انتقاد فعالان صنایع لبنی از توصیه های عجیب رسانه های استانی

شیر نخورید؛ کله پاچه بخورید!


حمیرا حیدریان
 خبرنگار
فعالان صنایع لبنی در شهرستان‌ها معتقدند کرونا و توصیه‌های عجیب کارشناسان شبکه‌های استانی صداوسیما دست در دست هم داده‌اند تا این صنعت را ورشکسته کنند.
به‌گزارش «ایران»، استناد این فعالان به برخی برنامه‌ها و اظهارات کارشناسان صداوسیما است که به مردم توصیه می‌کنند شیر نخورید تا کرونا نگیرید، یا به جای شیر کله پاچه بخورید تا در برابر کرونا مقاوم شوید.
امیر زرگران مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در حال حاضر استان اصفهان که رتبه نخست تولید شیر خام از لحاظ کمیت و کیفیت را به خود اختصاص داده است متأسفانه مطالبات دامداران بیش از سه ماه است که به تعویق افتاده است، از طرف دیگر تأمین نهاده‌های دامی دامداران را با مشکلات عدیده ای روبه‌رو کرده است. عدم نقدینگی دامداران و از سویی کمبود و توزیع نشدن  نهاده‌های دامی در کنار نخریدن دام پروار و دپوی دام سنگین در واحدها به‌دلیل عدم استقبال بازار خرید گوشت عرصه را بر تولیدکنندگان این قشر زحمتکش تنگ کرده است. وی تأکید کرد: متأسفانه با شیوع بیماری کرونا و تبلیغات سوء در رسانه‌ها مبنی بر مصرف نکردن لبنیات خصوصاً شیر باعث شده که تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان شوند در حالی که این صحبت‌ها هیچ پایه علمی درستی ندارد. زرگران میزان تولید روزانه شیر در واحدهای تولیدی اصفهان را بالغ بر ٣هزار و ٨٠٠تن اعلام کرد و اظهار داشت: امیدواریم مسئولان با توجه به مطالبات دامداران بار دیگر به چرخه این تولید کمک کنند.
یوسف دهقان زاد رئیس هیأت مدیره انجمن لبنی استان آذربایجان شرقی و دبیر کمیسیون صنایع غذایی کشاورزی آب و محیط زیست اتاق تبریز نیزدر گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا یعنی از بهمن ماه سال ٩٨ما شاهد کاهش تولید محصولات لبنی خصوصاً شیر بوده‌ایم و با شیوع این بیماری این کاهش رو به فزونی گذاشته است تا حدی که می‌توان گفت حداقل تا ٣٠درصد کاهش تولید و مصرف داشته‌ایم.
وی افزود: متأسفانه رسانه‌ها از جمله رسانه ملی افرادی را به‌عنوان کارشناس دعوت کرده و به مخاطبان اعلام می‌کنند که به جای شیر که طبع سرد دارد کله پاچه استفاده کنند تا دچار بیماری کرونا نشوند که بعید است پایه و اساس علمی و تأیید شده‌ای داشته باشد و این یعنی تخریب یک صنعت چون مردم نگران می‌شوند و کسی پاسخگو نیست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص به «ایران» گفت: کاهش قیمت شیر در آستانه فصل گرما، مشکل آشنای دامداران استان است که البته سبب نگرانی تولیدکنندگان شده است.
 محمد محمدزاده اظهار داشت: قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیرخام ۲۳ هزار و ۹۰۰ ریال است که از سال ۹۷ تغییری نداشته است.
محمدزاده اظهار داشت: یکی از علل کاهش قیمت شیر، خودداری کارخانه‌های لبنیات از خرید این محصول با قیمت پیشین از دامداران، به‌دلیل کاهش میزان فروش محصولاتشان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/11/541578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها