عضو مجلس خبرگان صبح دیروز درگذشت

درگذشت آیت الله بطحایی با ابتلا به کرونا




گروه سیاسی/ دو روز پیش یعنی ۲۴ اسفندماه بود که رئیس دفتر آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی از ابتلای این عضو مجلس خبرگان رهبری به بیماری کرونا خبر داد؛ رویه‌ای که در این بیماری دامنگیر بسیاری از مسئولان و مقامات هم در کنار مردم عادی و حتی منجر به از دست دادن جان آنها هم شده است تا جایی که تاکنون بیش از 10 نفر از مسئولان شناخته شده بر اثر ابتلا به کرونا، جان باخته‌اند.
به گزارش «تابناک»، صبح دیروز نیز خبر آمد که آیت‌الله سیدهاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری سحرگاه دوشنبه براثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفته است، اما دفتر این عضو فقید مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد که وی بر اثر ایست قلبی درگذشته است. رؤسای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت آیت‌الله بطحایی را تسلیت گفتند.
آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی متولد سال ۱۳۲۰ در گوگد گلپایگان بود و علاوه بر نمایندگی مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در دوره‌ای امام جمعه گلپایگان نیز بود. او همچنین در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان رد شد.
مرحوم بطحایی از کلاس درس حضرات آیات سید روح‌الله خمینی، سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و سید محمدحسین طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد و در سال ۱۳۵۵ برای گرفتن دکترا در رشته فلسفه به مصر رفت و در سال ۱۳۶۰ دکترا در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران گرفت. وی در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم (پردیس) مشغول تدریس بود.
وی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضا، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت. آیت‌الله بطحایی از اساتید دانشگاه تهران بود که با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد مانند بسیاری از اساتید دانشگاهی مخالف سیاست‌های او، بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد ضمن تأکید بر اینکه بادآورده نیست، از یک طرف از سوابق علمی خود گفته و از طرف دیگر هم تشریح کرده بود که او را بر اساس اغراض داخلی بازنشسته کرده‌اند.
تاکنون دو نماینده منتخب مجلس یازدهم، یک عضو مجلس خبرگان رهبری، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور رئیس قوه قضائیه، سفیر سابق ایران در واتیکان، تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی (ره) تهران، رئیس دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید، یکی از دبیران کل احزاب، یکی از اعضای فرهنگستان زبان فارسی و مسئول اسبق بررسی و تحلیل معاونت سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از معروف‌ترین مسئولانی بوده‌اند که بر اثر کرونا جان باخته اند.اسماعیل یزدی، از برجسته‌ترین جراحان فک در خاورمیانه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی از دیگر چهره‌هایی بود که سه روز پیش، ۲۴ اسفندماه بر اثر بیماری کرونا درگذشت. دیروز همچنین اعلام شد که فریبرز رئیس دانا اقتصاددان هم بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7305/2/539168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها