توافق در وقت اضافه


گروه جهان/بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز پس از مذاکرات طولانی و در حالی که همه انتظار برپایی انتخابات چهارم در سرزمین‌های اشغالی را داشتند، عصر دیروز برای تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل به توافق رسیدند. به گزارش هاآرتص، هرچند رسانه‌ها خبر توافق دو طرف را منتشر کردند، اما تا دیشب هیچ کدام از حزب آبی و سفید و لیکود، بیانیه‌ای منتشر نکردند. تلاش‌های نتانیاهو برای تشکیل دولت صبح دیروز در نشست نافرجام با رهبر آبی و سفیدها به بن‌بست خورده بود.
به‌گزارش تایمز اسرائیل، این نشست یک ساعت و نیمه در حالی بدون نتیجه ماند که بنی گانتز که ریاست کنست را نیز بر عهده دارد، در چند روز اخیر به توافق دوجانبه تأکید داشت اما او این نشست را بدون نتیجه ترک کرد. این در حالی است که اعضای حزب آبی و سفید بر تداوم مذاکرات تأکید دارند. در عین حال برخی رسانه‌های عبری از تلاش‌های گانتز برای متقاعد کردن قانونگذاران برای ممانعت از نخست‌وزیری نتانیاهو خبر داده‌اند. او پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که در صورت عدم توافق در جلسه صبح دیروز، موضوع ممانعت از نخست‌وزیری افرادی که دارای جرایم کیفری هستند را به‌صورت قانون درمی‌آورد تا در این شرایط نتانیاهو که به اتهام فساد و رشوه تحت محاکمه است برای همیشه عطای نخست‌وزیری را به لقایش ببخشد. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، بنی گانتز در حالی مقابل نتانیاهو ایستاده که لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما نیز روز یکشنبه در پیامی فیس بوکی از گانتز خواسته بود تا با ممانعت از ائتلاف، قانون منع نخست‌وزیری نتانیاهو را به نتیجه برساند.
همچنین به نوشته «الجزیره»، در شرایطی که مقامات اسرائیلی به مقابله با قدرت گرفتن نتانیاهو برخاسته‌اند، شامگاه یکشنبه نیز شماری از مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل قرنطینه را شکسته و در حالی که ماسک‌هایی روی صورت زده و با فاصله دو متری از یکدیگر ایستاده بودند، با شعار «بگذارید دموکراسی پیروز شود» خواستار محاکمه و برکناری نتانیاهو بودند. با توجه به برگزاری سه انتخابات بی‌نتیجه برای تعیین نخست‌وزیر جدید اسرائیل، درصورتی که پارلمان کمتر از یک ماه دیگر موفق به انتخاب نامزدی با توافق 61 عضو کنست نشود، کار به انتخابات چهارم خواهد کشید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/4/541106/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها