اخبـــــار




رایزنی تلفنی روحانی با «علی اف» و « جابر الصباح»
آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مقابله با کرونا به آذربایجان و کویت

رئیس جمهوری روز دوشنبه درگفت‌و‌گوی تلفنی با«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان، گفت: با اقدامات انجام شده، همکاری خوب مردم با توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و تلاش کادر درمانی، خوشبختانه روند بیماری کرونا در ایران کاهشی بوده است. به‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: آمادگی داریم درصورت نیاز تجهیزات مورد نظر برای مقابله با ویروس کرونا را در اختیار کشور دوست آذربایجان قرار دهیم. وی با اشاره به روابط دوستانه و خوب دو کشور گفت: همکاری‌های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روزهای سخت هم در کنار یکدیگرهستند. رئیس جمهوری آذربایجان نیز ضمن تأکید بر اجرایی شدن توافق‌های دو کشور، گفت: با‌وجود مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، انجام عملیات افتتاح پروژه راه‌آهن آستارا – رشت را به‌صورت ویدئو کنفرانس بررسی می‌کنیم. علی‌اف با اشاره به موفقیت ایران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظام سلامت قدرتمندی دارد و از استفاده از تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا استقبال می‌کنیم. رئیس جمهوری همچنین در تماس تلفنی با امیر کویت، ضمن تأکید بر همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در زمینه این بیماری به تجربیات خوبی دست یافته و آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای دوست از جمله کویت هستیم. روحانی با قدردانی از تلاش‌های امیر کویت برای شرایط با ثبات در منطقه، گفت: تأکید می‌کنم که برای تأمین امنیت و ثبات منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی بین کشورهای خود منطقه وجود ندارد. وی همچنین پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم کویت تبریک گفت. امیر کویت نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با بیان اینکه ما برادر هستیم و باید در کنار یکدیگر باشیم، گفت: امروز همه ما در شرایط سختی قرار داریم و برای عبور از این شرایط باید با یکدیگر همکاری کرده و ارتباطات را تقویت کنیم. «شیخ صباح الاحمد جابر الصباح» با استقبال از طرح ارائه شده از سوی ایران برای تأمین و امنیت منطقه به‌نام «طرح صلح هرمز» گفت: مواضع کویت همیشه در راستای صلح بوده و امیدواریم برخی از دوستان و برادران ما در منطقه نیز رفتار عاقلانه‌ای از خود نشان دهند.

موسوی: اقدام شناورهای سپاه در خلیج فارس واکنشی و هشدار به امریکا بود

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌ها که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.  سخنگوی وزارت امورخارجه در این نشست با اشاره به تنش‌آفرینی اخیر نظامیان امریکایی در خلیج فارس، حضور نیروهای امریکایی در منطقه را نامشروع و باعث ناامنی منطقه عنوان کرد و گفت: «تا آنجا که من اطلاع دارم نیروهای امریکایی مانع گشت‌زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیروهای ما واکنش نشان دهند و هشدارهای لازم را بدهند».  موسوی با بیان اینکه حضور امریکایی‌ها در منطقه غیرقانونی است افزود: «اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیروهای مسلح ما گشت‌زنی کنند باید با آرامش و طیب خاطر این کار را انجام دهند.  نیروهای امریکایی مانع از گشت‌زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیروهای گشتی ما هم واکنش نشان داده و هشدارهای لازم را به آنها بدهند». سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در قبال تلاش ایالات متحده مبنی بر انتشار این شایعه که ویروس کرونا از لابراتواری در ووهان چین انتشار پیدا کرده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که به دنبال سیاسی کردن اپیدمی کرونا است، مخالفت می‌کند.  دولت امریکا این رویه را در پیش گرفته در حالی که خودش متهم ردیف اول انتشار این ویروس است».  

توقف ارائه وام صندوق بین‌المللی پول با سنگ‌اندازی امریکا
موسوی در مورد درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول و مانع تراشی‌هایی که امریکایی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند گفت: «ما از اعضای قدیمی صندوق بین‌المللی پول هستیم که حق عضویت پرداخت می‌کنیم و طبیعی است که در این شرایط بخواهیم از تسهیلات این صندوق استفاده کنیم».  وی با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول با توجه به شرایط وام ویژه‌ای را برای کشورهای درگیر کرونا در نظر گرفته است گفت: «تا آنجا که اطلاع داریم ارائه این وام با سنگ‌اندازی امریکا دچار مشکل شده است و این موضوع را نیز در راستای فشار حداکثری امریکا ارزیابی می‌کنیم». سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره روند همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با کرونا و چشم‌انداز طرح پیشنهادی ایران پیرامون این موضوع گفت: «از جمله فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدیداتی که برای ما در دنیا شده است، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌هایشان بوده است. ما رگه‌هایی از این مسأله را در منطقه مشاهده می‌کنیم، ایران همیشه آماده همکاری با کشورهای منطقه بویژه منطقه خلیج فارس بوده که وارد گفت‌وگو و همکاری شود». او با بیان اینکه ایران طرح‌های مختلفی در این باره تهیه و آماده کرده است، عنوان کرد: «ما این طرح‌ها را به آنها اعلام کرده‌ و گفته‌ایم آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. با وجود آن‌که وضعیت بهداشت جهانی نامعلوم است، اما با توجه به اینکه برای ایران همکاری اولویت دارد اگر کشورهای خلیج فارس بویژه آن یکی، دو کشوری که سوءتفاهم دارند آمادگی داشته باشند، ایران آماده است در هر سطح و در هر شرایطی وارد تعامل و گفت‌وگو با آنها شود». سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشنهادی عراق قرار است بزودی کابینه خود را معرفی کند و آیا در زمینه انتخاب نخست‌وزیر و تعیین لیست کابینه عراق با ایران مشورتی شده است، گفت: «با توجه به دوستانی که ایران در عراق دارد اگر از ما درخواست شود مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهیم. در خصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه عراق مشورتی با ایران نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای برای دخالت در امور عراق نداریم چرا که معتقد هستیم دولت و ملت عراق بالغ و رشید هستند و خودشان می‌توانند برای آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند».

سرلشکر باقری با اشاره به درس‌های کرونا:
باید در برخی ساختارها و سازماندهی‌ها بازنگری کنیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از تلاش سبزپوشان ایثارگر و خدوم تأکید کرد: نیروی انتظامی در اجرای مأموریت‌ها سربلند است و هیچ موضوعی نمی‌تواند در برابر سازمان جهادی و مدیریت انقلابی مانع ایجاد کند. به‌ گزارش ایرنا، سرلشکر محمدباقری روز دوشنبه در بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان و مدیران ناجا که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از مأموریت‌های خود در سال 98 سربلند بیرون آمده، از تلاش‌ها و اقدامات نیروهای مسلح و از جمله نیروی انتظامی در مقابله با کرونا هم سخن گفت. وی با بیان اینکه، باید از تجربه مواجهه با ویروس کرونا استفاده کنیم چون این موضوع برای ما درس‌های زیادی به همراه داشت؛ گفت: آیا ساختار و سازماندهی ما اعم از نیروی انسانی، آموزش، تجهیزات و... متناسب با چنین پدیده‌ای است یا نیاز به اصلاح دارد؟ حتماً باید در ساختار و سازماندهی‌های اشاره شده بازنگری‌هایی کنیم یعنی توان، آمادگی، آموزش، تمرین و... ما در انجام وظایف و مأموریت‌ها در بخش‌های مختلف باید متناسب با پدیده‌ها باشد. سرلشکر باقری با بیان اینکه، بر مبنای نظر وزارت بهداشت و متخصصان امکان دارد در پاییز و زمستان اپیدمی ویروس کرونا توسعه یابد، افزود: بنابراین لازم است که ما خودمان را برای روزهای آینده به‌صورت حداکثری آماده کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/2/541097/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها