در حاشیه درگذشت سعید شمس انصاری

خوشنویسی که خوش‌اخلاق بود





اسرافیل شیرچی
خوشنویس
سعید شــمس انصـاری هنرمنــد باســـابقه رشـــته خوشنویســــــی یکـــــــم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ در سن ۸۵ سالگی درگذشت. زنده یاد شمس انصاری ۲۲ خرداد ۱۳۱۴ در تهران متولد شد و در کنار تحصیل، خط را نزد پدر خود به‌طور مقدماتی آموخت و سرانجام سال ۱۳۲۹ به کلاس‌های آزاد خوشنویسی وقت (انجمن خوشنویسان ایران فعلی) رفت و زیر نظر سیدحسین میرخانی، به فراگیری خط پرداخت. شمس انصاری دارای گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در زمینه شعر هم فعالیت‌هایی انجام داده ‌است.
استاد سعید شمس انصاری از انسان‌های فرهنگی و معنوی دوران ما بود؛ انسانی شریف که متصل به احوالات آسمانی بود. نستعلیق‌های زیبا و پرمنحی و کتابت قرآن آسمانی و حافظ تغزلی او از آثار ماندگار و جاویدان این هنرمند بزرگ است که بر کسی پوشیده نیست. ایشان سال‌های سال در مکتب و محضر استاد سیدحسین میرخانی تلمذ کرده و حاصل آن آموزه‌ها و درس‌ها را به نسل‌های بعد از خود منتقل کرد. سال 1329 انجمن‌های خوشنویسی شکل گرفت که استادان علی اکبرخان کاوه، ابراهیم بوذری، میرخانی‌ها، علی عبدالرسولی، حسن زرین خط و استادانی که احوالات معنوی و هنری بعد از دوران قاجار یا عصاره هنر قاجار را با خود داشتند دراین انجمن‌ها فعالیت می‌کردند و استاد سعید شمس انصاری هم یکی از همان هنرمندان بود که با همان آلایش و زیبایی وجودش از آن سفرهای معنوی لقمه لقمه خط می‌چید و تقدیم مردم می‌کرد؛ هنرمندی که از تبار ادب، اخلاق مداری و احوالات خوب بود. و در بعضی مواقع شعرهایش را برای ما و امثال ما که شاگرد مکتب خط بودیم و هر کدام نگاه مختلفی به این هنر داشتیم می‌خواند. به اعتقاد من لزومی ندارد هر هنرمندی شاگرد مستقیم استادی باشد می‌توان از این آفتاب نوشید و به رشد و تعالی رسید.
استاد شمس انصاری سال‌ها درانجمن خوشنویسان ایران حضور داشت و از پیشکسوتان این انجمن بود اما اصولاً علاقه‌مند نبود در مباحث اداری شرکت داشته باشند، درواقع اخلاق مداری ایشان این اجازه را نمی‌داد اما به باور من حضورش به‌عنوان یک نماد اخلاقی و معرفت قابل احساس بود و شاگردان و علاقه‌مندان هنرخوشنویسی از آن بهره‌مند می‌شدند. مانند بزرگانی چون نظام العلما، محمد سلحشور، غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، فتحعلی واشقانی، یدالله کابلی و دیگراستادان بزرگ که دراین وادی زیستند و بسیارخوشحالم که من نیز در دوران این مرد بزرگ زندگی کرده‌ام. اخلاق مداریشان همیشه زبانزد است و سرمشق بزرگی برای نسل‌های نوخیز و نوجو است و آثار خوب و پرمعنایش، کتابت‌های بسیار شیرینش در بین علاقه‌مندان و مجموعه داران به یادگارمانده است و این همان نام نیک است که از او در اذهان هنرمندان به ثبت رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/16/541189/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها