تسهیلات کرونایی کشاورزان از قلم افتاد


مجتبی پالوج
عضو مرکز پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی
بخش‌های مختلف اقتصادی، هر کدام به نوعی از کرونا آسیب دید اما ممکن است آسیب‌ها متفاوت باشد. در بخش کشاورزی نیز قطعاً ما شاهد خسارت‌های شیوع کرونا هستیم و کشاورزی مستثنی نیست.کسب و کارهای کشاورزی مانند بسیاری از کسب و کارها از کرونا آسیب دید و کشاورزان نیز از شیوع بیماری دچار ضرر و زیان شدند.
بنابراین کسب و کارهای مربوط به حوزه کشاورزی مانند سایر کسب و کارها نیاز به حمایت‌های دولت دارد و کشاورزان آسیب دیده باید مورد توجه قرار بگیرند.البته باید تأکید کنم که زیان بخش کشاورزی به هیچ وجه تأمین امنیت غذایی را به مخاطره نخواهد انداخت و هرگز به خاطر این اپیدمی شاهد قحطی تولیدات نخواهیم بود. تولیدات کشاورزی بر اساس پیش‌بینی 122 میلیون تن است و با توجه به بارش‌های خوبی که در کشور داریم افزایش تولید دور از انتظار نیست. رشد بخش کشاورزی مثبت بود و این رشد تأثیر‌گذار بر رشد اقتصادی است. درمجموع انتظار نداریم به‌خاطر کرونا، رشد بخش منفی شود. امیدواریم که رشد مثبت کشاورزی تحت تأثیر کرونا منفی نشود.اما این را باید در نظر گرفت که رشد تولید را نباید به معنی رها کردن کشاورزی و کشاورزان در زمان شیوع کرونا قلمداد کرد.
برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا دولت تسهیلات حمایتی مختلفی را در نظر گرفته و به تدریج به صاحبان کسب و کارها می‌پردازد اما کشاورزی برای برخورداری از این تسهیلات از قلم افتاده و در مرحله اول پرداخت‌ها، کسب و کارهای خرد کشاورزی در میان تسهیلات گیرندگان نبود.
اما بهره برداران در حوزه کشاورزی و پروژه‌های مختلفی که در این بخش فعال هستند قطعاً به حمایت مالی دولت نیاز دارند.از این رو وزارت جهاد کشاورزی درخواست خود برای تسهیلات حمایتی کرونایی را به دولت ارائه کرده است و این بخش در انتظار مساعدت دولت است.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد گلخانه‌ها و پرورش دهندگان گل‌های زینتی بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.پرورش دهندگان ماهی، سبزی و صیفی جات نیز آسیب زیادی به خاطر شیوع کرونا دیده‌اند. در مجموع می‌توان چنین گفت که تولیدات فصلی آسیب زیادی را از کرونا متحمل شده است.مخصوصاً تولیداتی که در زمان شیوع کرونا در 2 ماه گذشته فصل برداشت آن بود، آسیب جدی تری دیده است.مهم‌ترین اثر کرونا بر بازار محصولاتی است که برای مردم ضروری نیست. بسیاری از تولیدات کشاورزی نیز شامل این اقلام می‌شود. وقتی تجارت تحت‌الشعاع این بیماری است رونق بازارها کم می‌شود. در دو ماه گذشته تقاضا برای بسیاری از تولیدات بشدت کاهشی بود به همین دلیل کشاورزان و فعالان این بخش‌ها به کمک ویژه نیاز دارند.
یکی از کسب و کارهای مهمی که کرونا آن را تهدید می‌کند، صنعت مرغداری و تولید گوشت مرغداری است. مرغداری‌ها از دو جهت آسیب دیدند. بخشی از ضرر آنها تأخیر در ارز تخصیصی برای ترخیص نهاده‌ها و خوراک دام است که این مشکل خیلی به کرونا مربوط نمی‌شود.اما بخشی از این صنعت به خاطر شیوع کرونا و کاهش شدید تقاضا در بخش عمومی رخ داده و مصرف به یک چهارم کاهش یافته است. بنابراین این بخش تولید به حمایت جدی نیازمند است.تقاضای ما از دولت قرار گرفتن کسب و کارهای کشاورزی در ردیف پرداخت تسهیلات کرونایی و حمایت از این کسب و کارها در این شرایط است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/9/541572/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها