تحلیل روز



واکنش به محدودیت علیه رسانه‌های ایرانی از سوی امریکا
مصداق نقض حقوق بشر  و آزادی بیان

وزارت خارجه اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا در ایجاد محدودیت برای رسانه‌های ایران را محکوم کرد. در ادامه رویکرد خصمانه امریکا علیه ایران و وضع تحریم‌ها، حالا دامنه این اعمال فشارها و محدودسازی‌ها به رسانه‌های ایران هم رسیده است.
پیش از این وزارت خزانه‌داری امریکا دامنه سایت خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود و اخیراً دامنه‌ سایت رسمی روزنامه ایران به آدرس iran-newspaper.com هم توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) مصادره و مسدود شده است.
البته این اقدام مخالف آزادی بیان به سایت‌های دیگر نشریات مؤسسه ایران، ایران‌دیلی، الوفاق، ایران ورزشی و ایران سپید نیز تعمیم داده شده است.در حال حاضر سایت روزنامه ایران با آدرس irannewspaper.ir در دسترس است و پیگیری‌های حقوقی برای رفع انسداد و مصادره دامنه سایت در جریان است.  دیروز وزارت خارجه هم در واکنش به ایجاد محدودیت وزارت خزانه‌داری امریکا علیه رسانه‌های ایران در حساب توئیتری خود نوشت‏: «جمهوری اسلامی ایران قویاً تصمیم خزانه‌داری امریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانه‎های ایرانی را که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان است، محکوم می‎کند.
اقدام این رژیم در ساکت کردن جریان رسانه‎ای بدیل، امریکا را به نقض‌کننده اصلی نظم قانون‌محور بین‎الملل تقلیل داده است.» فعالان و کارشناسان رسانه‌ای هم این حرکت امریکا را اقدامی در جهت ادعای این کشور مبنی بر حمایت از گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان ارزیابی کردند.
«مهدی شفیعی» مدیر عامل مؤسسه ایران نیز گفت: دامنه رسمی سایت روزنامه ایران به آدرس iran-newspaper.com توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) مصادره و مسدود شد. وی ادامه داد: البته خوشبختانه ما به سرعت آدرس جدیدی را جایگزین کردیم و نگرانی از این بابت وجود ندارد. البته موضوع در حال پیگیری حقوقی و سیاسی است.

اقدام مغایر اصول بین‌المللی

مهدی فرقانی
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
یکی از مهم‌ترین اخباری که در چند روز گذشته در رسانه‌ها مطرح شد، خبر مسدود و مصادره شدن سایت «روزنامه ایران» بود. اتفاقی که هرچند، برای اولین بار نیست که گریبانگیر رسانه‌های ایرانی می‌شود اما از سوی کشوری اتفاق افتاد که نه تنها مدعی آزادی مطبوعات است بلکه ادعا می‌کند به آزادی بیان احترام می‌گذارد. به‌همین علت، این اقدام نه تنها در عرصه داخلی محکوم و مورد نکوهش است، بلکه در بعد بین‌المللی نیز غیرقابل قبول است. حرکت آنها علاوه بر اینکه مخاطبان رسانه‌ها در ایران و جهان را از دریافت و مراجعه به سایت «روزنامه ایران» محروم می‌کند، مانع دسترسی آزاد به اطلاعات نیز می‌شود. هر حرکتی که در جهت محدودیت دسترسی آزاد به اطلاعات صورت گیرد مغایر ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی و سیاسی است و توسط هیچ نهاد و سازمان و کشوری قابل توجیه نیست. این اقدام دولت امریکا نشان می‌دهد که آنها علاوه بر خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران با مخاطبان و مردم آن هم مشکل دارند. همچنین معتقدم این کار، به نوعی حقوق فردی و اجتماعی مخاطبان را نیز زیر پا می‌گذارد و مغایر با تمام قوانین و تعهدات بین‌المللی است.

حرکت علیه مردم

علی‌اکبر قاضی‌زاده
استاد علوم ارتباطات
مسدود کردن سایت رسانه‌های ایرانی از جمله سایت «روزنامه ایران» و هر نوع اقدامی که باعث لطمه به آگاهی‌رسانی مطبوعات شود، حرکتی علیه مجموعه مردم است. بنابراین، اقدام اخیر خزانه‌داری امریکا در مسدود کردن سایت‌های مؤسسه «ایران»، به نوعی ایستادن رو‌به‌روی ملت ایران محسوب می‌شود. هرچند که من اعتقاد دارم این رفتار بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی برای دولت امریکا دارد اما از هر جهت که به آن نگاه شود، نوعی مبارزه با مردم و آگاهی‌رسانی است. امریکا با هر هدف و نیتی هم که سایت «روزنامه ایران» را مسدود کرده باشد کار آن محکوم است و ایران باید اقدامات قانونی لازم در این باره را دنبال کند. این رفتار اگر در آینده ادامه داشته باشد و گریبان‌ سایت‌های دیگری از جمله همشهری، اعتماد، دنیای اقتصاد و... را بگیرد به یک مسأله بسیار جدی تبدیل خواهد شد و به‌صورت آشکار نشان می‌دهد، آنها آزادی‌های به حق ملت ایران را نشانه گرفته‌اند.



سند واقعی تناقض امریکایی

اکبر نصراللهی
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد
ادامه از صفحه اول/ در همین راستا لازم است چند نکته را درباره اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد یادآوری کنم:
۱. مسدودیت سایت رسانه‌های ایرانی توسط امریکا، نقض ماده۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر است. در این ماده به حق آزادی، تولید و انتشار اخبار و ضرورت به رسمیت شناختن آن تأکید شده است.  این اقدامات در حالی توسط امریکایی‌ها در حال انجام است که آنها همیشه در مقاطع مختلف ادعا می‌کنند طرفدار جریان آزاد اطلاعات و بی‌طرفی هستند و مدام سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند.
۲. در اینجا باید بدانیم که تحریم سایت‌های رسانه‌های ایرانی از جمله «روزنامه ایران»، «خبرگزاری فارس» و «سایت آپارات» اقدام غیرقابل پیش‌بینی‌‌ای از سوی دولت امریکا نبود و آنها آخرین قربانی‌های این اقدامات نیستند.  در آینده نزدیک به‌طور قطع شاهد مسدود شدن سایت‌ها و خبرگزاری‌های مستقل و غیرمستقل دیگری نیز خواهیم بود. رفتارهایی که کاملاً از سوی دولت ترامپ قابل انتظار و پیش‌بینی است. دراینجا می‌توان نتیجه گرفت که آنها تنها در ظاهر از ادبیات و واژه‌های زیبا استفاده می‌کنند اما در رفتار طور دیگری عمل می‌کنند و به نوعی دچار تعارض و دروغگویی هستند.
در مورد اینکه این فشارها چه تأثیری بر رسانه‌های ما می‌گذارد هم باید بگویم که قطعاً تأثیرگذار است و یک نوع پارازیت برای آنها محسوب می‌شود و روند اطلاع‌رسانی را دچار مشکل می‌کند اما آنچه مسلم است، هیچ دستگاه و کشوری نمی‌تواند جلوی تولید اخبار را در داخل و خارج از کشور بگیرد. این مسدودسازی‌ها اگرچه نگران‌کننده و ناخوشایند است ولی به نوعی فرصتی محسوب می‌شود برای آشکار کردن ماهیت و چهره واقعی امریکایی‌ها و آگاه کردن جهانیان از تناقضات رفتاری آنها. در این برهه زمانی کسانی که رشته و تخصص‌شان مرتبط با رسانه نیست و افرادی که طرفدار دولت امریکا هستند حتماً متوجه دروغگویی آشکار آنها خواهند شد.  بنابراین، معتقدم این موضوع برای ما فرصت است، چرا که اگر ما ۴ یا ۱۰ سال قبل می‌خواستیم به دروغگویی آنها اشاره کنیم شاید حتی افراد تحصیلکرده هم این حرف را نمی‌پذیرفتند.
ادامه در صفحه 14

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/4/541661/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها