‎های نظامی و سیاسی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی، سه هفته پس‌از رونمایی از طرح «معامله قرن»، این رویارویی‎ها شکلی جدید به خود گرفته و دو طرف به‌جنگی تجاری روی آورده‎اند.
به‌گزارش «فرانس 24»، سه روز پیش از آنکه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اقدام به انتشار فهرستی از 112 شرکت فعال حامی اسرائیل در اراضی اشغالی کرانه باختری برای ساخت شهرک‎های صهیونیستی کرد، اسرائیل با اعلام ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی کرانه باختری به مناطق تحت کنترل خود، تلاش کرد، فلسطینیان را که اقتصاد کوچکشان بر کشاورزی استوار است، تحت فشار قرار دهد. این در حالی است که تنها راه صادرات اقتصادی فلسطینیان به جهان، مرزهای اردن و دو بندر حیفا و اشدود است. بنابراین از آنجا که این بنادر و مبادی خروجی اراضی اشغالی در اختیار رژیم صهیونیستی است و برخلاف توافق‌های پیشین، آنها اجازه ورود و خروج محموله‌های تجاری فلسطین را نمی‌دهند، بیشترین آسیب به کشاورزان فلسطینی وارد خواهد شد. اما این به معنای مصون ماندن اسرائیلی‌ها نیست. زیرا همانطور که تحلیلگران می‌گویند، اعمال ممنوعیت‌های اخیر از سوی رژیم صهیونیستی در واقع ورود دو طرف درگیر در سرزمین‎های اشغالی به جنگ تجاری است که از اواخر سال گذشته میلادی (نزدیک به دو ماه پیش) و پس‌از اعلام ممنوعیت ورود گوشت گوساله از اسرائیل به کرانه باختری آغاز شد. فلسطینیان پیشتر پس از آنکه از ادامه مذاکرات با طرف مقابل ناامید شدند و راه مذاکره را مسدود دیدند، در اقدامی واکنشی اعلام کرده‎ بودند، دیگر حاضر به ورود گوشت گوساله از دامداری‎های اسرائیلی نیستند. این تصمیم برای اقتصاد دامداران اسرائیلی خسارات هنگفتی به بار آورد.
همانطور که ریاض العطاری، وزیر کشاورزی فلسطین گفته ‎است، آخرین اقدامات اسرائیل در ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی فلسطینیان به اراضی اشغالی، «بسیار خطرناک» است و اثرات منفی زیادی برای کشاورزی فلسطین خواهد داشت، اما پیامدهای منفی آن بر اقتصاد اسرائیل نیز تأثیر خواهد گذاشت. به نوشته «هاآرتص» این ممنوعیت‌ها بازی دو سر باخت برای اقتصاد دو طرف خواهد بود، بازی‎ای که ضرر آن برای طرف اسرائیلی بیشتر خواهد بود. چرا که علاوه بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی و پروتیینی، بازار محموله‌های قاچاق نیز به شدت داغ می‌شود.

پاکسازی گسترده حومه حلب

گروه جهان/ ارتش سوریه با پیشروی قابل توجه در مواضع شبه نظامیان تکفیری در غرب و شمال غرب حلب، بر بیش از 30 روستا و شهرک در اطراف این شهر با موقعیتی استراتژیک مسلط شد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، شبکه تلویزیونی دولتی سوریه این دستاورد ارتش بشار اسد را تأیید کرده است. براساس اعلام سازمان غیردولتی دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن، این برای نخستین بار در هشت سال گذشته است که ارتش سوریه توانسته این مناطق را در اختیار بگیرد. هدف از این عملیات در غرب حلب، ایجاد کمربندی امنیتی در برابر تجاوز شبه نظامیان تکفیری اعلام شده است. بنا بر گزارش «ایسنا» به‌نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه پس از این پیشروی در بیانیه‌ای نوشت: «نیروهای قهرمان و شجاع ما با تسلط بر ده‌ها روستا و شهرک در حومه شمال غربی و غرب حلب و تعداد زیادی مجتمع مسکونی، کارخانه و تپه‌ها، اقدام به گشودن گذرگاه‌های میرناز و مجیرز در حومه غربی حلب و آزادسازی شهر سراقب برای تأمین خروج امن شهروندان و پایان دادن به کابوس تروریسم تکفیری کردند که طی سال‌های گذشته بر این منطقه خیمه زده بود. مأموریت ما تا پاکسازی تروریسم از سراسر سوریه ادامه دارد. در هیچ جای سوریه دیگر نباید اثری از تروریسم باقی بماند و اگر صدای حامیان و ناظران تروریسم بلند شود. ارتش سوریه با حسن نیت همانند سپری محکم به حمایت از امنیت کشور و شهروندان خواهد پرداخت.» ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه، از دسامبر گذشته مناطق بسیاری در ادلب، حلب و لاذقیه را تحت کنترل درآورده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7282/4/536361/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها