در آستانه نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه انجام شد

گفت‌و‌گوی ظریف با بشار اسد در دمشق




گروه سیاسی/ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در سفری یک روزه راهی دمشق شد و با بشار اسد، رئیس جمهوری و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ظریف که برای نخستین بار در سال‌جاری راهی سفر شده بود در این دیدارها در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد. به‌گزارش ایرنا رئیس جمهوری سوریه در این دیدار با اشاره به شهادت سردار سلیمانی به نقش بی‌بدیل این شهید در مبارزه ضد تروریسم در سوریه اشاره و از همراهی با ملت سوریه در مبارزه با تروریسم تقدیر کرد.
وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی رئیس جمهوری سوریه برای جانباختگان کرونا گفت: «اکنون نیات واقعی امریکا در رابطه با عدم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها در شرایط سخت مبارزه با این بیماری بر ملا شده است». ظریف با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته پترسون، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و مشورت‌هایی که قرار است در آینده نزدیک بین ایران، ترکیه و سوریه به‌عنوان کشورهای ضامن روند آستانه برگزار شود، پیرامون آخرین تحولات سوریه از جمله کمیته قانون اساسی، تحولات ادلب و همچنین روند سیاسی با رئیس جمهوری این کشور گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. وزیر خارجه ایران پس از دیدار با بشار اسد با ولید معلم همتای سوری خود نیز دیدار کرد. وزرای امور خارجه و سوریه در این دیدار پیرامون تحولات سوریه، روند سیاسی، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه‌ای گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند. به‌گفته یک مقام سوری رایزنی وزیر خارجه ایران با مسئولان سوری پیش از نشستی است که قرار است از طریق ارتباط ویدئویی در چهارشنبه پیش رو، از سوی وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار شود. پیشتر قرار بود نشست سران سه کشور در تهران در اسفند ۱۳۹۸ برگزار شود که به‌دلیل شیوع کرونا برگزار نشد. این سفر در شرایطی انجام شده است که بخشی از نیروهای ترکیه وارد استان ادلب شده و بروز درگیری‌هایی میان نیروهای ترکیه و سوریه و همچنین نیروهای روسیه در این منطقه موجب پیچیده‌تر شدن فرآیند مذاکرات صلح سوریه شده است.  در حال حاضر، بخش اعظمی از ادلب در اشغال تروریست‌ها قرار دارد. ارتش سوریه نیز چندی پیش در چندین عملیات توانست مناطق گسترده‌ای از حماه، حلب و ادلب را آزاد کند که با توافق آتش‌بس، فعلاً این عملیات متوقف است.
تلاش دمشق برای بازگشت حاکمیت خود به مناطق اشغالی توسط تروریست‌ها و از سوی دیگر انجام برخی عملیات‌ توسط تروریست‌ها باعث شده است تا دولت سوریه بکوشد دست به پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و تثبیت شرایط این منطقه بزند. اقدامی که به افزون شدن تنش‌ها در استان ادلب انجامیده و نگرانی‌هایی را در پی داشته باشد. این در حالی است که با توجه به وجود نیروهای ترکیه در منطقه ادلب و همچنین حضور نیروهای امریکایی در شرق فرات، نگرانی‌هایی برای ایران، دولت سوریه و روسیه وجود دارد. ایران به‌دنبال آن است که هم امنیت مرزهای ترکیه مورد توجه قرار بگیرد و هم اینکه نیروهای ترکیه برای حضور در خاک سوریه هیچ‌گونه بهانه‌ای نداشته باشند. در همین چارچوب سفر ظریف به سوریه و رایزنی‌اش با مقامات این کشور می‌تواند در کاهش بحران کنونی سوریه مؤثر باشد.  در هفته‌های گذشته نیز رایزنی‌های دوجانبه‌ای میان مقام‌های ترکی و روسیه از یک سو و مقام‌های ایران و ترکیه صورت گرفت که تاکنون به نتیجه مشخصی منتهی نشده است. با وجود این مقام‌های سه کشور عضو مذاکرات آستانه قرار است به زودی نشست جدیدی برپا کنند و درباره تحولات جاری به گفت‌و‌گو بنشینند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/3/541101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها