درگذشت اقتصاددان ایرانی


گروه اقتصادی
پس از ابتلای بیش از 14 هزار ایرانی به «کرونا» حالا این ویروس از اقتصاددانان کشور نیز قربانی گرفت. «فریبرز رئیس دانا» اقتصاددان صاحبنام ایرانی صبح دیروز پس از چند روز مبارزه با ویروسی که 155 کشور جهان را درنوردیده است در بیمارستان تهران پارس درگذشت. رئیس‌دانا متولد ۱۳۲۷ در تهران، از استادان اقتصاد دانشگاه تهران بود که تحصیلاتش را در سطح دکترای رشته اقتصاد و علوم سیاسی مدرسه اقتصاد لندن گذرانده بود.
وی نویسنده کتاب‌های بسیاری درباره مسائل اقتصادی و سیاسی بود که از آن میان می‌توان به «آزادی و سوسیالیسم»، «اقتصاد سیاسی توسعه» و«منش روشنفکری» اشاره کرد.از رئیس‌دانا همچنین ترجمه‌هایی منتشر شده است که کتاب «بربریت واقعاً موجود»، ویراسته لئو پانیچ، کالین لیز از شناخته‌شده‌ترین آنهاست.
رئیس‌دانا اقتصاددان تمرکز‌گرا یا چپ‌گرای کشور بود که با نگاهی متعادل به نحوه دخالت دولت دراقتصاد، همیشه توجه ویژه‌ای به مفهوم عدالت اجتماعی داشت. این اقتصاددان درگفت‌و‌گوی سال 1393 خود با روزنامه «الشرق الاوسط» گفته بود: «در طول تاریخ کسانی که بیشتر از همه از عدالت، عدالت‌طلبی و حمایت از طبقات فرودست جامعه دم زدند، اتفاقاً بیشترین ضربه را به همان طبقات وارد آوردند.» در یک نگاه، کتاب‌های «پ‍ول و ت‍ورم»، «ک‍م ت‍وس‍ع‍گ‍ی اج‍ت‍م‍اع‍ی-اق‍ت‍ص‍ادی»، «ب‍ررس‍ی‌ه‍ای‍ی در آس‍ی‍ب‌ش‍ن‍اس‍ی اج‍ت‍م‍اع‍ی ای‍ران»، «ب‍ررس‍ی‌ه‍ای ک‍ارب‍ردی ت‍وس‍ع‍ه و اق‍ت‍ص‍اد ای‍ران»، «اق‍ت‍ص‍اد س‍ی‍اس‍ی ت‍وس‍ع‍ه»، «دم‍وک‍راس‍ی در ب‍راب‍ر ب‍ی‌ع‍دال‍ت‍ی»، «ج‍ه‍ان‍ی‌س‍ازی ق‍ت‍ل ع‍ام اق‍ت‍ص‍ادی»، «روی‍ک‍رد و روش در اق‍ت‍ص‍اد» و ترجمه‌هایی مانند «اق‍ت‍ص‍اد س‍ی‍اس‍ی ش‍ه‍ری و م‍ن‍طق‍ه‌ای»، نوشته م‍ات‍ی‍و ادل و «بربریت واقعاً موجود»، ویراسته لئو پانیچ، کالین لیز، از جمله یادگارهای همیشگی این اقتصاددان ایرانی است.‌‌‌




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7305/7/539186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها