چرا <سیگنال> امن تر از <واتس اپ> است




سوسن صادقی
 خبرنگار
واتس اپ یک پیام رسان محبوب جهانی است که بیش از دو میلیارد کاربر در جهان دارد. این پیام رسان را فیس بوک در سال 2014 خریداری و در سال 2016 به کاربران معرفی کرد. حتی واتس اپ برای رمزگذاری با بنیاد سیگنال (Open Whisper System) برای رعایت رمزگذاری استاندارد پروتکلی امضا کرد اما این بنیاد خود دارای پیام رسانی به نام  سیگنال (Signal) است. سیگنال دارای پیام رسانی فرد به فرد، گروهی و حتی دارای گفت و گوی صوتی و تصویری است.
به گزارش سایت wired کارشناسان امنیت معتقد هستند به چند دلیل استفاده از پیام‌رسان سیگنال بهتر از واتس اپ است.
پیام‌رسان سیگنال دارای حریم خصوصی بالایی است  و ویژگی‌های امنیتی آن به روز است. به عبارتی همه محتوای رد و بدل شده بین کاربران به صورت end-to-end رمزنگاری می‌‌شوند. هر متن، تصویر یا ویدیویی که از طریق اپلیکیشن Signal ارسال می‌‌شود، پیش از هر چیز رمزنگاری شده و سپس ارسال می‌شود. بنابراین حتی شرکت Open Whisper (اوپن ویسپر)هم نمی‌تواند  پیام ارسالی کاربر را مشاهده کند.  از سوی دیگر از سال 2016 پیام‌های کاربران بعد از مدتی به صورت خودکار حذف می شود و این ویژگی تازگی‌ها در پیام‌رسان واتس اپ در حال آزمایش است.
ویژگی دیگری که کاربران سیگنال از آن برخوردار بوده و واتس اپ آن را ندارد پروفایل‌های رمزگذاری شده، سوئیچ صفحه کلید ناشناس برای اندروید است به طوری که امکان ارسال تاریخچه تایپ از طریق صفحه کلید برای گوگل و بک‌آپ آن وجود ندارد ولی در واتس اپ این اطلاعات در گوگل درایو و فضای ابری اپل ذخیره سازی می‌شود.
از سوی دیگر کاربران اختصاصی و گسترده سیگنال برای استفاده از برنامه دسکتاپ از لینکوس استفاده می کنند. این درحالی است که واتس اپ برنامه دسکتاپ خود را روی برنامه وب خود هدایت می‌کند.
پیام‌رسان سیگنال منبع باز  (Open Source) است و همه منابع و کدها برای هر کسی قابل دسترسی و مشاهده است. این یعنی شفافیت و متخصصان می‌توانند برای اعتماد خود آن را بررسی کنند.
پیام‌رسان سیگنال پتانسیلی برای آسیب‌های پنهان ندارد ولی مخربان در واتس اپ جای مانور بیشتری دارند و راحت‌تر در این فضا برای خرابکاری جولان می‌دهند. از آنجایی که رمزها در سیگنال در جعبه در بسته و اختصاصی است خرابکاران به سختی می‌توانند آن رمزها را کشف کنند. از سوی دیگر موضوع مهم در پیام‌رسان واتس اپ  بحث VOIP (انتقال صدا)است که از سال 2019 از این طریق برای تزریق جاسوس‌افزار و جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/13/541021/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها