موفقیت جدید ایران در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان




رسیدن تولید روزانه گاز طبیعی به یک میلیارد متر مکعب یکی از سه استراتژی اصلی ایران در بخش منابع هیدروکربن بوده که از زمان آغاز توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی در سال ۱۹۹۹ به همراه اهداف تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز  و ساخت بخش پتروشیمی در کلاس جهانی، با جدیت دنبال کرده است.
به‌ گزارش ایسنا به نقل‌ از اویل پرایس، ایران در حال حاضر سرگرم اهداف تولید نفت و بخش پتروشیمی است و هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان سال ۱۳۹۹ به هدف تولید گاز دست خواهد یافت. در همین حال همزمان اعلام شد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش خود را افزایش داده است.
پارس جنوبی که ایران در آن با قطر مشترک است، ۱۴.۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی معادل هشت درصد از ذخایر گازی جهان و حدود ۴۰ درصد از مجموع ۳۳.۸ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران بعلاوه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این میدان در دو دهه گذشته در حدود ۶۰ درصد از مجموع تولید ایران سهم داشته و در اهداف ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) از موارد اساسی به شمار می‌رود.
 با توجه به اهمیت جهانی این منبع، میدان گازی پارس جنوبی تا زمان وضع مجدد تحریم‌های امریکا در سال ۲۰۱۸ به نقطه رقابت میان اعضای ناتو و روسیه تبدیل شده بود و هر دو طرف مشتاق بودند بهترین شرکت‌هایشان در یک یا چند فاز پارس جنوبی حضور داشته باشند.
برای اروپا مشارکت در توسعه پارس جنوبی فرصتی برای کاهش قابل توجه وابستگی به واردات گاز روسیه بود. روسیه هم مشتاق بود که برتری گازی خود روی اروپا را حفظ کند و در عوض جریان گاز ایران را به‌سمت شرق روانه کند تا مناسبات گازی خود با آسیا و بخصوص با چین را تقویت کند. با خروج شرکت فرانسوی توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از تحریم‌های جدید امریکا، روسیه به همراه چین موقعیت برتر را در ایران پیدا کرد و این همکاری در قالب کار پیمانکاری در جریان است.
منابع آگاه ایرانی هفته گذشته در گفت‌و‌گو با اویل پرایس اظهار کردند که حدود ۳۳ میلیارد دلار امریکا تاکنون برای توسعه پارس جنوبی هزینه شده و درصد بسیار بالایی از کار در همه فازها تقریباً تکمیل شده و تنها شماری از آنها هنوز به نرخ تکمیل ۹۵ درصد نرسیده‌اند./ ایسنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/8/541567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها