رویارویی دو متحد متجاوز به یمن




ندا آکیش
خبرنگار
شورای انتقالی جنوب یمن که یک گروه جدایی طلب تحت حمایت امارات است، صبح دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای در مناطق تحت کنترل خود اعلام خودمختاری کرد، اقدامی که واکنش فوری دولت مستعفی یمن را که تحت حمایت عربستان است، برانگیخت و دولت مستعفی هشدار داد، این اقدام می‌تواند«پیامدهای فاجعه بار» داشته باشد.
به گزارش الجزیره، شورای انتقالی جنوب یمن در این بیانیه ضمن اعلام وضعیت اضطراری در جنوب یمن گفت، این شورا از نیمه شب شنبه 25 آوریل 2020 شهر بندری استراتژیک عدن و دیگر استان‌های جنوبی را به‌صورت «خودمختاری» اداره می‌کند. این شورا همچنین دولت مستعفی یمن را که تحت حمایت عربستان سعودی است به سوءمدیریت و فساد متهم کرد.
شورای انتقالی جنوب یمن در صفحه فیس‌بوک خود نیز نوشت: این شورا کنترل تمام ساختمان‌های دولتی عدن، بانک‌ها، بنادر و فرودگاه عدن را برعهده گرفته است و این اقدام‌ها که به دستور رهبری شورای انتقالی انجام شده به‌خاطر ناکامی‌ها و فساد دولت به اصطلاح قانونی که سیاست گرسنگی دادن به مردم و مطیع کردن مردم را پیش می‌برد، است.
این اتفاق که آشکارترین گواه شکاف بین امارات و عربستان، دو متحد سابق در تجاوز نظامی به یمن، است می‌تواند به پیچیده‌تر شدن بحران جنگ یمن بینجامد زیرا از مارس 2015 تا سال 2017 جدایی طلبان تحت حمایت امارات و نیروهای وفادار به منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان است، با هم متحد بودند و علیه نیروهای مردمی انصارالله یمن می‌جنگیدند اما در سال 2017 شورای انتقالی جنوب یمن با حمایت امارات شکل گرفت و رو در روی دولت مستعفی یمن ایستاد. در آگوست سال گذشته میلادی هم پس از یک دوره جنگ و درگیری شدید بین دو متحد سابق، این شورا موفق شد کنترل عدن را به دست بگیرد. در نوامبر 2019 دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب یمن با میانجیگری عربستان و پس از یکسری مذاکرات در ریاض پایتخت عربستان به توافق رسیدند که جنگ علیه یکدیگر را متوقف کنند. این آتش بس شکننده بین دولت مستعفی و شورای انتقالی بارها نقض شد و در نهایت بامداد دیروز یکشنبه شورای انتقالی با اعلام خودمختاری در جنوب یمن از توافق خارج شد و نشان داد که این توافق از ابتدا پایه و اساس محکمی نداشته است.
محمد الحدرامی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در واکنش به اقدام شورای انتقالی گفت، این شورا با اعلام خودمختاری رسماً اعلام کرد که از توافق ریاض به‌طور کامل خارج شده و به راهکار نظامی روی آورده است. او افزود: این به اصطلاح شورای انتقالی باید خودش به تنهایی پیامدهای خطرناک و فاجعه بار چنین اقدامی را برعهده بگیرد.  
به عقیده بسیاری از ناظران بین‌المللی، این اقدام جدایی طلبان جنوب یمن نگرانی‌ها از افزایش بیش از پیش ناآرامی‌ها در یمن آن هم در شرایطی که بیم شیوع ویروس کرونا در این کشور فقیر و جنگ زده می‌رود، بالا برده است. از سال 2015 تاکنون در پی تجاوز نظامی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان و امارات، بیش از 100 هزار نفر در یمن جان خود را از دست داده‌اند و تمام زیرساخت‌های این کشور از بین رفته و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/4/541659/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها