اخبـــــار




کاهش 1.7 درصدی نرخ بیکاری زمستان 98
نرخ بیکاری 22 استان نزولی شد

در آخرین فصل سال گذشته،  با وجودی که نرخ بیکاری نسبت به فصل قبل (پاییز) ثابت بود، اما در مقایسه با زمستان سال گذشته با افت 1.7 درصدی همراه شد. در زمستان سال قبل نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر ١٠,٦ درصد اعلام شد که نسبت به نرخ 12.3 درصدی زمستان 97 برابر با 1.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.
براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی­ کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی‌کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می‌­شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به ١٢ لغایت ٢٥ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده
 است.
طبق یافته‌های این گزارش، جمعیت بیکاران کشور در زمستان گذشته به 2 میلیون و 788 هزار نفر رسیده که در مقایسه با زمستان سال 97 معادل 482 هزار و 781 نفر کمتر شده است. همچنین نرخ بیکاری برای مردان نیز 1.6 درصد برابر با 370 هزار و 662 نفر و برای زنان 1.3 درصد معادل 112 هزار و 119 نفر کاهش یافته است.
بنابراین گزارش، بیکاری مناطق شهری نیز با افت 2 درصدی به 11.4 درصد و در مناطق روستایی با کاهش 4 دهم درصدی به 8.5 درصد رسیده است.

 افت 1.1 درصدی نرخ مشارکت
در زمستان ١٣٩٨، به میزان ٤٢,٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.
جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٢,٧  درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١,٧ درصد و کشاورزی با ١٥.٦ درصد قرار دارند.

کاهش 104 هزار نفری بیکاران جوان
برپایه این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥,٧ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ٢.٤ درصد کاهش یافته است. دراین فصل تعداد بیکاران جوان به 653 هزار و 807 نفر رسیده که درمقایسه با زمستان 97 بیش از 104 هزار نفر کمتر شده است. بیکاری مردان جوان دراین دوره 2.3 درصد (معادل 29 هزار و 652 نفر) و بیکاری زنان جوان 3.7 درصد (24 هزار و 587 نفر) کاهش یافته است.
گفتنی است سهم بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاری کشور 39 درصد اعلام شده که 1.4 درصد رشد نشان می‌دهد. این سهم برای مردان 26.6 درصد و برای زنان 69.1 درصد است.
بررسی نرخ بیکاری گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ١٧,٨ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٧، به میزان ١.٦ درصد کاهش یافته است.

اشتغال ناقص 10.4 درصدی
بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ١٠,٤ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٣ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

بیکاری 22 استان کاهش یافت
از میان 31 استان کشور در زمستان گذشته، نرخ بیکاری 22 استان نسبت به زمستان 97 کاهشی بوده است و بدین ترتیب تنها 8 استان با رشد این شاخص مواجه شده اند و یک استان (قم) نرخ بیکاری ثابتی داشته است.
براساس یافته‌های این گزارش، در زمستان گذشته بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌ها به ترتیب به کردستان با نرخ 20 درصد، کرمانشاه با نرخ 17.9 درصد و لرستان با نرخ 16.8 درصد تعلق داشته است. درهمین حال پایین ترین نرخ بیکاری با 6 درصد به استان خراسان جنوبی اختصاص داشته است و پس از آن مرکزی با نرخ 6.9 درصد و ایلام با 7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بانک مرکزی برنامه ای برای تغییر در شرایط و نرخ سپرده‌ها ندارد

بانک مرکزی اعلام کرد که در نظر ندارد نرخ سود سپرده‌های بانکی را تغییر دهد .
 روابط عمومی‌بانک مرکزی ایران ، درپی انتشارمتن پیشنهادی یکی از بانک‌های خصوصی در فضای مجازی در خصوص نرخ سپرده‌های بانکی اعلام کرد: بانک مرکزی برنامه ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد.

مدیریت توزیع اقلام بهداشتی با وزارت بهداشت

وزیر صمت گفت: تمام تولیدات ما به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود و توزیع زیر نظر و با نظارت و کنترل وزارت بهداشت انجام می‌شود.
 رضا رحمانی افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی ما برای تأمین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا پای کار آمدند و علاوه بر همکاری در تأمین ارز مورد نیاز جهت واردات، ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تأمین کالاها و اقلام مورد نیاز اختصاص دادند.
رحمانی گفت: با توجه به تدابیر انجام شده، همکاران ما قول داده‌اند که تا آخر فروردین و اوایل اردیبهشت تولید ماسک به ۴ میلیون عدد در روز خواهد رسید و دغدغه‌های مردم در این بخش به حداقل ممکن خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، ذخیره سازی کالا بخوبی برای ماه مبارک رمضان انجام شده است و کالا به وفور در بازار یافت می‌شود و به عنوان مثال تاکنون ذخیره مرغ به اندازه کنونی نبوده است، در سایر اقلام و کالاهای اساسی نیز هیچ گونه مشکلی نداریم.‌/فارس

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/4/539978/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها