هفته دوم لیگ قهرمانان با شکست تلخ استقلال و شهر خودرو آغاز شد

پنالتی سوخت ، گل سالم را سوزاندند




گروه ورزش / هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دیروز با برگزاری دیدارهایی آغاز شد. در گروه B پاختاکور ازبکستان و شهرخودرو در ورزشگاه مرکزی تاشکند به مصاف هم رفتند. نماینده ایران بازی را هجومی‌ آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی چند بار به دروازه حریف نزدیک شد اما نتوانست خطر جدی ایجاد کند. در ادامه نوبت به میزبان بود که بازی را در دست بگیرد و چند فرصت نصف و نیمه را هم ایجاد کند. تلاش دو تیم در نیمه اول ثمری نداشت و بازیکنان پاختاکور در نیمه دوم، ارائه بازی هجومی را در دستور کار خود داشتند؛ تاکتیکی که 10 دقیقه بعد به ثمر نشست. نفوذ ماشاریپوف از سمت راست با عبور او از اکبر صادقی و حسن جعفری همراه شد و پاس در عرض این بازیکن، باعث شد تا سرگیف با بغل پا گل اول بازی را در دقیقه ۵۵ به ثمر برساند. در حالی که بازیکنان شهرخودرو برای جبران نتیجه جلو کشیده بود، ماشاریپوف باز هم با پاسی در عمق، خمداموف و سرگیف را در موقعیتی مشکوک به آفساید در حالت دو به تک با سیدمهدی رحمتی قرار داد که پاس خمداموف به سرگیف، باعث شد تا او دروازه خالی را باز کند و خودش و تیمش 2 گله شوند. مجتبی سرآسیایی سرمربی شهرخودرو، امین قاسمی‌نژاد و محمد آقاجانپور را به زمین فرستاد و در۲۰ دقیقه پایانی این بازیکنان شهرخودرو بودند که توپ و میدان را در اختیار داشتند اما پاس‌های اشتباه باعث شد تا مشهدی‌ها نتوانند موقعیت‌های زیادی ایجاد کنند. شاگردان سرآسیایی دقیقه ۸۴ فرصت داشتند که اختلاف را به حداقل برسانند. در این صحنه شوت قاسمی‌نژاد به تیر دروازه پاختاکور برخورد کرد و راهی به دروازه نیافت. پاختاکور در دقیقه ۸۷ صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که سانتر ماشاریپوف با ضربه سر اعظموف به گل سوم میزبان تبدیل شد و بازی در نهایت با پیروزی 3-0 تیم ازبک به پایان رسید تا شهرخودرو دومین شکست خود را متحمل شود.
در دیگر بازی این گروه الاهلی امارات در خانه اش 2-1 مغلوب الهلال عربستان شد.
بازی‌های گروه A با شکست خانگی 1-0 الشرطه عراق مقابل الوحده امارات آغاز شد. در دیگر بازی این گروه، الاهلی عربستان و استقلال در ورزشگاه  جابر الاحمد کویت به مصاف هم رفتند و دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی ایران، تماشاگر ویژه آن بود. بازی با کارت زرد برای مدافع استقلال آغاز شد و روزبه چشمی در دقیقه یک به دلیل تکل خشن توسط کو هیون جین، داور کره‌ای جریمه شد. الاهلی در دقیقه ۱۶ به گل رسید. ابو شراره به محوطه جریمه استقلال نفوذ کرد و با سیدحسین حسینی تک به تک شد. دروازه‌بان استقلال باعث سرنگونی این بازیکن شد و داور به نشانه اعلام پنالتی در سوت خود دمید. سلمان الموشر هم توپ را برخلاف جهت شیرجه حسینی وارد دروازه کرد. برتری الاهلی چند دقیقه بیشتر دوام نداشت و امیر ارسلان مطهری دقیقه ۲۲ از اشتباه حسین عبدالغنی سلیمانی کاپیتان 42 ساله حریف استفاده کرد و با یاسر المسیلیم تک به تک شد و گل تساوی را به ثمر رساند تا یک‌بار دیگر شادی گل معروفش (گیتار زدن) را انجام دهد. این گل هم دوام چندانی نداشت و الاهلی باز هم از نماینده ایران پیش افتاد. اشتباه محمد دانشگر در دفع توپ در دقیقه 29 باعث شد سلمان الموشر گل دوم خودش و تیمش را به ثمر برساند. استقلال دقیقه ۳۹ بهترین موقعیت برای به تساوی کشاندن بازی را از دست داد. آرش رضاوند در گوشه محوطه جریمه الاهلی با خطای بازیکن این تیم سرنگون شد و داور این بار به سود استقلال پنالتی گرفت. در غیاب علی کریمی، وریا غفوری پشت توپ ایستاد و نتوانست دروازه الاهلی را باز کند. ضربه نه چندان خوب کاپیتان استقلال را دروازه‌بان حریف دفع کرد تا نیمه اول با پیروزی تیم سعودی به پایان برسد.
حملات دو تیم بخصوص شاگردان فرهاد مجیدی که به دنبال گل دوم بودند، ثمری نداشت و در حالی که بازی رو به پایان بود، آبی‌ها موفق به گشودن دروازه حریف شدند. مطهری دقیقه 87 با شلیکی دیدنی از پشت محوطه جریمه، دروازه الاهلی را گشود اما کمک داور اعلام آفساید کرد و معتقد بود دانشگر مانع دید دروازه‌بان الاهلی شده است. در هر حال داور با تصمیمی عجیب، گل را مردود اعلام کرد و در 7 دقیقه وقت اضافه هم اتفاقی نیفتاد تا استقلال با اشتباه محرز داوری 2-1 بازنده از زمین خارج شود. بدین ترتیب نخستین شکست در کارنامه مجیدی به ثبت رسید.
 پرسپولیس به‌دنبال اولین برد آسیایی
هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا امروز با برگزاری چند دیدار ادامه می‌یابد. در گروه C، التعاون عربستان از ساعت 19:05 میزبان الدحیل قطر است و همزمان الشارجه امارات در ورزشگاه اختصاصی خود از پرسپولیس پذیرایی می‌کند. قضاوت این دیدار برعهده بیت کریستوفر جیمز داور استرالیایی است. این داور برای نماینده‌های ایران و تیم ملی قضاوت‌های زیادی داشته که آخرین آن مربوط به جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است که ایران در نیمه نهایی به مصاف ژاپن رفت و ۳ -0 شکست خورد. داور استرالیایی علاقه زیادی به کارت زرد دارد و در ۷ بازی که این فصل در لیگ استرالیا قضاوت کرده، ۲۵ کارت زرد داده است. در هر حال، شارجه و پرسپولیس به‌عنوان تیم‌های بازنده هفته نخست، امروز برابر هم صف آرایی می‌کنند. الشارجه هفته گذشته در خانه با یک گل مغلوب التعاون عربستان شد و پرسپولیس هم با 2 گل نتیجه را به الدحیل واگذار کرد. شارجه که فصل گذشته عنوان قهرمانی لیگ امارات را از آن خود کرد، در فصل جاری شرایط چندان مناسبی در لیگ کشورش ندارد. این تیم در پایان هفته شانزدهم با 28 امتیاز در رده پنجم است و با تیم صدرنشین که الاهلی 36 امتیازی است، 8 امتیاز فاصله دارد.«ملک» یا پادشاه، لقب الشارجه است و آنها جزو تیم‌های پر افتخار امارات محسوب می‌شوند. الشارجه 6 قهرمانی در لیگ، 8 قهرمانی در جام رئیس دولت امارات (جام حذفی) و یک قهرمانی هم در سوپرجام این کشور دارد و در گذشته بازیکنان ایرانی مانند رسول خطیبی، ایمان مبعلی، جواد نکونام، مسعود شجاعی و مازیار زارع پیراهن این تیم را برتن کرده‌اند و البته در مقطعی ستاره‌ای مانند ادینیو برزیلی هم در این تیم حضور داشته است. هدایت این تیم برعهده یک مربی اماراتی به‌نام عبدالعزیز محمد است. او در تیمش، حمود محمد مبارک عربستانی را به‌عنوان دروازه بان دارد که البته گلر اصلی نیست و در بازی قبل، عادل الحسنی دروازه بان ملی پوش اماراتی درون دروازه ایستاد. در خط دفاع هم 3 ملی پوش حضور دارند. در خط میانی، کرونادو، مارکوس ملونی و لوانزینهو برزیلی، رایان مندز اهل کیپ ورد و اتابک شوکورف ازبک حضور دارند. در خط حمله هم لوکاس کاریو برزیلی و عبدالله ترائوره که ملیتی ایتالیایی دارد، بازی می‌کنند. در سمت مقابل، پرسپولیس به‌عنوان قهرمان 3 دوره گذشته لیگ برتر ایران شروعی موفق در این فصل از لیگ قهرمانان نداشت و در همان 15 دقیقه ابتدایی بازی مقابل الدحیل، 2 گل خورد و غافلگیر شد. صدرنشین فعلی لیگ برتر امروز هدفی جز جبران نتیجه بازی قبل ندارد و تعدادی از کارشناسان معتقدند شکست الشارجه برای شاگردان گل محمدی دور از دسترس نیست. به نظر می‌رسد یحیی گل محمدی برای این مسابقه هم تغییراتی در ترکیب تیمش ایجاد کند؛ حضور سیدجلال حسینی به جای محمدحسین کنعانی زادگان و قرار گرفتن آنتونی استوکس در ترکیب اصلی، محتمل‌ترین تغییرات خواهد بود.
گفتنی است، پرسپولیس و الشارجه پیش از این تنها یک تقابل داشته‌اند. دیداری که در نخستین بازی مرحله گروهی فصل ۲۰۰۹ لیگ قهرمانان شکل گرفت و هدایت سرخپوشان پایتخت برعهده نلو وینگادا پرتغالی بود و هموطن او تونی اولیویرا روی نیمکت الشارجه می‌نشست. پرسپولیس آن بازی را با گل‌های علیرضا نیکبخت واحدی، علی کریمی و زنده یاد هادی نوروزی، 3-1 برد. جالب اینکه الشارجه از ادامه مسابقات انصراف داد تا بازی برگشتی در کار نباشد.

طوفان زرد به تیم ژاوی رسید
در بازی های گروه D، السد قطر از ساعت 19:05 در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه میزبان سپاهان است. حریفی نام آشنا برای فوتبال ایران که بارها مقابل تیم های کشورمان قرار گرفته و این بار پذیرای طلایی پوشان اصفهانی است. قضاوت این دیدار برعهده عزیز آسیموف ازبکستانی است. السد که در نخستین بازی خود در خانه النصر عربستان به تساوی 2-2 رسید، باید مقابل سپاهانی قرار بگیرد که نتیجه ای بسیار خوب به دست آورد و العین را در امارات 4-0 شکست داد. امیر قلعه‌نویی و شاگردانش به دنبال ادامه این روند در هفته دوم مسابقات هستند، گرچه به خوبی می دانند که السد تیمی قدرتمندتر و خطرناک تر از العین است. نکته جالب اینکه خود قلعه نویی و چند بازیکنان دیگر یعنی حمید درخشان، ابراهیم قاسمپور،علی دایی، افشین پیروانی، مجید نامجومطلق، کریم باقری، حسین کعبی و مرتضی پورعلی گنجی سابقه بازی در تیم قطری را دارند. هواداران السد به این تیم لقب «الزعیم» داده اند که به معنای رئیس است اما القابی دیگر چون «گرگ ها»،«جهانی ها» و «رهبر قلب ها» هم دارد. السد از ژاوی هرناندز روی نیمکت خود بهره می برد که پیش از این کاپیتان شان هم بود و از فصل گذشته سرمربی این تیم شد. فوق ستاره سابق بارسلونا چندی پیش تا آستانه سرمربیگری آبی و اناری ها هم پیش رفت اما در نهایت تصمیم گرفت در دوحه بماند و به کار خود در السد ادامه دهد. این تیم که فصل گذشته به عنوان قهرمانی لیگ ستارگان قطر دست یافت، امسال در پایان هفته چهاردهم لیگ ستارگان، با 33 امتیاز و 3 امتیاز کمتر از الدحیل صدرنشین، در رده سوم قرار دارد. السد با 14 قهرمانی رکورددار قهرمانی در قطر است و 16 قهرمانی در جام امیر قطر(جام حذفی)، 6 قهرمانی در جام ولیعهد قطر، 14 قهرمانی در جام شیخ جاسم، 2 قهرمانی در  جام باشگاه های آسیا (1989) و لیگ قهرمانان آسیا (2011) را در کارنامه خود دارد. السد از 8 بازیکن ملی پوش و 8 بازیکن خارجی در ترکیب خود بهره می برد که مهم ترین آنها گابی ستاره سابق اتلتیکو مادرید، نام تائه هی کره ای و مارکو فابین مکزیکی در خط میانی و بغداد بونجاح الجزایری در خط حمله هستند. با این حال، سپاهان نشان داده اگر به اندازه بازی قبل هوشمندانه و با تمرکز بازی کند، می تواند همچنان «طوفان زرد آسیا» باشد و در قطر هم با حضور بازیکنانی چون محمد محبی، سروش رفیعی و کی روش استنلی، توانایی‌های خود را به رخ ستاره‌های گرانقیمت حریف بکشد. در دیگر بازی این گروه، العین امارات از ساعت 18:25 میزبان النصر عربستان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7282/18/536443/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها