رفت و برگشت در بورس تهران‌




بورس اوراق بهادار تهران، بعد از چند روز ریزش، سرانجام روز گذشته به مدار مثبت بازگشت. از زمانی که سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه خود اعلام کرد که از 17 اسفند ماه دامنه نوسان قیمتی در بورس و فرابورس از 5 به 3 درصد کاهش می‌یابد، شاخص‌های بورس روند منفی به خود گرفته است. مقایسه شاخص کل 14 اسفند با 25 اسفند ماه نشان دهنده افت 61 هزار و 58 واحدی معادل 10.9 درصد است. اما با فروکش کردن التهابی که با اخبار منفی در بازار ایجاد شده بود از دیروز دوباره بورس به روزهای مثبت خود بازگشت. دراین روز شاخص کل با رشد 11 هزار و 548 واحدی در یک روز 2.34 درصد بالا رفت و شاخص کل روی 505 هزار و 953 واحد ایستاد.
همچنین ارزش معاملات در روز گذشته نیز نشان می‌دهد که معاملات پرحجمی در بازار رقم خورده است. درحالی که ارزش معاملات در روزهای گذشته به 3 هزار میلیارد تومان رسیده بود دیروز این رقم از 5 هزار میلیارد تومان هم عبور کرد.
به اعتقاد کارشناسان از بین رفتن جو هیجان در بازار درکنار ظرفیت‌های بالای بازار و صنایع بورسی، تا پایان سال‌جاری و همچنین سال آینده، شاهد روزهای صعودی شاخص‌های مختلف بازار سهام خواهیم بود.
گرچه هنوز قیمت جهانی نفت که هفته گذشته یکی از کم سابقه‌ترین سقوط‌های خود را تجربه کرده بود، به روال قبل بازنگشته است، اما با توجه به تأثیر محدودتر این متغیر بر ایران به‌دلیل محدودیت‌های تحریم، به نظر می‌رسد بازاربه حرکت خود ادامه خواهد داد.
البته ردپای ریسک ویروس کرونا نیز در بازار دیده می‌شود. شیوع این ویروس در بسیاری از کشورها باعث ریزش شاخص بازارهای مالی شد، اما در ایران تا هفته گذشته به آن اعتنایی نمی‌شد، برهمین اساس برخی تحلیلگران یکی از دلایل ریزش‌های اخیر شاخص را همه‌گیری کرونا در کشور می‌دانند که باعث تعطیلی برخی از کسب و کارها که در بازار سرمایه نیز حضور دارند، شده است. با این حال تصویب بسته‌های حمایتی دولت برای فعالان اقتصادی و حتی مردم چشم‌انداز روشن تری از تأثیرگذاری این ویروس نشان می‌دهد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7305/7/539184/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها