واکنش فرمانده سپاه به تهدید نظامی ترامپ:

شناور مزاحم امریکایی هدف حمله ایران قرار می‌گیرد




گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه ایران و فرمانده کل سپاه یک روز بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تهدید کرد که مجوز شلیک به قایق‌های ایرانی را در صورت ایجاد مزاحمت برای شناورهای امریکایی صادر کرده است، از آمادگی ایران برای واکنش متناسب خبر دادند. همزمان سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع امریکا در ایران هم به وزارت خارجه احضار شده است.
چند روز پیش فرماندهی مرکزی امریکا در خلیج فارس موسوم به «سنتکام» در بیانیه‌ای مدعی ایجاد مزاحمت از سوی ۱۱ شناور نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای ۶ کشتی جنگی امریکایی در شمال خلیج فارس شد و ویدئویی را در این خصوص منتشر کرد. امریکایی‌ها این اقدامات را تحریک‌آمیز خواندند.
ترامپ هم در توئیتی اعلام کرد به نیروی دریایی امریکا دستور داده است که در صورت تلاش قایق‌های نظامی ایران برای ممانعت در فعالیت کشتی‌های امریکایی در دریا به آنها حمله کند.
«مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا هم کمی بعد از این تهدید مدعی شد در صورتی که ایران مجدداً کشتی‌های جنگی امریکا را در منطقه تهدید کند، فرماندهان امریکایی حق دفاع از خود خواهند داشت.
«اسپر» پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» ضمن ادعای «تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای» خواندن واقعه چند روز پیش در خلیج فارس، گفت: «ما حق دفاع از خود را انجام می‌دهیم. پس آنها باید از این به بعد حواسشان باشد که چگونه عمل می‌کنند و لازم است که حرفه‌ای عمل کنند».
او با بیان اینکه رئیس جمهوری امریکا درباره لزوم دور ماندن قایق‌های ایران از کشتی‌های نظامی امریکا در منطقه صحبت کرده، مدعی شد: «ما رفتارهای تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگی خود را تحمل نمی‌کنیم». ادعای وزیر دفاع امریکا درباره هماهنگی با ترامپ برای شلیک به قایق‌های ایرانی در حالی است که یک مقام پنتاگون تأکید کرده است که این وزارتخانه هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قرار دادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.
پاسخ فوری ایران
در پی این تهدیدات بود که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه گفت: «ما به امریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، مؤثر و سریع ما مواجه خواهد شد».
سردار سلامی با یادآوری این نکته که امریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرتها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، افزود: «ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست امریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند».
فرمانده سپاه در ادامه با اشاره به رویارویی شناورهای دریایی سپاه با امریکایی‌ها در خلیج فارس، اظهار کرد: «شناورهای امریکا در هفته گذشته به‌دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد کردند و وقتی که شناورهای ما در دریا مشغول گشتزنی بودند آنها هراسناک شدند؛ بنابراین منشأ آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین امریکایی‌ها در خلیج فارس بود».
وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به تهدید نظامی ترامپ با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جمع نظامیان امریکایی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ارتش امریکا تاکنون بیش از ۵۰۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ دارد. دونالد ترامپ باید به نیازهای آنها رسیدگی کند، نه اینکه در تهدیداتی که توسط تروریست‌های صدامی انجام شده بود، دخیل شود».
ظریف افزود: «همچنین، نیروهای امریکایی هیچ کاری در فاصله ۷ هزار مایلی از خانه خود ندارند، که ملوانان ما را در سواحل خودمان در خلیج فارس تحریک می‌کنند».
در همین حال سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از احضار سفیر سوئیس به‌عنوان کشور حافظ منافع امریکا در ایران خبر داد و گفت که ایران به تهدیدات و اقدامات تهاجمی و غیرقانونی امریکا واکنش نشان خواهد داد.

برش
پست اینستاگرامی صفحه رهبر معظم انقلاب در واکنش به ادعای اخیر امریکا: کسانی باید امنیت خلیج فارس را تأمین کنند که خلیج فارس متعلق به آنها و خانه آنهاست. امریکا چه کاره است؟!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7330/3/541349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها