رهبری یکی «چپگرا تر از کوربین» در حزب کارگر


ندا آکیش / «کی یر استارمر»، وزیر سابق دولت در سایه انگلیس با رأی 56.2 درصدی اعضای حزب کارگر انگلیس به عنوان رئیس جدید این حزب انتخاب شد و به دوران حکمرانی 5 ساله جرمی کوربین، رهبر سابق حزب اپوزیسیون کارگر پایان داد. او که خود را حتی چپگراتر از کوربین می داند، در انتخابات درون حزبی توانست دو رقیب مطرح خود به نام های «ربکا لانگ بیلی» و «لیسا ناندی» را کنار بزند و در مرحله نخست به پیروزی برسد.
به گزارش گاردین، در انتخابات درون حزبی حزب کارگر انگلیس فاصله آرای 56.2 درصدی «استارمر» با آرای 28 درصدی «لانگ بیلی» و 16 درصدی «ناندی»، دو رقیب جدی خود آنقدر زیاد بود که باعث شد، انتخابات در دور نخست با پیروزی قاطع او به پایان برسد.  در این انتخابات همچنین آنگلا راینر با 53 درصد آرا به عنوان معاون استارمر انتخاب شد. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که جهان و انگلیس با بحران جدی شیوع ویروس کرونا روبه رو هستند و استارمر هم در نطق پس از پیروزی خود اعلام کرد، اولویت فوری او در حال حاضر پاسخ به فراخوان بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای همکاری تمام احزاب در جهت رویارویی با همه گیری ویروس کرونا است. او در این نطق گفت، پیروزی‌اش در زمانی رخ داده که «شرایط زندگی عادی نیست و هرگز در طول حیات ما چنین شرایطی حاکم نبوده است.»
پیروزی استارمر در واقع پایان دوره 5 ساله رهبری جرمی کوربین بر حزب کارگر انگلیس است. در دوره 5 ساله رهبری کوربین بر حزب کارگر این حزب به شدت به سمت چپ گرایش پیدا کرده بود و لانگ بیلی، رقیب انتخاباتی استارمر هم یکی از حامیان سرسخت کوربین بود که اگر به پیروزی می رسید، حزب کارگر به روند چپگرایانه کوربینی خود ادامه می داد اما معلوم نیست استارمر تا چه اندازه گرایش به چپ داشته باشد. البته استارمر خودش پس از پیروزی به حامیان جرمی کوربین قول داد که از گرایش های چپگرایانه حزب خیلی فاصله نگیرد و به سیاست های ضدریاضتی کوربین پایبند باشد. کوربین سال گذشته میلادی پس از شکست سنگین حزبش در انتخابات سراسری زودهنگام، از رهبری حزب کارگر کناره گیری کرد اما به حامیانش قول داد، در صورتی که رهبر جدید حزب انتخاب شود، حاضر است در دولت در سایه رهبر جدید ایفای نقش کند.  
حامیان کوربین هم با استقبال از پیروزی استارمر، این پیروزی را به او و معاونش تبریک گفتند.
اگرچه بحران شیوع ویروس کرونا در انگلیس و در سراسر جهان بسیار جدی و ناراحت کننده است اما می‌تواند برای استارمر یک فرصت باشد زیرا این شانس را به او می دهد که به عنوان رهبر یک حزب اپوزیسیون به جای آنکه با دولت بر سر برگزیت وارد چالش شود، بر مقابله با ویروس کرونا متمرکز شود و توانایی های خود را نشان دهد. بویژه اینکه بوریس جانسون قبل از اعلام نتایج انتخابات حزب کارگر برای رهبران تمام احزاب اپوزیسیون انگلیس نامه نوشته و از آنها خواسته بود، به مسئولیت خود به عنوان رهبران احزاب عمل کنند و با کار گروهی در وضعیت اضطراری ملی به مقابله با ویروس کرونا بشتابند.
استارمر هم پس از پیروزی با صدور بیانیه ای به این درخواست پاسخ مثبت داد اما گفت، اگر در عملکرد دولت در این زمینه اشتباهاتی یا کوتاهی های ببینیم، دولت را به چالش خواهیم کشید.
آنگلا راینر، معاون استارمر هم گفت: راه دراز و دشواری پیش رو داریم و باید برای رویارویی با این بحران و ترسیم آینده ای بهتر برای شهروندانمان با هم متحد شویم. او افزود: در ماه های اخیر اوضاع در کشور ما به طرز هولناکی تغییر کرد اما ارزش های ما نه تنها تغییر نکرده بلکه از هر زمان دیگری مهمتر شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/3/539971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها