روایت سردار حسین دهقان از وجوه دیپلماتیک شهید سلیمانی:

مذاکرات سردار سلیمانی، پوتین را برای ورود به سوریه مجاب کرد



گروه سیاسی/ سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و از فرماندهان دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه حاج قاسم را در دنیا صرفاً به‌عنوان فرمانده سپاه قدس نمی‌شناختند، تأکید کرد: او به‌عنوان یک دیپلمات هم پذیرفته شده بود. یعنی اگر فرمانده نیروی قدس هم نبودند، باز همین اثرگذاری‌ها را داشتند.
سردار دهقان در گفت‌و‌گو با «تسنیم» در تشریح چرایی ورود روسیه به جنگ سوریه و نقش سردار سلیمانی در این مذاکرات، با بیان اینکه در آن زمان درباره موضوعات مختلف مانند پشتیبانی و ارتباط با روس‌ها جلسات متعددی با حاج قاسم داشتیم، اظهارکرد: قرار بود من دیداری با آقای پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو داشته باشم، قبل از آن سردار سلیمانی با او جلسه‌ای داشت که همان جلسه منجر به ورود روس‌ها به سوریه شد.
او با اشاره به اینکه در این مسیر مباحثی هم وجود داشت، مانند اینکه روس‌ها ابتدا می‌گفتند طراحی و فرماندهی میدان برعهده آنان و حاج قاسم تأمین‌کننده نیرو باشد، اضافه کرد: اما ما می‌گفتیم شما پشتیبانی‌کننده هستید و فرماندهی میدان برعهده حاج قاسم است. برای تدوین محورهایی که مد نظرمان بود، در جلسات متعدد با حاج قاسم می‌نشستیم و بحث می‌کردیم و نهایتاً من جمع‌بندی را به جلسات بردم و تا آخر هم در همان مسیری که ما در نظر داشتیم ادامه دادیم.
سردار دهقان با بیان اینکه حاج قاسم را در دنیا صرفاً به‌عنوان فرمانده سپاه قدس نمی‌شناختند، بلکه او به‌عنوان یک دیپلمات هم پذیرفته شده بود، ادامه داد: یعنی ایشان اگر فرمانده نیروی قدس هم نبودند، باز همین اثرگذاری‌ها را داشتند. لذا این‌طور نبود که آقای پوتین حاج قاسم را تنها به‌عنوان فرمانده نیروی قدس بپذیرد، حاج قاسم به‌عنوان حاج قاسم در نظام سیاسی و اداری و مدیریت کشور مورد توجه قرار داشت. بقیه مثل اردوغان در ترکیه یا کشورهای دیگر هم همین نگاه را داشتند.
او اضافه کرد: روس‌ها عموماً با یک ذهنیت قبلی با مسائل منطقه برخورد می‌کنند. این هنر حاج قاسم بود که بتواند فضایی از آینده منطقه، جهان و حتی خود روسیه و تهدیدی به‌نام داعش که برای همه جهان خطرناک است را برای آقای پوتین به تصویر بکشد و او را قانع بکند.
وزیر سابق دفاع، ترور سردار سلیمانی از سوی ترامپ را یک خطای احمقانه راهبردی توصیف و تأکید کرد: امریکایی‌ها با این جنایت دیگر نمی‌توانند هیچ ادعایی به‌عنوان یک دولت یا جامعه متمدن داشته باشند. اگر تا دیروز صهیونیست‌ها یک دولت تروریستی بودند، اکنون شخص رئیس جمهوری امریکا هم چنین وضعیتی در افکار عمومی دارد.
 پیش از این هم گزارش‌هایی درباره سفر مهم سردار سلیمانی به روسیه و مجاب کردن پوتین برای ورود به مسأله سوریه در مردادماه سال 94 منتشر شده بود. از جمله 16 مهرماه 94 باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس مدعی شد دیدار مهم سردار سلیمانی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نقشی مؤثر در آغاز حملات هوایی این کشور در سوریه ایفا کرده است. این خبرگزاری در گزارشی به نقل از مقامات دولت عراق نوشت: ایران در آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه نقشی مهم ایفا کرده؛ به طوری که یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران نشستی سه ساعته را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشته است تا او را متقاعد به حمله به سوریه کند.
همچنین در  بخشی از کتاب «توافق سلیمانی و پوتین» نوشته شعیب بهمن از پژوهشگران مسائل روسیه آمده است: «24 جولای 2015 (2 مرداد 1394)، هواپیمای مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه‌ای اعلام نشده بود. بسرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7282/3/536416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها