پس لرزه های سقوط بی سابقه قیمت نفت بر بازارهای جهانی سهام




گروه اقتصادی : یک روز پس از سقوط تاریخی قیمت نفت «دبلیو تی آی» امریکا که به منفی 40 دلار رسید ( گزارش مبسوط دلایل این کاهش را در صفحه 8 بخوانید) شاخص بازارهای سهام در اقصی نقاط دنیا ریزش شدیدی کردند و فعالان اقتصادی از آسیب اقتصادی کرونا را نگران تر کرد .
 به گزارش رویترز ، شاخص جهانی «ام اس سی آی» که شاخص بازارهای سهام 49 کشور دنیا را رصد می کند روز گذشته 9 دهم درصد ریزش کرد.
شاخص اروپایی استاکس 600 مربوط به بازارهای سهام اروپا هم بدنبال ریزش بازارهای سهام آسیایی در اواسط روز گذشته در لندن 2 درصد ریخت. در همین حال رصد شاخص های بازار سهام امریکا نشان می دهد که شاخص داو جونز در ابتدای معاملات 1.46 درصد ریزش کرد.شاخص نیکی 225 ژاپن ، 1.97 درصد ، شانگهای اس ایی کامپوزیت چین ، 9 دهم درصد ، اف تی اس ایی 100 لندن هم 2.06 درصد ریزش کرد. کاهش شدید قیمت نفت امریکا که در طول تاریخ بی سابقه بود عملاً یک زنگ بیدار باش برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران بود .
گریگوری پردون کارشناس ارشد سرمایه گذاری در آربوثنات لاثام به رویترز گفت ،« من همیشه فکر می کردم که نفت یک کمی مثل پول رایج است که توسط رهبران جهانی کنترل می شود و چرخ دنیا را می چرخاند. اما اتفاق روز دوشنبه یک زنگ بیدار باش بود و سرمایه گذاران ، دیگر به این فکر نمی کنند که قیمت پایین نفت به معنای تورم کمتر ، رشد پایین تر و بی ثباتی سیاسی بیشتر است چون دلارهای نفتی کمتری وارد سیستم جهانی می شود.»
منظور این تحلیلگر آن است که غروب نفت نزدیک شده و شاخص دلارهای نفتی برای تعیین سیاست های اقتصادی و سیاسی جهان دارد ارزش خود را از دست می دهد. کرونا تنها روند اقتصادی جهان را تغییر نمی دهد بلکه روند سیاست گذاری ها را هم دارد تغییر می دهد .
این نکته ای است که رویترز به آن اشاره می کند و می نویسد که بانک مرکزی استرالیا پیش بینی کرده است که رشد اقتصادیش در نیمه اول سال جاری میلادی حدود 10 درصد کاهش خواهد یافت و بدنبال راه چاره ای برای جلوگیری از آسیب بیشتر است .
کره جنوبی که شاخص بازار سهامش دیروز یک درصد کاهش یافت در سه ماهه اول سال جاری میلادی بزرگترین انقباض اقتصادی خود را از سال 2008 به این طرف تجربه کرد. اما کاهش شدید قیمت نفت برای دیگر تولید کنندگان نفت چه عواقبی دارد؟ جای مالاهی ، استراتژیست بازار جهانی مدیریت دارایی های جی . پی . مورگان به رویترز گفت ،«این سطح از قیمت نفت برای هیچ تولید کننده نفتی قابل تحمل نیست حتی برای عربستان سعودی که پایین ترین هزینه تولید نفت در جهان را دارا است .»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/4/541214/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها