واکنش فعالان حوزه گردشگری به طرح سفر منفرد هوشمند

سفر در زمان کرونا به شرط تضمین سلامتی مردم



زهرا کشوری
خبرنگار
رئیس جمهوری پیش از پایان فروردین رفت و آمد بین استان‌ها را آزاد اعلام کرد. «ولی‌الله تیموری» معاون گردشگری کشور هم به‌دنبال این دستور رئیس جمهوری طرح «الگوی سفر منفرد هوشمند» را روی میز تصمیم‌گیری آورد. این تصمیم البته با واکنش انتقادآمیز فعالان گردشگری روبه‌رو شد. آنها اعتقاد دارند هنوز برای آغاز مسافرت‌ها زود است و باید منتظر پایان کرونا بود. اما الگوی سفر منفرد هوشمند مورد استقبال جامعه هتلداران کشورقرار گرفته است. رئیس این مجموعه در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد هتل‌ها تنها پذیرای مسافران در اتاق‌ها خواهند بود و تالار‌های عروسی، باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های تجمعات همچنان به روی مسافران تا انتهای کرونا بسته خواهد بود. منتقدان این طرح هم معتقدند وزارت میراث فرهنگی تنها باید روی سفرهای ضروری تأکید کند و تبلیغی برای سفرهای غیرضروری نداشته باشد چون به شیوع بیشتر کرونا منجر خواهد شد.
سلامت مردم مهمتر از سفر است
«امیرپویان رفیعی شاد» رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر‌های هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره طرح معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برای شروع سفرهای منفرد هوشمند می‌گوید: «سفرهای انفرادی جریان تازه‌ای نیست و همیشه وجود داشته است اما آنچه امروز اهمیت دارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت است، چون سلامت افراد از منافع فردی و جمعی مهمتر است.» او می‌گوید باید بین وزارت میراث فرهنگی و بهداشت توافقنامه‌ای امضا شود. برای مثال مسافر در زمان کرونا باید در هتل‌های خاصی پذیرش شود که شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند. او البته موافق شروع سفر‌ها در پیک کرونا نیست و می‌گوید «این خواسته شاید مغایر با اهداف اقتصادی صنعت گردشگری باشد اما مهم‌ترین نکته در حال حاضر حفظ سلامتی مردم است.» رفیعی شاد می‌گوید: «ما الان با دو نوع بیمار روبه‌رو هستیم. افرادی که بیماری آنها محرز است و افرادی که ممکن است ناقل پنهان بیماری باشند چون علائم در ابتدای این بیماری نشان داده نمی‌شود. حضور بیماران پنهان در سفرها به افزایش تعداد بیماران منجر می‌شود. او البته سفر‌های ضروری در دوران کرونا را رد نمی‌کند و تأکید می‌کند: این سفرها هم باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام بگیرد. او هشدار می‌دهد: «تأکید وزارت میراث فرهنگی بر سفرهای انفرادی هوشمند نباید به تبلیغ سفرهای غیر ضروری در زمان شروع کرونا منجر شود.»
«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد هم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» فعالیت مجدد هتل‌ها را تنها با رعایت نکات بهداشتی بسیار سختگیرانه ممکن می‌داند.
او فعالیت غیرمجاز واحدهای اقامتی را تهدیدی برای جان و سلامت مسافران می‌داند و می‌گوید: «هتل‌ها طی درخواستی کتبی و ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و تأیید بازرسان این اداره کل در اجرای پروتکل‌های مربوطه، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.»
وی درباره شروع فعالیت سایر مراکز اقامتی تأکید می‌کند: «تمام اقامتگاه‌های رسمی و نیمه رسمی، زائرسراها و میهمان‌سراهای ادارات تا زمان تأیید ستاد استانی مبارزه با کرونا، تعطیل خواهند بود.»
به‌گفته این مسئول یزدی هتل‌ها با رعایت نکات بهداشتی بسیار سختگیرانه ابلاغ شده از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، می‌توانند فعالیت کنند.
او می‌گوید:«البته در تلاش هستیم تا استان یزد با رعایت کامل مسائل بهداشتی به چرخه اقتصاد گردشگری باز گردد، به‌همین منظور در اولین گام، مدیران هتل‌ها برای فعالیت باید در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و کد مربوطه را دریافت کنند.» فاطمی فعالیت واحدهای غیرمجاز اقامتی را تهدیدی برای سلامت و جان مسافران می‌داند و می‌گوید: «بازدیدهای اداره کل میراث فرهنگی در قالب گشت‌های مشترک روزانه و شبانه با همکاری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و اداره نظارت بر اماکن عمومی به طور مستمر انجام و با خانه‌های مسافر غیرمجاز برخورد جدی می‌شود.»
شهروندان یزدی هم می‌توانند به منظور کمک به حفظ سلامت در جامعه با مشاهده فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز آن را به شماره ۳۶۲۰۲۷۷۷ گزارش داده یا به نشانی اینترنتی www.yazdcity.ir در قسمت ثبت شکایات مراجعه کنند.
اعلام شروع سفرهای «فردی هوشمند» از سوی معاونت گردشگری کشوری، مخالفانی هم در میان فعالان شبکه‌های اجتماعی دارد. آنها اعتقاد دارند هنوز زمان شروع سفر نرسیده است و همچنان باید روی قرنطینه و ماندن در خانه تأکید کرد. این فعالان به باز شدن مسیرهای تردد بین شهرهای مختلف هم اعتراض کردند و آن را باعث افزایش شیوع بیماری کرونا دانسته‌اند.
 «جمشید حمزه زاده» رئیس جامعه هتلداران ایران هم درگفت‌و‌گو با «ایران» از آغاز فعالیت هتل‌ها خبر می‌دهد و درباره وضعیت بهداشتی آنها می‌گوید: «همه هتل‌ها به لحاظ بهداشتی توجیه شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.»
حمزه‌زاده تأکید می‌کند همه هتل‌ها مأمور بهداشت دارند و روی وضعیت بهداشتی هتل‌ها نظارت می‌شود.
به‌گفته این فعال گردشگری سیاست جامعه هتلداران فعلاً در حد اقامت مسافر در هتل‌هاست و بخش‌هایی چون سالن‌های تشریفات، جشن‌ها، استخر و مجموعه ورزشی هتل‌ها تا پایان کرونا فعالیت نخواهد داشت.
حمزه‌زاده با توجه به آزاد شدن سفرهای استانی می‌گوید برخی از مسافران در این محدوده زمانی کارشناس‌هایی هستند که در شهرهای مقصد نیاز به محل اقامت دارند و اگر هتل‌ها باز نشوند آنها به سمت مراکز غیر مجاز خواهند رفت و احتمال ابتلا به کرونا بالاتر می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/5/541035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها