تلگراف خبر





لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان در روزهای قرنطینه کرونایی و امید برای روزهای بهتر پیش روی مردم جهان قطعه ۱۲‌دقیقه‌ای «کرونا» را در سه بخش منتشر کرد. او درباره انگیزه‌ خود از ساخت این اثر می‌گوید: «فکر می‌کنم این ویروس تمامِ جهان را درگیر خود کرده و بسیاری از هنرمندان نیز به شکل‌های گوناگون نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند، من نیز تلاش کردم با ساخت قطعه‌ای در سه موومان احساس خود را به این مسأله مطرح کنم. اینکه با تمام هجومی که این ویروس به زندگی ما وارد کرده و بخش مهمی از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده است، اما خواه‌ناخواه در نهایت این زندگی است که پیروز می‌شود.»
 ‌ گلچهره اعظم‌آوا، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زبان‌های جهان تاشکند و مؤلف چند کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی که از استادان سختکوش و پرکار در زمینه آموزش زبان فارسی در ازبکستان به شمار می‌رفت، دوم اردیبهشت در سن ۶۸ سالگی به علت بیماری کلیوی در شهر تاشکند دار فانی را وداع گفت.
   مسعود خیام از نوشتن خاطرات خود در این روزهای کرونایی با عنوان «تارطاخ» خبر داد. این نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حال و هوا و فعالیت‌هایش در این روزها می‌گوید: در این روزهای کرونایی من هم مانند همه کارهای کرونایی می‌کنم، به‌علاوه‌ این‌که بسیار می‌خوانم و بسیار می‌نویسم. در این روزها خاطراتم  را می‌نویسم با نام «تارطاخ» (خاطرات از چپ به راست)؛ در کرونا که خاطرات بنویسی می‌شود «تارطاخ»، خاطرات به‌هم ریخته کرونایی. فکر می‌کنم نوشتن این خاطرات سه‌ماهه تمام شود و بعد منتشرشان خواهم کرد.
     ۶ نویسنده برتر دور نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان معرفی شدند. مارتا لین فاکس، رئیس هیأت داوران در پیامی که در صفحه رسمی این جایزه منتشر کرد ضمن اعلام ناراحتی از شرایط پیچیده فعلی جهان گفت این کتاب‌ها تولیدکننده امید هستند و انتخاب فینالیست‌ها دشوار بود و این کار با دقت انجام شد و ما به نتیجه آن افتخار می‌کنیم. در نهایت «دومینیکنی» نوشته انجی کروز، «دختر، زن، دیگر» نوشته برناردین اواریستو، «هزار کشتی» نوشته ناتالی هینِس، «‌آیینه و نور» نوشته هیلاری مانتل، «همنت» نوشته مکی اوفارل، «آب و هوا» نوشته جنی اوفیل، برای جایزه ۳۰ هزار پوندی با هم رقابت می‌کنند.
 ‌    امیررضا کوهستانی از اکران یک روزه فیلم تئاتر «سالگشتگی» در سایت تئاتر کامراشپیله مونیخ خبر داد. کوهستانی در توییتی نوشت: «میزبان این اکران، سایت تئاتر کامراشپیله مونیخ خواهد بود که از همان روزهای اول قرنطینه، هر روز در صفحه‌اش یک فیلم‌تئاتر جدید نمایش می‌دهد.» روال به این صورت خواهد بود که فیلم اجرای «سالگشتگی» را روز یکشنبه رأس ساعت ۲۰:۳۰ (به وقت تهران) برای ۲۴ ساعت روی صفحه اصلی سایت‌شان قرار می‌دهند. خوشبختانه امکان دیدن آن با زیرنویس انگلیسی، فرانسوی و آلمانی هم فراهم شده است.»
 ‌«رمضان فرخ‌رو» ملقب به «خسرو شمر» معین‌البکا و تعزیه‌خوان پیشکسوت شهرستان ری، درگذشت. او از سال‌ها پیش خانه پدری‌اش را برای اجرای مراسم تعزیه‌خوانی وقف کرده بود و به همراه پسر و نوه‌هایش در تمام مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه دهه اول محرم و عاشورا، بزرگ‌ترین کاروان تعزیه را راه می‌انداخت که از قلعه دولت‌آباد در خیابان دهخدا راه افتاده و تا فلکه سوم دولت‌آباد می‌رفت.
نمایشگاه مجازی عکس کرونا در قسمت «گالری مجازی» سایت قم فوتو از اردیبهشت ماه به صورت دائمی و برخط دایر شده است. محمدعلی مریزاد، مهدی مریزاد، محمد محسن زاده، حسین شاهبداغی، محسن کرمعلی، رضا رمضانی، عباس منجمی، محمد وحدتی  و جهانبخش پیری پور از دیگر عکاسانی هستند که منتخب آثار آنان با موضوع کرونا در این نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه به صورت دائمی از اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی در سایت قم فوتو به آدرس www.qomphoto.com در قسمت «گالری مجازی» این سایت، قابل مشاهده است.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7330/15/541396/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها