اخبـــــار




آمادگی پژوهشکده فناوری اطلاعات برای ایجاد سامانه تشخیص کرونا

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات برای طراحی سامانه اطلاعاتی متمرکز تحلیل کلان داده‌ها در جهت تسریع در خدمات تشخیص و حذف کرونا در این پژوهشکده، اعلام آمادگی کرد.
به‌گزارش «ایران» محمدشهرام معین در خصوص نقش فناوری اطلاعات در شیوع ویروس کرونا گفت: ماهیت فناوری اطلاعات، تبادل و پردازش اطلاعات است و اکنون که با مشکل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، می‌توانیم بر اساس مراحل مختلف قبل، هنگام و بعد از بیماری، خدماتی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه کنیم.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال برای دوران قبل از بیماری می‌توان اقداماتی را برای تشخیص آن به‌کار گرفت و از طریق هوش مصنوعی و با پردازش تصویر و صوت به تشخیص علائم کمک کرد. استفاده از دوربین‌های حرارتی در اماکن مختلف هم یکی دیگر از این خدمات است.
معین افزود: همچنین برای مرحله شیوع بیماری می‌توان اپلیکیشن جابه‌جایی افراد یا نقشه مکانی و اطلاعات برخط در خصوص توزیع مکانی الزامات بهداشت درمانی کرونا ایجاد کرد تا یک فرد بتواند از محل‌های توزیع امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود اطلاع یابد. سیستم‌های پیگیری افراد نیازمند توجه هم یکی دیگر از این خدمات است که یک اپراتور هوشمند به‌صورت اتوماتیک اطلاعات وضعیت بیماران یا افراد مشکوک به بیماری را از ایشان پرسیده و در قالب مناسب، ثبت و به مراکز درمانی ارسال می‌کند.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات، سیستم‌هایی را می‌توان پیاده‌سازی کرد که به‌صورت هوشمند به سؤالات افراد در خصوص بیماری و حواشی آن پاسخ می‌دهد.
معین به خدماتی که فناوری اطلاعات می‌تواند در اختیار سازمان‌های دولتی و تصمیم گیرنده ارائه دهد، اشاره و اظهار کرد: سازمان‌های دولتی که اقدامات مقابله با کرونا را انجام می‌دهند مانند ستاد ملی مقابله با کرونا، به اطلاعات تجمیع و تحلیل شده نیاز دارند. ما با طراحی سامانه‌ای متمرکز و با دریافت و تحلیل داده‌ها و کلان داده‌های مشخص مانند حوزه‌های درمان، بهداشت، آموزش و اقتصاد که تأثیرگذار و تأثیرپذیر هستند، می‌توانیم پیشنهاداتی را به برنامه ریزان و سیاستگذاران ارائه دهیم.

پست سیم‌کارت‌های سرپرستان خانوار را تحویل می‌دهد

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به توزیع سیم‌کارت‌های سرپرستان خانوار برای دریافت وام یک میلیون تومانی گفت: سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی سرپرستان خانوار از طریق پست توزیع می‌شود.
به‌گزارش «ایران» حسین نعمتی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل پست با اشاره به ارائه سیم‌کارت‌های سرپرستان خانوار اظهار کرد: پس از اعلام دولت، مبنی بر لزوم ارسال پیامک به کد 6369 از سیم‌کارتی که به‌نام سرپرست خانوار است برای دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی، تعداد زیادی از متقاضیانی که فاقد این شرط بودند به دفاتر مربوطه برای دریافت سیم‌کارت مراجعه کردند.
وی افزود: برهمین اساس اپراتورهای تلفن همراه نسبت به تخصیص سیم‌کارت رایگان به این دسته از هموطنان اقدام کردند، بنابراین در روزهای نخست طرح مذکور، تعداد زیادی از این افراد با مراجعه حضوری در دفاتر و نمایندگی‌های اپراتورها ضمن به مخاطره انداختن سلامت خود، زمینه افزایش انتشار این ویروس را فراهم کردند.
نعمتی خاطرنشان کرد: درهمین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رویه یاد شده را اصلاح کرد و پیشگیری از ثبت‌نام و دریافت حضوری سیم‌کارت را مورد تأکید قرارداد.
مدیرعامل پست یادآور شد: با این تسهیل ایجاد شده برای هموطنان، سرپرستان خانوار به سامانه‌های تحت وب اپراتورهای تلفن همراه مراجعه و پس از ثبت اطلاعات مورد نیاز از جمله نشانی دقیق پستی و کد پستی محل سکونت، سیم‌کارت به‌نام وی صادر و پس از تحویل پاکت محتوی سیم‌کارت به پست، این مرسولات در اسرع وقت به منازل سرپرستان خانوار تحویل می‌شود.

شیوع کرونا جرایم سایبری را چهار برابر کرد

یکی از مقامات پلیس فدرال امریکا از چهار برابر شدن جرایم سایبری در بحبوحه شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان خبر داد.
به‌ گزارش ایسنا، اوگورتز، به‌عنوان یکی از مقامات ارشد و کارشناسان پلیس فدرال امریکا (FBI) به تازگی در مصاحبه و گفت‌و‌گو با گزارشگر وبسایت زد دی نت، خاطرنشان کرده است: تا قبل از شیوع گسترده ویروس کرونا ما تقریباً یک هزار نامه شکایت در روز در خصوص حملات سایبری دریافت می‌کردیم اما حالا با شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده این آمار به ۳ هزار الی ۴ هزار نامه شکایت از سوی کاربران و شرکت‌های مختلف در روز افزایش یافته است.
وی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: پلیس فدرال امریکا که مسئولیت نظارت بر مسائل امنیتی و اطلاعاتی را برعهده دارد، از تمامی حملات سایبری که از سوی کشورهای خارجی انجام و هدایت می‌شود مطلع بوده و در تلاش است با همکاری محققان و کارشناسان امنیت سایبری بسیاری از این حملات را که به قصد بخش سلامت و بهداشت ایالات متحده امریکا صورت می‌گیرد، شناسایی کرده و حتی الامکان، از دسترسی آنها به اطلاعات محرمانه بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت این کشور جلوگیری به عمل بیاورد.
پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان امنیتی همچون محققان فعال در مؤسسه سوفولب (SophosLabs) در خصوص پیش‌بینی بدافزارها در سال ۲۰۱۸ برآورد کرده و هشدار داده بودند که خطرات و تهدیداتی که حملات سایبری برای مؤسسات، شرکت‌ها، بانک‌ها و کاربران عادی ایجاد می‌کردند، نه تنها در سال‌های آتی کمتر نخواهد شد، بلکه رکورد سال‌های گذشته را نیز خواهد زد و هرساله وضعیت وخیم‌تر و بدتری را ایجاد خواهد کرد.
در چند سال گذشته باج افزار، بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون‌ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت‌های مربوطه و دولت‌ها خسارت وارد کرده‌اند. حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به‌طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است و میلیاردها خسارت برای دولت و شرکت‌های مختلف کشورهای جهان برجای گذاشته است.
همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در امریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها و شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در امریکا اشاره کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/13/541023/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها