مصلح جهان




حجت الاسلام مصطفي قنبرپور
محقق و پژوهشگر حوزه ديني
يكي از بحث ها و موضوعات ريشه دار اسلام كه متفق عليه‌اند ( به ويژه در مذهب تشيع ) بحث مهدويت است كه خود نشان دهنده عظمت اسلام و بقا و جاودانگي آن است. البته بايد گفت كه اين بحث نه تنها در اسلام بلكه در اديان آسماني و مكاتب قبل از اسلام مسئله «فوتوريسم» و منجي و نجات دهنده‌ي بشريت از ستمها مطرح بوده است كه ما براي نمونه به بعضي از آنها ( به طور اختصار ) اشاره مي‌كنيم و سپس قدري درباره ي حضرت مهدي(عج) از منظر قرآن كريم ذكر خواهد شد.
مهدي (ع) در مكاتب
1-    در كتاب «شاكموني» آمده است: "حكومت و دولت جهاني به دست مردي از ذريه خلايق عالميان  «كشن» بزرگ بزرگ خواهد شد او كسي است كه بر كوه‌هاي شرق و غرب عالم حكومت خواهد كرد. ... و تمام اديان الهي، يك دين خواهد شد. او كسي است كه اسمش «قائم» و عارف بالله است، دين خدا را احيا خواهد نمود. ( موعود شناسي به نقل از بشاره العهدين، ص 242).
2-    در كتاب «ديد» كه به عقيده‌ي هندوها كتاب آسماني است مي‌خوانيم پس از خرابي دنيا پادشاهي در آخرالزمان پيدا شود كه پيشواي خلايق باشد و نام او «منصور»  باشد و تمام عالم را بگيرد و به دين خود درآورد و همه كس را از مومن و كافر بشناسد هرچه از خدا بخواهد برآيد       ( مهدي موعود، آيت الله منتظري به نقل از مصلح آخرالزمان، ص 132).
بنابراين قبل از اسلام نيز در مكاتب و اديان موضوع مهدويت و صلح جهاني بگونه اي بيان شده است.
مهدي (عج) از منظر قرآن
البته موضوع مهدويت و حضرت مهدي (ع) گرچه در قرآن كريم صراحتاً بيان شده است، ولي بسياري از مفسرين (اعم از اهل سنت و شيعه) با استناد به برخي از روايات، آنها را بر حضرت مهدي (ع) تطبيق نموده اند كه به عنوان نمونه به سه آيه اشاره مي شود:
1-    و لقد كتبنا في الزبور من بعدالذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون ( قرآن كريم، سوره انبياء، آيه 105).  يعني ما در«زبور» داود، از پس ذكر (تورات) نوشته‌ايم كه سرانجام زمين را بندگان شايسته ما به ارث مي برند و صاحب آنها مي‌شوند. امام باقر (ع) فرمود : مراد از بندگان شايسته در اين آيه اصحاب حضرت مهدي (ع) هستند.
2- و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين ( سوره قصص، آيه 5). ما مي‌خواهيم تا به مستضعفان زمين نيكي كنيم، يعني آنان را پيشوايان سازيم و ميراث براي زمين. اين آيه نيز، طبق پاره اي از سخنان امام علي بن ابيطالب(ع) در نهج البلاغه، و رواياني از ديگر امامان، به گونه اي ناظر به مستضعفان شيعه و پيروان راه حق است، كه سرانجام جهان از آن شايستگان ايشان خواهد شد. و اين امر در زمان حجت بالغه است ( خورشيد مغرب، ص 143، به نقل از مجمع البيان، ج 7، ص 239).
3-    هوالذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله، و لوكره المشركون. يعني: او آن خدایی است كه رسول خويش را فرستاد براي راهنموني و دين راست تا آن دين را پیروز گرداند بر همه دينهاي ديگر، هرچند بر مشركان دشوار آيد. البته آيات ديگري هم در قرآن كريم است كه مفسران شيعه و سني آن را طبق روايات در مورد ظهور حضرت مهدي (ع) تطبيق كرده اند ولي چون بناي ما به اختصار است به همين سه آيه شريفه بسنده كرديم.
مهدي (ع) در روايات
روايات فراواني درباره حضرت مهدي(ع) در كتابهاي روايي حتي درباره شمايل ظاهري آن حضرت، شهامت و شجاعت و تقوا، عدالت گستري در سراسر جهان و مبارزه با طاغوت‌هاي زمان و حمايت از مظلومان و رفع فقر و تبعيض و بسياري از مسائل از ائمه معصومين(ع) به دست ما رسيده است كه به يكي از آنها اشاره مي شود:
اين حديث را كه هم شيعه و هم اهل سنت در كتابهاي معتبر خود نقل كرده اند كه: رسول خدا (ص) فرمود: اگر از عمر دنيا باقي نماند مگر يك روز، خداوند همان يك روز را آن قدر طولاني مي كند تا مردي صالح، از اهل بيت من برانگيزد، و او جهان را همان گونه كه از جور و ستم لبريز شده باشد، از داد و رادگري لبريز سازد (خورشيد مغرب به نقل از مجمع البيان، ص 14).
خلاصه، انسان‌هايي كه امام زمان(عج) را حجت خدا بر روي زمين مي‌دانند و طبق روايات اطاعت آن حضرت را واجب مي دانند لذا بايد در حق آن حضرت كاملاً معرفت پيدا کنیم، و بدانيم آن گاه كه آن حضرت به امر خداي متعال ظهور كند، با همه‌ي ظلم‌ها و ستم‌ها، بیدادگری، اختلاس ها و دزدي ها، تجاوز به يكديگر، فقر و تبعيض، فساد و فحشا مبارزه مي كند و مدينه فاضله‌اي كه افلاطون در روياي خود پرورش مي‌داد در حكومت حقه الهيه آن بزرگوار كاملاً آشكار و ديده مي‌شود. آن گاه است كه طبق روايات آن قدر باران مي بارد كه زمين هاي خشك سيراب مي‌شوند و همه جا را سبز و خرم و بانشاط خواهيم ديد. معادن و سرمايه ها به انحصار يك عده در نخواهد آمد بلكه به طور مساوري تقسيم مي شود. انساني بر انساني ديگر برتري پيدا نمي كند مگر به ايمان و تقوا. از خدا مي‌خواهيم كه فرج آن حضرت را نزديك و ما را جزء ياران آن بزرگوار قرار دهد.
الهم عجل لوليك الفرج


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7317/13/540204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها