رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد

چرا قیمت نرخ ارز صعودی شد؟




درحالی که ماه‌ها بازار ارز در یک ثبات نسبی قرار داشت، از دو ماه گذشته دوباره نوسان به این بازار بازگشت و قیمت انواع ارز افزایش یافت به‌طوری که دلار با ترک کانال 13 هزار تومان خود را به کانال 15 هزار تومان رساند. هرچند اقتصاددانان دلایل مختلفی برای افزایش دوباره نرخ ارز عنوان می‌کنند، اما عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دیروز در یک یادداشت اینستاگرامی دیگر، دلایل رشد نرخ ارز بخصوص در صرافی‌های بانکی را تشریح کرده است.
دراین یادداشت، همتی از پشت پرده تلاش خالی فروشان و سفته بازان برای افزایش قیمت ارز در روزهای آخر سال ۹۸ گفت و به بیان چرایی افزایش قیمت ارز در صرافی‌های بانکی پرداخت. رئیس کل بانک مرکزی نوشت: در روزهای پایانی امسال، با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا، عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) درصرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای وارد کنندگان، باعرضه قابل توجه صادر‌کنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی، درسامانه نیما (فقط دراسفندماه بیش از 1.5 میلیارد دلار)، روند نزولی به خود گرفته است.
وی ادامه داد: اما، خالی فروشان و سفته بازان که از مدت‌ها پیش، با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز دربازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا، در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سود آور کنند و یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربیتراژ، به‌خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی، بهره‌مند بشوند. به‌گفته وی، صرافی‌های بانکی که تاکنون درکنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازار‌سازی را به عهده دارند، امروز بدرستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و بتدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند، بانک مرکزی، در دوسال گذشته، با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز، با‌وجود طوفان حوادث طبیعی، سیاسی، نظامی، روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت امریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست خود را با قدرت هرچه بیشتر ادامه خواهد داد.
عرضه ۱.۵ میلیارد دلار در بازار ثانویه
در راستای تأمین ارز برای واردات کالا‌ها و مواد اولیه مورد نیاز کشور، در اسفند امسال بیش از یک و نیم میلیارد دلار در بازار ثانویه ارز، توسط بانک مرکزی و صادر‌کنندگان غیر نفتی عرضه شده است.
به‌گزارش بانک مرکزی، ، این میزان عرضه ارز در بازار ثانویه علاوه بر تأمین ارز با نرخ ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی بوده است و بانک مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه‌ها با تأمین مناسب ارز، بخصوص برای دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالا‌های اساسی و ضروری کشور، تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت و اجازه هیچگونه خللی در تأمین بموقع کالا‌های مورد نیاز مردم عزیز را نخواهد داد.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7305/7/539182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها