رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به اجرای فاصله گذاری اجتماعی در پادگان ها:

سربازان در بازگشت به پادگان‌ها غربالگری و تب سنجی می‌شوند


پرستو رفیعی
خبرنگار
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، از تأمین تجهیزات، لوازم بهداشتی و حفاظتی برای سربازان و پرسنل نظامی در پادگان‌ها خبر داد و به «ایران» گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا در پادگان‌ها و کلیه مقرهای نظامی و انتظامی، وضعیت سلامتی تمامی سربازان و همچنین پرسنل نظامی طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بررسی می‌شود و امکانات بهداشتی لازم در اختیار آنها قرار گرفته است.
سردار تقی مهری با تأکید بر اینکه تا کنون حتی یک مورد فوت سرباز بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است، افزود: در داخل آسایشگاه‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طور دقیق رعایت می‌شود. بطوری که در نخستین اقدام فاصله تخت‌ها از یکدیگر به دو متر افزایش یافته است. همچنین فضای داخل آسایشگاه‌ها و فضاهای پرتردد به صورت منظم و مکرر ضدعفونی می‌شود، به‌طوریکه که می‌توان گفت پادگان‌ها و مقرهای انتظامی از نظر بهداشتی امن‌تر از سطح شهر هستند.
وی با اشاره به اعزام گروهی از مشمولین در تاریخ ۶ فروردین ماه و همچنین روز گذشته بیان کرد: از آنجایی که بخش عمده توان نظامی و انتطامی کشور را سربازان تشکیل می‌دهند امکان تأخیر بیشتر در فراخوان مشمولین خدمت سربازی وجود نداشت. از این رو اولین مرحله فراخوان در ۶ فروردین ماه سال‌جاری انجام شد و با اعلام این فراخوان، حدود ۹۵ درصد از مشمولین برای انجام خدمت سربازی اعلام آمادگی کردند. آن دسته از مشمولینی که در این تاریخ اعزام شدند هم‌اکنون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح مشغول ارائه خدمات به مردم کشور هستند‌. درحقیقت سربازان در همه عرصه‌های اجتماعی از کمک به بیماران در قالب خدمات پزشکی و بهیاری گرفته تا ضد عفونی کردن معابر و مراکز شهری، در مقابله با کرونا و عبور از بحران ناشی از شیوع این بیماری در جامعه کمک بزرگی کرده‌اند که قابل چشم پوشی نیست.
سردار مهری همچنین از اعزام گروه دوم مشمولان در روز گذشته خبر داد و گفت: از آنجایی که سلامتی سربازان یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولین نظامی و انتظامی کشور است، هنگام اعزام آنها به مراکز بهداشتی و پادگان‌ها، کلیه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام گرفته است. به این صورت که در ابتدا طی هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت کلیه مشمولین در مراکز بهداشتی وابسته به وزارت بهداشت مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند. سپس تک تک آنها هنگام مراجعه به سازمان وظیفه عمومی برای بار دوم غربالگری شدند. هچنین دستکش، ماسک، محلول ضدعفونی کننده و لوازم بهداشتی لازم در اختیار تک‌تک مشمولین خدمت سربازی قرار گرفت. در هر یک از این مراحل اگر فردی مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شد، نه تنها از اعزام او جلوگیری می‌شد بلکه برای درمان به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شد. به گفته رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی علاوه بر غربالگری در این دو مرکز کلیه سربازان در بدو ورود به پادگان‌های آموزشی هم غربالگری می‌شوند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی تأکید کرد: از سوی دیگر کلیه مسائل بهداشتی حفاظتی نیز هنگام جابه‌جایی سربازها رعایت شد به این شکل که اتوبوس‌ها کاملاً ضدعفونی شدند. سلامت رانندگان بررسی و تأیید شده و فاصله اجتماعی داخل اتوبوس‌ها رعایت شده و سربازان با رعایت فاصله مناسب از صندلی‌ها استفاده  می‌کنند. به همین دلیل از خانواده‌ها می‌خواهم که نسبت به سلامت فرزندانشان نگران نباشند و مطمئن باشند که با اقدامات انجام شده محیط‌های پادگانی وضعیت بهداشتی مناسب‌تری نسبت به فضای بیرونی شهر و معابر دارند. سردار مهری در پایان به وضعیت و نحوه مرخصی گرفتن سربازان اشاره می‌کند و می‌گوید: استفاده از مرخصی طبق دستورالعمل‌ها و قوانین صورت می‌گیرد. سربازانی که به هر دلیلی از مرخصی استفاده می‌کنند هنگام بازگشت به پادگان مورد غربالگری و تب سنجی قرار می‌گیرند در واقع پروتکل‌های بهداشتی به‌طور دقیق و شدید رعایت می‌شود تا فرد بیمار به هیچ وجه وارد محیط پادگان نشود و سلامت سایر سربازان و پرسنل نظامی به خطر نیفتد.

کدام مشمولان در اردیبهشت اعزام نمی‌شوند؟
سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: تأخیر در اعزام به خدمت مشمولان معاف از رزم صرفاً شامل مبتلایان به بیماری‌های مزمن آسمی، قلبی و عروقی، خونی، گوارشی و عفونی است. به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبری در مورد اینکه برخی از مشمولان معاف از رزم‌ در اردیبهشت به سربازی اعزام نمی‌شوند، ابهاماتی برای بخشی از مشمولان ایجاد شد که در این راستا سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد که این تأخیر در اعزام برای مشمولان معاف از رزمی که مبتلا به بیماری‌های مزمن آسمی، قلبی و عروقی، خونی، گوارشی و عفونی هستند، بوده و شامل دیگر افراد نمی‌شود. بر این اساس دیگر مشمولان معاف از رزم باید در موعد مقرر برای انجام خدمت سربازی به یگان‌های وظیفه عمومی ناجا مراجعه کنند و در غیر اینصورت مرتکب غیبت خواهند شد.

مجموع جان باختگان به ۵۲۰۹ نفر رسید

 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا اول اردیبهشت ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۵۲۰۹ جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش ایسنا، دکتر جهانپور، گفت: از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.
به گفته جهانپور، متأسفانه تا ظهر دوشنبه، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند که تا امروز ۵۲۰۹ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.
جهانپور ادامه داد: تا ظهر روز دوشنبه ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تا روز دوشنبه ۳۵۳ هزار و ۱۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

هشدار نسبت به موج دوم کرونا قبل از ماه رمضان

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شیوع موج دوم کرونا با آغاز سفرهای پیش از ماه مبارک رمضان در کشور هشدار داد.
به گزارش مهر، ایرج حریرچی با اشاره به رفع محدودیت سفرهای بین استانی گفت: شاهد ترافیک‌های سنگین در محورهای ارتباطی مازندران هستیم.
وی از هموطنان خواست از سفر به مازندران قبل از ماه مبارک رمضان پرهیز کنند و با اشاره به کاهش شیوع کرونا در این استان نسبت به ماه اسفند اظهار داشت: این به معنای پایان کار نیست و نگرانی همچنان وجود دارد.
وی با تأکید بر پرهیز از سفرهای استانی به رغم رفع محدودیت‌های تردد افزود: از امروز محدودیت مشاغل کم خطر و دارای ریسک متوسط برداشته شده است اما با این حال مدارس، دانشگاه‌ها، حرم‌های مطهر، تالارهای پذیرایی و غیره تعطیل هستند.
حریرچی با اظهار اینکه طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا آیین‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه نیز جمعه پیش رو در کشور برگزار نمی‌شود، درباره غربالگری هموطنان و پایش سلامت برابر کرونا گفت: در مرحله اول ۹۲درصد ساکنان شهرهای بزرگ و در مرحله دوم ۸۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال تماس گرفتند.
معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین غربالگری مولکولی نیز از حلق و بینی افرادی که علامت ندارند و یا کم علامت بودند انجام شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/5/541038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها