سخنگوی وزارت بهداشت:

وزارت بهداشت آمار قطعی و شناسایی شده کرونا را اعلام می‌کند




سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ایران موارد قطعی شناسایی شده کرونا را اعلام می‌کنیم و علم غیب نداریم که موارد شناسایی نشده را بگوییم و این به‌معنی این نیست که موارد غیرقطعی یا شناسایی نشده نداریم.
کیانوش جهانپور درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد آمارهای ابتلای قطعی کرونا در کشور افزود: موارد منفی کاذب و شناسایی نشده وجود دارد، اما در آمارهای وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمارهای واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی شده است، اما مواردی که شناسایی نکردیم که قابل اعلام نیست. فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.
وی ادامه داد: ما مسئولیتی در این زمینه نداریم که اگر کسی گفته آمار را قبول ندارد، در آن زمینه صحبت کنیم. برخی افراد کارشناس شمارش رأی هستند تا شمارش علت مرگ و میر. ما در مورد یکی از دوستان گفتیم که کارشناس تولد است، وی بیان کرد که آمار پاس کرده است. دوستان باید در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رأی تخصص دارند، اما علت فوت خیر، بنابراین پاسخی در مورد این اظهار نظرها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی است و می‌تواند تفکیک کند که مرگ و میرها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آنها شرکت می‌کنیم.
او گفت: در برخی از کشورها ۹ تا ۱۰ درصد از موارد شناسایی شده فوت کرده‌اند و همان آمار را می‌دهند اما بعد می‌گویند در ایران آمار مرگ و میر مشکوک است. در حالی که اول باید از دولت همان کشور سؤال کنند که چطور ممکن است ۹ تا ۱۰ درصد شناسایی شده‌ها در آن کشورها فوت کنند؟ مثلاً در آلمان بیش از ایران تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده وجود دارد.
جهانپور گفت: وضعیت به هیچ عنوان سفید نیست و رعایت بهداشت فردی و عمومی در این روزهای بازگشایی مجدد به مراتب باید بیشتر از قبل انجام شود. رفت و آمدهای ضروری اجتناب‌ناپذیر است. مشاغل آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز تعطیل است و این یعنی ۲۰میلیون نفر می‌توانند هنوز در منزل بمانند. ۱۴میلیون دانش‌آموز و ۴ میلیون دانشجو نباید در خیابان‌ها تردد غیرضروری داشته باشند. همچنان یک سوم کارکنان اداره‌ها یا باید در مرخصی باشند یا به‌صورت دورکاری فعالیت کنند. بنابراین در بازگشایی تدریجی و فاصله‌گذاری هوشمند، دقت و جدیت مردم در بهداشت فردی باید بیشتر باشد و اگر رعایت نکنیم، نتیجه آن را در آمار خواهیم دید.
اودرباره آمار مبتلایان تهران اظهار کرد: چند بیمارستان در تهران از خدمات‌رسانی کرونا خارج شده‌اند. قطعاً تعداد مراجعه‌کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته در تهران کاهش یافته و وی در پاسخ به سؤالی درباره آمار تفکیکی گروه‌های سنی گفت: این آمار در اسفند ماه اعلام شد و الان هم آمار آن وجود دارد و در مقاطع مختلف زمانی می‌توان این میانگین را تهیه کرد.
 بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک، سن ابتلا به‌صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به‌صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/5/541037/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها