در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شد

بازگشایی پلکانی و هوشمند فعالیت های اقتصادی




گروه سیاسی/  ادامه  شیوع ویروس کووید 19 در کشور، منجر به تصمیم گیری های جدید از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ذیل طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند شد.
رئیس جمهوری در جلسه یکشنبه این ستاد با توضیح اینکه درباره طرح فاصله گذاری هوشمند بحث شده از تصمیمات جدید در حوزه های فعالیت اصناف، ادارات دولتی، حمل و نقل و آموزش و بهداشت و اماکن مقدسه خبر داد. تصمیماتی که به نظر می رسد حول دو محور اساسی گرفته شده است؛ از سرگیری فعالیت های اقتصادی و صنفی با رعایت پروتکل های بهداشتی.
شروع کسب و کارهای کم ریسک از 23 فروردین
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه برای بخش های تولیدی مشکلی نیست و آنها با مراعات پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند از بازگشایی فعالیت های اقتصادی در یک چارچوب پلکانی خبر داد و  اعلام کرد که  از 23 فروردین، استان‌ها می توانند کسب و کارها را  با مراعات پروتکل های وزارت بهداشت آغاز کنند. کسب و کارهای متوسط و کم‌ریسک، اما کسب و کارهای پرریسک  مثل مراکز ورزشی فعلاً تا پایان فروردین همچنان ممنوع باقی می‌ماند تا بعداً برایش تصمیم‌گیری کنیم. رئیس جمهوری ادامه داد:  اما در استان تهران این فعالیت از شنبه 30 فروردین آغاز می شود و باز هم باید همان پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نظارت در این زمینه به دقت انجام بگیرد.روحانی گفت: آغاز این فعالیت به این معنا نیست که اصل در خانه ماندن را نقض یا فراموش کرده باشیم و باز هم آنهایی که حضورشان در خیابان و جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است که خودشان مراعات کنند و در خانه بمانند و بیرون آمدن و فعالیت ما در جامعه باید به حداقل ممکن ضروری کاهش پیدا کند بنابراین به این اصل هم توجه کنند.
 ساعت کار اداری از 7 صبح تا 2 بعد از ظهر
روحانی ادمه داد:  فعالیت ادارات دولتی هم  از هفته آینده یعنی از 23 فروردین به این صورت است که دو سوم کارمندان در سر کار خواهند بود و یک سوم مجاز هستند که سر کار نباشند و بخش‌های مختلف نسبت به این یک سوم گردشی تصمیم گیری بکنند.یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند مگر آن جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت کنند و در اینجا نسبت به افرادی که سن‌ آنها بالا است و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تأکید شد و  آنها را در اولویت قرار دهند.وی گفت: نسبت به ساعت کار اداری نیز تصویب کردیم که از روز 23 فروردین تمام آنهایی که مشغول کار اداری هستند، چه استان‌ها، چه تهران، ساعت کار اداری 7 صبح تا 2 بعد از ظهر باشد.
 مخصوصاً به ماه رمضان نزدیک می‌شویم برای ماه رمضان هم این ساعت کار اداری، بهتر است. قاعدتاً در ماه رمضان اگر شرایط ما همین باشد، باز هم نماز جماعت نخواهیم داشت. او با بیان اینکه افراد مبتلا وظیفه دارند به رئیس بخش‌ اعلام کنند و در مدتی که تعیین شده، سر کار نیایند و در خانه بمانند، اظهارکرد: (در غیر این صورت) آمدن سر کار (با وجود بیماری) به عنوان تخلف و جرم تلقی می شود. روحانی از وزیر بهداشت و درمان خواستار ابلاغ قاطع و محکم این مصوبه شد و تأکید کرد: هر آزمایشگاهی که به نتیجه مثبت راجع به کرونا می‌رسد، وظیفه دارد به سه جا یعنی خود فرد، محل کار، خانواده‌ و آنجایی که زندگی می‌کند، اعلام کند .به گفته وی  85 درصد آنهایی که مبتلا می‌شوند با مراعات و ایزوله کردن که دیگران مبتلا نشوند، خوب می‌شوند. رئیس جمهوری با بیان اینکه الان رقم متوسط جهانی مرگ و میر مبتلایان به کرونا 5 درصد است تأکید کرد که ما باید از این رقم پایین‌تر برویم و به رقم 3 و 2 درصد برسیم.
 عبور خودرو از استان به استان همچنان ممنوع
 رئیس جمهوری در بخش حمل و نقل به دو خبر خوش هم اشاره کرد؛ یکی اینکه حمل و نقل کالاهای ضروری در کل کشور بدون خلل انجام گرفته و دیگری اینکه در ماه اسفند و فروردین که مشکل کرونا داشتیم، از کارگران و افرادی که در بخش حمل و نقل کار می‌کنند، هیچ فردی نه اخراج شده و نه تعدیل شده است. الحمدلله همه اینها مشمول تسهیلات بانکی می‌شوند که این تسهیلات بانکی شرط‌ اش این است که کسی را اخراج و تعدیل نکرده باشند.
وی افزود: بنابراین همچنان اتوبوس‌ها، قطار، هواپیما، کشتی همه فعالیت خودشان را با آن پروتکل‌هایی که اعلام شده، انجام می‌دهند و رعایت فاصله و استفاده از ماسک را مراعات کنند. اما نسبت به خودروهای شخصی که در داخل استان آزاد هستند و فعالیت آنها ممنوع نبوده و بین استان تهران و البرز هم فعالیت‌ها تقریباً یکی است که یک استان تلقی شده است اما بین استان و استان ممنوع بوده است و همچنان تا 30 فروردین ممنوع خواهد بود که این ممنوعیت را باید مورد مراعات قرار دهند و آزادی تردد بین استان‌ها از 30 فروردین شروع خواهد شد.
آموزش و پرورش تا 30 فروردین تعطیل است
رئیس جمهوری گفت: آخرین بحثی که داشتیم راجع به بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی  بود. فعلاً تصمیم بر این است از  30 فروردین آموزش‌های تکمیلی مخصوصاً بخش دکترا به صورت حضوری آغاز شود و بعد هم ممکن است بخش‌های دیگر ولی در بخش کارشناسی و همچنین آموزش و پرورش تصمیم این است که تا 30 فروردین فعالیت آموزشی‌ در مدارس تعطیل باشد و از فضای مجازی استفاده کنند.البته این اختیارات را به آموزش و پرورش دادیم که استان‌هایی که می‌توانند فعالیت را آغاز کنند مثل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که اصلاً مشکلی برای بحث آموزش ندارند، می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.
اماکن مقدسه فعلاً تعطیل می مانند
روحانی گفت: شیوه کار این ویروس برای ما صد در صد روشن نیست یعنی وزارت بهداشت، درمان ما نمی‌تواند به ما جواب دهد که شکل فعالیت‌ این ویروس یک ماه و دو ماه دیگر و تابستان که هوا گرم می‌شود چگونه است و چیز روشن و قطعی در اختیار نیست بنابراین باید صبر کنیم و همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم تا ببینیم در ماه‌های بعد وضع ما چگونه خواهد شد.
وی افزود: البته راجع به اماکن مقدسه گفتم و تأکید کردم که این اماکن مقدسه فعلاً تا آخر فروردین مثل سابق تعطیل می‌ماند و اینکه برای 30 فروردین به بعد چه خواهد شد، تصمیمی است که در جلسات آینده اتخاذ می‌کنیم و24 فروردین جلسه بعدی ما خواهد بود اما اگر تا 24 فروردین جلسه‌ای لازم است، می‌توانیم باز جلسه بگذاریم و قبلاً به دوستان عزیز و برادران برای جلسه اطلاع می‌دهیم.
همه ارکان کشور در مقابله با کرونا همراهی می کنند
 روحانی پیش از تشریح جمع بندی جلسه برای مردم، به برخی حاشیه سازی ها هم پاسخ داد. او با بیان اینکه هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: بین قوای سه‌گانه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و همه با هم ودر کنار هم و در کنار نیروهای مسلح داریم کار انجام می‌دهیم. همه ارکان کشور همراهی می کنند و مقام معظم رهبری همه جا حمایت فرمودند؛ هر جا نیاز داشتیم و نکته‌ای را خدمت‌شان عرض کردیم، نامه‌ای را فرستادیم، ایشان همراهی فرمودند. بنابراین کل نظام یکپارچه است. او با اشاره به اینکه در این صورت اینکه بدخواهان ما خیلی عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند، افزود: این کرونا با همه گرفتاری‌هایی که درست کرد آثاری هم داشته و یکی از آثار خوب آن  همین وحدت بیشتر جامعه، دولت، مردم، نیروها و ارکان کشور است که امروز در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم.

برش
کسب و کارهای متوسط و کم ریسک از 23 فروردین، می توانند با مراعات پروتکل های بهداشتی
آغاز به کار کنند. این فعالیت ها در استان تهران از 30 فروردین شروع می شود
ساعت کاری اداره های دولتی از 23 فروردین 7 صبح تا 2 بعد از ظهر خواهد بود
عبور و مرور خودروها از استان به استان تا 30 فروردین ممنوع است
مدارس و دانشگاه ها تا 30 فروردین تعطیل هستند
فعالیت اماکن مقدسه تا 30 فروردین متوقف است



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/2/539963/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها