تمهیدات بهداشتی برای جلسه علنی سه شنبه در بهارستان





گروه سیاسی/ مجلس شورای اسلامی در حالی بعد از یک ماه و نیم تعطیلی به دلیل شیوع کرونا کار خود را از روز سه شنبه ازسرمی­ گیرد که تعدادی از نمایندگان در همین ابتدای کار به دنبال طرحی برای تعطیلی عمومی و قرنطینه کامل کشوربرای یک ماه هستند. طرحی که به صورت سه فوریتی نوشته شده و فعلاً حدود 15 امضا دارد. 15 امضایی که همگی از اعضای فراکسیون امید هستند. چیزی که باعث می­ شود درباره موفقیت احتمالی این طرح تردیدهایی ایجاد شود.
همزمان اما به نظر می­ رسد فعالیت های مجلس در حال بازگشت به شرایط عادی هستند. خصوصاً در این روزها موضوع افتتاح مجلس یازدهم در روز 7 خرداد مطرح بود که به گفته غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس این اتفاق بدون تعویق اجرا خواهد شد. البته مقامات و نمایندگان مجلس همزمان می­ گویند که تمهیداتی بهداشتی برای از سرگیری فعالیت­ های بهارستان اندیشیده شده و در حال انجام است.
طرح قرنطینه عمومی کشور
طرح سه فوریتی تعطیلی عمومی و قرنطینه کشور توسط عبدالکریم حسین­ زاده، نایب رئیس فراکسیون امید تهیه و در روزهای گذشته تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. او درباره این طرح به «ایران» گفته که پیشتر در جلسه مجازی مجلس موضوع تهیه طرح یاد شده را با علی لاریجانی، رئیس مجلس در میان گذاشته و رایزنی­ هایی نیزدراین رابطه انجام داده است.
همزمان طیبه سیاوشی، یکی از امضا کنندگان این طرح نیز به «ایران» گفت: «ما تا 15 امضا برای این طرح جمع­ کردیم و جمع آوری بیشتر امضاها را برای رایزنی با نمایندگان دیگر و همینطور دو فراکسیون ولایی و مستقلین متوقف کردیم.
اگر چه الان طرح با 15 امضا تقدیم هیأت رئیسه شده اما با رایزنی­ هایی که در حال انجام است تعداد موافقان این طرح از طیف­ های مختلف مجلس رو به افزایش است.»
آنطور که حسین زاده و سیاوشی به «ایران» گفته­ اند تلاش تهیه کنندگان طرح بر این است که این طرح در جلسه روز سه شنبه مجلس مطرح گردد. حسین زاده گفته است که این طرح تقدیم هیأت رئیسه شده اما دیروز اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه در گفت و گو با «تسنیم» از عدم وجود چنین طرحی در دستور کار مجلس سخن گفت و تأکید کرد:«بحث تعطیلی کامل کشور به علت شیوع گسترده کرونا و تهیه طرحی سه فوریتی در همین مورد با توجه به احتمالات و پیش‌بینی‌ها پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس بود اما در خود مجلس چنین طرحی مطرح نشده است.»
عباسی با بیان اینکه هم‌اینک هیأت رئیسه مجلس با رؤسای کمیسیون‌های مختلف برای مذاکره و رایزنی در برخی امور جلسه دارد تصریح کرد:«تعطیلی اماکن، دستگاه‌ها و مواردی نظیر این، شیوع ویروس کرونا و تبعات آن، نحوه اعطای بسته‌های حمایتی برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه از جمله دستورات جلسه صحن علنی است.»
براساس طرح سه فوریتی قرنطینه عمومی که یک ماده واحده و 11 تبصره دارد«تمامی شهروندان هیچ گونه حق تردد در درون و بیرون شهر‌ها نداشته و در تمام مدت سی روز باید در منزل بمانند به غیر از موارد کاملاً ضروری برای درمان که این نوع تردد‌ها باید با هماهنگی وزارت بهداشت و از طریق شماره تماس‌هایی که اعلام خواهند کرد، صورت پذیرد.»
آغاز جلسات مجلس به صورت نیمه حضوری
از سوی دیگر در شرایطی بعد از یک ماه و نیم مجلس شورای اسلامی به سوی آغاز به کار مجدد صحن علنی حرکت می­ کند که به نظر می ­رسد بازهم شرایط برگزاری این جلسات مانند سابق عادی نباشد. عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس درهمین رابطه به «تسنیم» گفته است: «قراراست نمایندگان در جلسات علنی هفته جاری حضور کمتری داشته باشند  و تعدادی از نمایندگان نیز از طریق ویدئو کنفرانس تلویزیونی با صحن مجلس در ارتباط باشند.»
وی افزوده است: «تمهیداتی برای چیدمان صندلی های نمایندگان در جلسات علنی در نظر گرفته شده و برگزاری تمامی جلسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و موازین طرح فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.»
آنطور که طیبه سیاوشی از این تمهیدات تازه به روزنامه ایران گفته از دیروز اداره بهداشت مجلس برای گرفتن تست کرونا و آزمایش­ های مرتب با آن به نمایندگان فراخوان داده و در صورتی که نماینده ­ای این تست را انجام ندهد و یا نتیجه تست او مثبت باشد امکان حضور فیزیکی در جلسات علنی را ندارد و احتمالاً باید از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه حاضر باشد.
به گفته سیاوشی همچنین تعدادی صندلی نیز در صحن مجلس اضافه شده تا فاصله نمایندگان بیش از یک و نیم متر باشد.
 اما دیروز همزمان با این خبرها غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس در جلسه شورای مدیران معاونت اجرایی مجلس اعلام کرد که تمهیدات لازم برای افتتاح مجلس یازدهم در روز 7 خرداد در حال اجرا است «تا علی رغم وضعیت خاص حاکم بر کشور از حیث شیوع کرونا و متناسب با شرایط موجود اقدامات مقتضی انجام پذیرد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/2/539964/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها