استانداردهای تغییر خودرو بنزین سوز به گازسوز اعلام می شود؛ به زودی

متقاضیان گاز سوز به کارگاه‌ها نروند




گروه اقتصادی
تب گاز سوز کردن خودروها هر روز داغ‌تر می‌شود چرا که بنزین 3 هزار تومانی مشوق کسانی شده که می‌خواهند با قیمت کمتری باک خودروهایشان را پر کنند.
آنگونه که پرس و جو کردیم، در کارگاه‌هایی که خودروهای بنزینی را به‌گاز سوز تبدیل می‌کنند، پول زیادی گرفته نمی‌شود. در خودروهایی مانند پرشیا که نیازمند کپسول بزرگ است، هزینه گازسوز کردن خودرو حدود
6 میلیون تومان تمام می‌شود و در خودروهای کوچک‌تر مانند پراید این رقم به 4 میلیون تومان می‌رسد.
کسانی که طی چند وقت اخیر یعنی بعد از گرانی بنزین، خودروهایشان را در کارگاه‌ها گاز سوز کردند، رضایت نسبی دارند و می‌گویند هزینه هایشان تقلیل یافته و دیگر نگران مسافت‌هایی که طی می‌کنند، نیستند.
محمد یک ماه است که پژو 405 خود را با قیمت
5 میلیون و 700 هزار تومان گاز سوز کرده است. او که راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی است، می‌گوید: حداقل 6 سال می‌تواند با مخزن گازی که برای او گذاشته شده، بدون دردسر و نگرانی از قیمت بنزین کار کند.
او عنوان می‌کند که مصرف بنزین آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی زیاد است لذا سهمیه‌ها کفاف کار آنها را نمی‌دهد.
محمد جمله‌اش را این‌گونه تمام کرد که بنزین 3 هزار تومانی کجا و گاز 600 تومانی کجا!
کسانی که متقاضی گاز سوز کردن خودروهایشان هستند از معایب گاز هم می‌گویند که مهم‌ترین آن کاهش قدرت خودرو است. آنها می‌گویند ال پی جی‌های قدیمی که خیلی خطرزا بودند، قدرت‌شان با بنزین تا حدودی برابری می‌کرد اما سی ان جی مانند بنزین قدرت احتراق ندارد، به همین دلیل نصب کارگاهی آن هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.
در این میان افرادی هم که می‌خواهند نوروز 99
جاده گردی کنند به صرافت این افتادند که خودرویشان را گازسوز کنند، همین امر صف گاز سوزها را چند برابر کرده است.
زمانی که بنزین گران شد سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف پیش‌بینی کردند که استقبال از طرح گازسوز کردن خودروها در کارگاه‌ها زیاد خواهد شد، ولی هیچ زمان گازسوز کردن کارگاهی خودروها استاندارد تعریف شده نداشت. از این‌رو سازمان ملی استاندارد چند وقتی است که هر هفته برای تدوین استاندارد کارگاهی خودروهای دوگانه سوز با نمایندگان وزارت صمت، خودروسازان، وزارت کشور، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت‌های بازرسی جلسه برگزار کرده تا گاز سوزکردن خودروها با قواعد استاندارد باشد. روز گذشته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که استاندارد تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به‌گاز سوز نهایی شده و بزودی ابلاغ می‌شود. بدین جهت دارندگان خودروهای بنزینی می‌توانند، با استانداردهای انحصاری ایران که تا قبل از این در هیچ کشوری وجود نداشته است، خودروهایشان را گازسوز کنند.
آنگونه که رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود گفت: ۲ هزار و 790 جایگاه سی‌ان‌جی در سراسر کشور، وجود دارد که اغلب این جایگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. در عین حال بیش از ۱۰۰ هزار مخزن ذخیره در جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد که ۲۴ هزار مخزن ذخیره مورد بازرسی قرار گرفته‌اند (هزار و ۶۸۰ مورد از آنها دارای مشکل ارزیابی شدند) و در مجموع وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: هرچند جای هیچ نگرانی نیست، اما باید گفت همه خودروهای دوگانه سوز شده کارگاهی در کشور غیراستاندارد هستند.
پیروزبخت گفت: تاکنون حوادث رخ داده در جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دلایلی همچون استفاده از تلفن همراه، سیگار کشیدن و غیره هنگام سوختگیری اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد بنزین و نگرانی‌هایی که نسبت به آلایندگی آن وجود دارد، نیز گفت: بررسی بنزین تولیدی و مصرفی کشور در فصل سرد سال از سوی سازمان ملی استاندارد انجام شده و تاکنون هیچ مشکلی از نظر آلایندگی گزارش نشده است.
وی در مورد آزمون بنزین در فصل سرد سال اظهار داشت: در بنزین یورو۴ عدد اکتان ۹۱.۵، آروماتیک‌ها ۱۱.۵، الفین ۴، بنزن ۰.۴۸ و گوگرد ۳۲.۸ بوده است که البته نتیجه این آزمون در مورد بنزین معمولی هنوز نهایی نشده است.
پیروزبخت یادآور شد: میانگین پارامترهای ۵۵ نمونه بنزین در فصل گرم سال نیز که پیشتر اعلام شده بود وضعیت خوب بنزین‌های تولیدی از نظر استاندارد را نشان داده بود. وی خاطرنشان کرد:‌ به‌دنبال تجدید نظر در استاندارد بنزین توزیعی کشور از یورو۴ به یورو۵ و یورو ۶ هستیم و پیش‌نویس آن نیز آماده شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: استاندارد گازوئیل اجباری نبوده و به همین دلیل تاکنون به آن ورود نکرده‌ایم، اما مطابق قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۰ مشمول استاندارد اجباری خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7282/8/536379/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها