بازدهی بورس به 55.5 درصد رسید


ادامه از صفحه 7
دراین مدت برخی از بازارها حتی با بازدهی‌های منفی مواجه بوده‌اند، اما بازار سهام ایران برخلاف روند احتیاطی بازارهای مالی جهان که به‌دلیل شیوع کرونا با افت و خیز زیادی روبه‌رو هستند، پرقدرت قله‌های جدید را فتح می‌کند. از ابتدای سال‌جاری تا دیروز شاخص بورس تهران 285 هزار و 205 واحد رشد کرده است که بدین ترتیب متوسط رشد روزانه آن به 12 هزار و 963 واحد و میانگین بازدهی آن به بیش از 2.5 درصد می‌رسد.
 صنایع برتر
در روز هفتم اردیبهشت ماه، نمادهای فولاد، فارس، خگستر و فملی به ترتیب با 3 هزار و 737، 2 هزار و 434، هزار و 475 و هزار و 411 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین دراین روز بیشترین رشد شاخص‌های صنعت در ابتدا دراختیار صنعت خودرو بود که دراین روز 8.77 درصد رشد کرد. پس از آن صنعت رایانه با رشد 6.95 درصدی در رتبه دوم بود. همچنین فلزات اساسی با رشد 5.68 درصدی و سرمایه گذاری‌ها با رشد 5 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. علاوه براین فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و مالی نیز جزو صنایعی بودند که بیبشترین رشد را تجربه کردند.
 تقویت‌کننده‌های بازار سرمایه
پس‌از رشد بیش از 180 درصدی بورس تهران در سال گذشته، بازار سهام در سال‌جاری با سرعت بیشتری در حال رشد است به‌گونه ای که تنها در 22 روز کاری بیش از 55 درصد بازدهی برای سهامداران خود به‌همراه داشته است. دراین زمینه مهم‌ترین موتورهای رشد این بازار را می‌توان نقدینگی پرحجم اقتصاد دانست که با کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها و آزادسازی بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش بیشتری پیدا کرده است. البته پرداخت تسهیلات کرونایی دولت به خانوارها و فعالان اقتصادی نیز این نقدینگی را تقویت کرده است. بنابراین در شرایطی که سایر بازارها با رکود شدیدی مواجه هستند، بخشی از سرمایه‌های سرگردان راهی بازار سرمایه شده است تا از بازدهی خیره‌کننده این بازار بهره‌مند شوند. دراین میان کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به حداکثر 15 درصد نیز یکی از دلایل اقبال بیشتر مردم به بازار سهام است به طوری که بررسی نقدینگی وارد شده به این بازار پس از انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی با افزایش قابل توجهی همراه شده است. همچنین افزایش عرضه‌های اولیه مانند شرکت شستا که 7 هزار میلیارد تومان از نقدینگی را به سمت خود جذب کرد و برنامه فشرده واگذاری سهام دولت در بورس نیز به تقویت و استقبال مردم منجر شده است. در همین راستا پذیره‌نویسی اولیه صندوق قابل معامله از سوی دولت در بورس متشکل از بانک و بیمه که خرید آن در مرحله اول نیازی به کد سهامداری ندارد اقبال مردم را به‌همراه داشته است. درهمین راستا روز گذشته فراخوان واگذاری شماره ۱ پذیره‏‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» منتشر شد. دراین عرضه دولت قصد دارد باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کند. ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف 20درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، 2 میلیون تومان تعیین شده است. پذیره‏‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب 20 درصد تخفیف (که 5 واحد درصد از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‏‌گذاران و به‌منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است. شروع پذیره‏‌نویسی از تاریخ 14 اردیبهشت ماه جاری تا 30 اردیبهشت ماه خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/10/541575/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها