معاون اول رئیس جمهوری:

ایران خود را با حذف درآمدهای نفتی تطبیق داده است




معاون اول رئیس جمهوری بر ثروت دولت و دارایی‌های راکد آن که هفت هزار هزار میلیارد تومان بر اساس آمارهای سال ۹۷ برآورد شده اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم از این منابع، امسال و سال‌های آینده به نفع مردم استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری که روز گذشته در جمع مدیران وزارت راه و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی افزود: قطعاً کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می‌شد نمی‌تواند با نفت زیر ۷۰ دلار کشورش را اداره کند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد.
جهانگیری با بیان اینکه  جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، اظهار کرد: بحران‌ها و تحریم‌های ایالات متحده امریکا باعث شده تا ما آمادگی لازم را برای اداره کشور در شرایط کنونی داشته باشیم.  او با بیان اینکه سایر کالاهای وابسته به نفت مثل صنایع پتروشیمی و حتی فلزات نیز از تبعات اقتصادی بحران کرونا متأثر خواهند شد، از دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواست راهکارهای علمی برای مواجهه با این مسأله ارائه دهند و دستگاه‌ها نیز به تدوین برنامه‌های متناسب با این شرایط بپردازند.
تزریق منابع به پیشران‌های اقتصادی
معاون اول رئیس جمهوری سپس به موضوع نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تبیین محدودیت‌های منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: باید 10 تا ۱۲ رشته پیشران اقتصادی را که می‌توانند بخش‌های دیگر را به دنبال خود فعال کنند شناسایی و منابع را به آنها تزریق کنیم.
یکی از رشته‌های مورد اجماع به عنوان پیشران فعالیت‌های اقتصادی بخش مسکن است که می‌تواند ۱۲۰ رشته صنعتی را با حرکت خود به فعالیت درآورد.
معاون اول رئیس جمهوری نیاز مردم به مسکن را نیاز جدی مردم خواند و افزود: در شرایط امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به دنبال درخواست از صاحبان خانه‌ها برای دادن فرصت به مستأجران به منظور عبور از بحران کرونا هستیم، این کار، کاری اخلاقی و انسانی است و البته باید با نگاهی جامع در نظر داشته باشیم که کسی از این بابت دچار آسیب نشود.
جهانگیری با ارزشمند خواندن اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در احداث و ترمیم خانه‌های آسیب دیده از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل اظهار کرد: ۲.۵ میلیون خانه روستایی بازسازی و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است خوشبختانه در بازدیدهایی که پس از زلزله از این خانه‌ها داشتم شاهد بودم که این خانه‌ها در برابر زلزله‌های قوی‌تر نیز مقاومت از خود نشان داده و آسیب ندیدند.
معاون اول رئیس جمهوری، رشد روز افزون شاخص در بازار سرمایه ایران را علامتی بزرگ برای اجرای طرح‌های اقتصادی از سوی دستگاه‌ها خواند و گفت: در همان روزی که دولت شرکت‌های بزرگ خود را عرضه می‌کند، شاخص سهام ۲۰ هزار واحد رشد می‌کند این نشان می‌دهد که مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی‌های خود هستند و می‌توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح‌های توسعه‌ای را از بازار سرمایه‌ای تأمین کرد. او با بیان اینکه شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی نیز می‌توانند برای پیشبرد طرح‌های خود درخواست اوراق مشارکت کنند، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا ضمن فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالیت بیشتر بنگاه‌ها به رفع دغدغه بیکاری در کشور نیز کمک کند.
 تقدیر جهانگیری از مجموعه حمل و نقل کشور
جهانگـــــــیری با بیان اینکه زیر مجموعـــــــــــه‌های وزارت راه و شهرسازی از کرونا دچارخسارت‌های بسیاری شده‌اند، گفت: دولت برای کمک به معیشت طبقات ضعیف جامعه که به خاطر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به پویش در خانه ماندن متضرر شدند طرح‌های خوبی را به مرحله اجرا گذاشته است تا کسانی که زندگی‌شان از کار روزمزد می‌گذرد کمتر دچار آسیب شوند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: رانندگان کامیون‌ها مسئولیت حمل بار و جابجایی کالا را بخوبی انجام دادند و آمارهای ارائه شده از رشد بالای حمل و نقل کالاها در این ایام نشان دهنده میزان خدمت آنهاست که صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم و ان شاءالله در فرصت مناسب به نحو مطلوب از آنها تقدیر خواهد شد که آنها به عنوان سربازان گمنام و به صورت بی‌نشان خدمت کردند. در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، از طریق ویدئوکنفرانس با استانداران هرمزگان و خوزستان و رؤسای سازمان بنادر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر چابهار درخصوص میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر و نحوه ترخیص سریع‌تر این محموله‌ها گفت‌وگو شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/2/541196/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها