هوش مصنوعی و پیش بینی نیازهای بیمارستانی



علیرضا احمدی /  شیوع کرونا و افزایش ناگهانی تعداد بیماران، حتی کشورهای توسعه یافته را نیز غافلگیر کرد. بیشتر بیماران بدحال به خدمات آی‌سی‌یو و دستگاه‌های تنفس(ونتیلاتور) نیاز دارند و افزایش تعداد بیماران، برخی بیمارستان‌ها را با دردسرهای زیادی مواجه کرده است. مؤسسه سلامت ملی بریتانیا(NHS) برای رفع این مشکل تصمیم دارد از هوش مصنوعی و یک سیستم ماشین یادگیری استفاده کند تا میزان نیاز بیمارستان‌ها به منابع و تجهیزات لازم پیش‌بینی شود. این سیستم که CPAS نام دارد، بر مبنای یک سیستم ماشین یادگیری با نام Cambridge Adjutorium کار می‌کند که توسط محققان دانشگاه کمبریج توسعه یافته است. این سیستم تاکنون برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی- عروقی و همچنین فیبروز سیستیک به کار گرفته شده و عملکردی مناسب داشته است.
 درواقع این ابزار هوشمند می‌تواند به بیمارستان‌ها کمک کند تا در شرایط مختلف، منابع مورد نیاز بیمارستان‌ها را پبش بینی کنند و درآینده در صورت مواجهه با چنین شرایطی، تصمیم‌های درست برای کمک به بیماران بگیرند. گفتنی است این سیستم، یک وسیله پزشکی نیست بلکه یک ابزار برنامه‌ریزی هوشمند برای کمک به پیش‌بینی منابع مورد نیاز و تصمیم‌گیری بهتر بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود محسوب می‌شود.  مؤسسه NHS آزمایشاتی را در 4بیمارستان مورد تأیید خود در بریتانیا به‌عنوان پایلوت آغاز کرده است. گفته می‌شود که این سیستم می‌تواند با استفاده از داده‌های مختلفی که از بیمارستان دریافت می‌کند و با توجه به آمار بیماران روزهای قبل، میزان نیاز بیمارستان‌های مختلف به ونتیلاتور یا تخت‌های آی‌سی‌یو را پیش‌بینی کند. به این ترتیب اگر این سیستم به‌عنوان مثال پیش‌بینی کند در 2روز آینده تعداد بیماران افزایش می‌یابد و نیاز به تجهیزات بیشتری وجود دارد، مسئولان بیمارستانی بسرعت برای افزایش تجهیزات تلاش می‌کنند تا بیماران احتمالی با مشکل مواجه نشوند.
این نخستین بار است که چنین آزمایشی روی هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری انجام می‌شود و اگر آزمایشات NHS در این 4بیمارستان موفقیت‌آمیز باشد، قرار است این سیستم در سطح ملی به کار گرفته شود. NHS از اطلاعات 4هزار بیمار در پروژه آزمایشی خود استفاده کرده است تا بتواند بهترین نتیجه را بگیرد و البته کیفیت پیش‌بینی، به کیفیت و صحت اطلاعات مراکز بیمارستانی و سلامت بستگی دارد.
این آزمایش به مدت یک هفته در بیمارستان‌های مورد تأییدNHS انجام می‌شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایشات توسط این ابزار هوشمند، نتیجه روی یک پورتال کاملاً محرمانه و امن آنلاین در اختیار هریک از بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد. به این ترتیب هریک از 4بیمارستان تنها اطلاعات مربوط به خود را دریافت می‌کند و احتمال نشت اطلاعات بسیار پایین است، چراکه موضوع امنیت سایبری آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بیمارستان‌هایی که در مرحله آزمایشی استفاده از این ابزار هوشمند قرار دارند می‌توانند محیط‌های شبیه‌سازی شده هم ایجاد کنند تا میزان دقت این سیستم را مورد بررسی قرار دهند و ببینند در سناریوهای مختلف به‌عنوان مثال با افزایش رقم تخت‌های بیمارستانی یا تغییراتی در جمعیت بیماران و...، عملکرد آن چگونه خواهد بود. این ابزار هم‌اکنون مورد توجه کشورهایی همچون هلند، ایتالیا و امریکا نیز قرار گرفته است و درصورت موفقیت‌آمیز بودن، قرار است در اختیار آنها نیز قرار داده شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/13/541674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها