گزارش کرونایی نمایندگان دولت به نمایندگان مجلس




گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس در اولین جلسه علنی بهارستان بعد از تعطیلی چند هفته‌ای، میزبان سه نماینده دولت بودند تا گزارش عملکرد و اقدمات انجام شده دولت برای مقابله با کرونا را از زبان آنها بشنوند. سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه سه عضو کابینه بودند که از منظر حوزه‌های مسئولیت خود اوضاع و احوال کرونایی  کشور را گزارش دادند. گزارش‌ها اگرچه امیدوار‌کننده بود اما با این تأکید هم همراه بود که هنوز تا شرایط عادی فاصله داریم. مشخصاً وزیر بهداشت با بیان اینکه در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم و نه مهار و کنترل آن، گفت: در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه بهتری دست پیدا کنیم. وزیر کشور هم در گزارش خود بر همین موضوع تأکید کرد که اگر چه روند شیوع رو به کاهش است اما شرایط عادی نیست. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اگر چه از سختی تأمین بودجه و اعتبارهای لازم در این روزها سخن گفت اما تأکید کرد که مایحتاج ضروری  و اعتبار آن به روش‌های مختلف تأمین شده است.
چرا آمار ابتلا به کرونا بالا رفت؟
به گزارش ایرنا، سعید نمکی در سخنان خود با اشاره به اقدمات انجام شده در وزارت بهداشت از زمان احتمال شیوع بیماری در کشور و بعد از مثبت شدن تست کرونای دو شهروند در قم گفت: بعد از اعلام نتایج موارد ابتلا به ویروس کرونا، برخی توصیه داشتند که اعلام این موارد قبل از انتخابات درست نیست اما بنده اعتقادم همواره بر این است که صداقت و راستگویی به مردم، بزرگترین سرمایه اجتماعی است که باید حفظ شود .به گفته وی در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شد و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم. وی توضیح داد: آمار کرونا اگر در کشور ما رو به افزایش است، به این علت است که ما بیماریابی را فعال کردیم. یعنی به جای اینکه بنشینیم و کرونا به سراغ ما بیاید، ما به سراغ آن رفتیم و غربالگری کردیم. اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مشاهده کردند که در گیلان زیر فشار تخت بیمارستانی داشتیم له می‌شدیم. در حال حاضر ۷۱ میلیون نفر از مردم کشور را با اتکا به سامانه سیب و پرونده الکترونیک سلامت و سامانه ۴۰۳۰ غربالگری کرده و مواردی که در مرحله اولیه بیماری هستند را شناسایی کردیم. این پروتکل تأیید شده در جهان است.
سازمان بهداشت جهانی تجربیات ما را می خواهد
وزیر بهداشت افزود: اکنون با بیماریابی، اعلام و گزارش بیماری بالا رفت و به علت کاهش بار بیمارستان و رسیدگی بیشتر کادر بهداشت و درمان، مرگ و میر کاهش پیدا کرد. در روزهای آتی شاهد این خواهیم بود که فاصله بین مرگ‌ها و موارد مثبت ابتلا بیشتر می‌شود. این فاصله بیشتر، وضعیت ایران را بهتر نشان می‌دهد. امروز از نظر ابتلا رتبه هفتم و در مرگ و میر رتبه ششم را در جهان داریم.
به گفته نمکی در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است. در حالی که تخت‌های بیمارستانی اروپا 4 تا 5 برابر ایران است اما ما با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، ارتش و بسیج و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌های مردم نهاد توانستیم به نقطه مطلوبی برسیم. وی اظهار کرد: آنچه امروز در کشور می‌بینیم، مرحله مدیریت بیماری است و به مهار و کنترل نرسیدیم. نباید دچار توهم یا گرفتاری محاسباتی شویم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله کنترل هم خواهیم رسید و امیدواریم تا پایان اردیبهشت به مرحله مهم‌تری برسیم. این کار در اوج تحریم‌ها انجام شده است. کسی باور نمی‌کرد ایران در شرایط سخت تحریم این کار را انجام دهد. می‌خواستیم ماسک و لباس برای پرستار بیاوریم و در فرودگاه‌ها از ما مصادره می‌شد اما حالا سازمان بهداشت جهانی تماس می گیرد تا ما تجربه خود را به آنها منتقل کنیم. این عزتی است  که بعد از دفاع مقدس به شیوه‌ای جهاد گرایانه نصیب ما شده است. نمکی با تأکید بر ضرورت تداوم طرح  فاصله‌گذاری گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.
 منشأ کرونا در ایران
وزیر بهداشت اظهار کرد: ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست در حال کار روی این موضوع هستند که منشأ اول بیماری کجا بود. آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم اتفاق افتاد، دو مقوله جداگانه است. همه این موارد را بررسی کردیم و در یک جلسه غیرعلنی مواردی را مطرح می‌کنیم. وی ادامه داد: امروز زمان ریشه‌یابی بیماری و منشأ آن نیست و وقت مبارزه با بیماری است. در حال حاضر همه کشور درگیر این ویروس است و باید با همدلی و مشارکت همگانی، این ویروس را مهار و ریشه کن کنیم.
  وزیر کشور: روند شیوع رو به کاهش است اما شرایط عادی نیست
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در گزارش خود  یادآور شد که ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدا به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن رئیس جمهور ریاست آن را عهده دار شد، اما وزارت کشور برای اجرای تمام تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می‌شود، به طور مستقیم مسئولیت دارد. وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به روند کار برای کنترل ویروس کرونا در کل کشور و تسلط کافی و امکانات و منابع خوبی که وجود دارد، نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه روند ابتلا به این بیماری در سطح کشور رو به کاهش است، کما اینکه در استان گیلان در ایام عید، مراکز درمانی روزانه 2 هزار بستری داشتند که در شرایط کنونی این تعداد به 400 تخت کاهش یافته است و این مهم در رابطه با استان خراسان و مازندران نیز مصداق دارد. رحمانی فضلی یادآور شد: البته ارائه این مطالب به این معنا نیست که شرایط در کشور عادی شده است، بنابراین باید تلاش‌ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد که یک طرف آن نظام حاکمیت و طرف دیگر مردم هستند.

بــــرش
جلسه کرونایی مجلس؛ از توصیه به مدیریت غیرامنیتی تا مخالفت با قرنطینه کامل کشور

صفر تا صد اولین جلسه مجلس در آخرین سال قرن حاضر زیر سایه ویروس کرونا بود؛ از غیبت رئیس مجلس به دلیل ابتلا به این بیماری و طرح ­های سه فوریتی نمایندگان گرفته تا میهمانان جلسه علنی و سر و شکل جدید صحن بهارستان و حتی تغییر شیوه رأی­ گیری. با این همه در جلسه چهار ساعته دیروز مجلس به جز همان گزارش­ های مقامات رسمی و اظهارنظرهای مختلف نمایندگان، عملاً هیچ اتفاق خاصی نیفتاد؛ نه تصمیم تازه­‌ای گرفته شد و نه طرحی به تصویب مجلس رسید.
اظهارات کرونایی رؤسای کمیسیون ­ها
آخرین بار 43 روز قبل بود که درهای صحن بهارستان برای برگزاری یک جلسه علنی گشوده شد. دیروز بعد از این تأخیر یک و نیم ماهه قرار بود وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت مقابله با کرونا ارائه کنند اما تأخیر حضور آنها در جلسه، اعتراض مسعود پزشکیان را در پی داشت که در غیاب لاریجانی اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده گرفته بود. پزشکیان معتقد بود این تأخیر یعنی آنکه دولت موضوع را جدی نگرفته. غیبت وزرا موجب شد تا هیأت رئیسه از رؤسای کمیسیون‌ها بخواهند صحبت‌های خود را آغاز کنند. الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نابودی حاشیه ­نشین­ ها و افرادی که شغل روزمزد دارند، به دلیل شیوع کرونا هشدار داد و خواستار بازگشت «کوپن» و قانونی شدن استفاده از ماسک شد. بعد از او عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بهترین شیوه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را پیشگیری عنوان کرد و گفت: برای موفقیت در این زمینه باید همانند چین نظامی عمل کنیم نه پلیسی. محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از ضرورت اختصاص یارانه خاص به مؤسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد برای جبران خسارت اقتصادی سخن گفت و محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت تأکید کرد که به دلیل جدی بودن شیوع کرونا دانشگاه­ ها باید یک ترم تعطیل شوند.  محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش­ های مجلس خلاصه­ ای از حدود 20 گزارش کارشناسی این مرکز در رابطه با کرونا را بیان کرد و در جمع­بندی آنها گفت: به احتمال زیاد در دوران پساکرونا با تلاقی بحران سیاسی، اقتصادی  و اجتماعی روبه‌رو خواهیم بود که نیازمند مدیریت غیرامنیتی است.
مخالفت مجلس با دو طرح سه فوریتی
در این جلسه پس از ارائه گزارش مسئولان دولتی یعنی وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و نقطه نظرات نمایندگان درباره مقابله با کرونا، دو طرح سه فوریتی نیز در دستور کار قرار گرفت؛ اول طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور که امضای 80 نماینده را داشت و دیگری طرح سه فوریتی اصلاح آیین نامه برای برگزاری جلسات به صورت تلفیقی حضوری و مجازی. با اخطار علی ادیانی نماینده قائمشهر مبنی بر مغایرت طرح تعطیلی یک ماهه کشور با اصولی از قانون اساسی و پذیرش آن از سوی رئیس جلسه و رأی مثبت نمایندگان به وارد بودن اخطار، این طرح از دستور کار خارج شد. طرح سه فوریتی دیگر هم البته نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد و در نتیجه به جایی نرسید. البته شیوه رأی‌گیری‌ در جلسه دیروز مجلس هم متفاوت با روزهای قبل از کرونا شده بود و به جای رأی­ گیری الکترونیکی به صورت «قیام و قعود» صورت گرفت. حضور خبرنگاران هم در جلسه سه شنبه به صورت حداقلی بود و تنها خبرنگاران صداوسیما در این جلسه حضور پیدا کردند. از دیگر موارد تفاوت در این جلسه اضافه شدن تعدادی صندلی به صندلی‌های صحن بهارستان برای فاصله داشتن نمایندگان با یکدیگر و استفاده همه حاضران از ماسک و دستکش بود. البته انتشار برخی تصاویر از این جلسه که نشان می‌داد نمایندگان بین صندلی­ ها به صورت فشرده و بدون رعایت فاصله بهداشتی در حال صحبت و رایزنی هستند، واکنش­ ها و انتقاداتی در فضای مجازی و همین طور
رسانه‌­ها به همراه داشت. پیش از آغاز جلسه علنی هم بسیج جامعه پزشکی کشور اعلام کرد که با استفاده از آزمایشگاه بیولوژیکی سیار خود بیش از 270 نماینده و تمام کارکنان مجلس را مورد غربالگری کرونا قرار داده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7317/2/540197/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها