اخبار





امسال و به دلیل شیوع کرونا
برگزاری جشنواره فاوا و جایزه ملی کیفیت لغو شد

با موافقت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نهمین دوره جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) و جایزه ملی کیفیت در پی شیوع کرونا لغو شد. به‌گزارش «ایران»، بر اساس این گزارش نظر به محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و اثرات منفی آن در اجرای بهینه امور و لغو جلسات کمیته‌های راهبری کارشناسی داوری و دوره‌های آموزشی و عدم امکان بازدید حضوری و مصاحبه ارزیابان با مسئولان مرتبط در شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین لزوم پیشگیری و مراقبت‌های لازم در راستای رعایت مصالح و حقوق شرکت‌های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برگزاری نهمین دوره جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) و جایزه ملی کیفیت با موافقت وزیر ارتباطات لغو و به سال آتی موکول شد.

اطلاعات کاربران اپل در دستان هکرها

اپل در جدیدترین گزارش‌های منتشره رسماً آسیب‌پذیری اپلیکیشن میل در سیستم عامل ios و نفوذ هکرها به اطلاعات کاربران آیفون و آی‌پد را تأیید کرد. به گزارش ایسنا، تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که اپل به‌طور رسمی آسیب‌پذیری و حوزه امنیتی موجود در سیستم عامل آی‌او‌اس گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پد را تأیید کرد. این در حالی است که این غول تکنولوژی امریکایی در پاسخ به ادعای شرکت ZecOps فعال در حوزه امنیت سایبری مبنی بر کشف ظرف امنیتی و آسیب‌پذیری اپلیکیشن میل در سیستم عامل ios و احتمال دسترسی هکرها به اطلاعات گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پد، اعلام کرده بود که این مسأله موجب افشای اطلاعات کاربران نشده و تهدید جدی برای حریم خصوصی آنها به‌شمار نخواهد رفت. این کارشناسان اعلام کرده بودند که آسیب‌پذیری مذکور به هکرها و مجرمان سایبری امکان دسترسی به‌گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پد را می‌دهد و بدون آنکه کاربر روی لینک‌های آلوده در اپلیکیشن میل در ios کلیک کند، دستگاه مورد نظر آلوده شده و در اختیار هکرها قرار خواهد گرفت. آنها در گزارش خود همچنین خاطرنشان کرده بودند که هکرها حداقل به مدت دو سال از این آسیب‌پذیری برای دسترسی به اطلاعات اهداف بلند پایه در جهان سوء‌استفاده کرده‌اند.

بیل گیتس؛ بنیانگذار مایکروسافت
بازگشت به زندگی قبل از «کرونا» به سال ها زمان نیاز دارد

«بیل گیتس» بنیانگذار شرکت مایکروسافت درباره تهیه و ساخت انبوه واکسن ویروس کرونا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: نباید انتظار بالایی داشت، تصور نمی‌کنم حتی تا پایان سال‌جاری میلادی به این مهم دست یافت، حداقل دو سال زمان لازم است.
به‌گزارش ایرنا، گیتس در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی گفت: برای تولید و ساخت انبوه واکسن ویروس کرونا نیاز به صدها مطالعه و تلاش‌های مختلف است، نمی‌توان برای ساخت آن‌ چارچوب زمانی تعیین کرد. وی افزود: باید در ساخت این واکسن از ایمن و مؤثر بودن برای تزریق به افراد کاملاً مطمئن بود و به نظر من حتی تا پایان سال‌جاری میلادی نیز این مهم را بعید می‌دانم و تصور می‌کنم حداقل تا دوسال این موضوع زمان ببرد. بنیانگذار مایکروسافت گفت: هرگونه برداشته شدن و کنار گذاشتن محدودیت و انزوای اجتماعی برای بازگشت به‌ حالت گذشته و عادی تأثیرات مخرب وسیعی به‌دنبال دارد. وی درباره بازگشایی اقتصاد و کسب و کارهای امریکا و احیای اقتصادی این کشور گفت: شرکت‌هایی که چندان به نقدینگی متکی نبوده و بیشتر به دنبال کسب سودآوری هستند، می‌توانند به نوعی دوام آورند اما شاهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگی نیز نیستم، کسب‌و‌کارهای کوچک نیز خود به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر سطوح اقتصادی تأثیرگذارند، بنابراین بازگشت به حال عادی سال‌ها زمان خواهد برد. «بیل گیتس» در چند روز گذشته در اظهارنظری، پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان امروز را با نامیدن آن به «همه‌گیری اول»، همانند تأثیر «جنگ جهانی دوم» بر بشر در قرن گذشته میلادی توصیف کرد و هشدار داد، این همه‌گیری برای سالیان طولانی ادامه خواهد یافت. تارنمای خبری امریکایی «هیل» نیز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹در گزارشی نوشت: گیتس از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، متهم به تئوری توهم توطئه در رابطه با این ویروس و دادن اطلاعات اشتباه در شبکه اینترنتی است. بیل گیتس سال‌ها پیش و در همایشی در مارس ۲۰۱۵ میلادی گفته بود، خطری که در آینده بشر را تهدید می‌کند سلاح اتمی نیست بلکه «ویروس» و «همه‌گیری» است که جهان را تهدید می‌کند. آن هم در حالی که جهان برای اپیدمی بعدی آماده نیست.

حمایت آلمان از اپ های کرونایی گوگل و اپل

دولت آلمان از اپلیکیشن مشترک اپل و گوگل برای ردگیری و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا حمایت کرد. این حمایت در شرایطی صورت می‌گیرد که در مورد میزان امنیت این برنامه تردید وجود دارد. به گزارش فارس، دولت آلمان اعلام کرده که از استفاده از یک نرم افزار غیرمتمرکز برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربران گوشی‌های هوشمند حمایت می‌کند و اگر این کار از طریق یک پایگاه داده متمرکز صورت بگیرد می‌تواند امنیت و حریم شخصی افراد را بیشتر به‌ خطر بیندازد. برنامه مشترک اپل و گوگل در صورتی که فردی در نزدیکی یک شخص مبتلا به کرونا قرار بگیرد به وی در این زمینه هشدار می‌دهد. این برنامه بر مبنای فناوری بلوتوث کار می‌کند و با توجه به نقص‌های امنیتی بلوتوث نگرانی‌هایی در مورد سوءاستفاده هکرها از قابلیت یادشده وجود دارد. قرار است اپراتورهای تلفن همراه نیز با اپل و گوگل همکاری کنند تا در صورت تماس با افراد مبتلا نیز فرد از موضوع مطلع شود. پیش‌از این آلمان و چند کشور اروپایی برای طراحی یک برنامه ردگیری کرونای مشترک به‌ نام PEPP-PT در تلاش بودند. این برنامه با همکاری ۱۳۰ دانشمند اروپایی ابداع شده است. اما انتقادها از این برنامه به‌علت ذخیره‌سازی داده‌های میلیون‌ها اروپایی روی یک سرور واحد که زمینه نقض حریم شخصی افراد را فراهم می‌کند بالا گرفته است.

واتس‌اپ و ادعای جدید علیه جاسوس افزار رژیم صهیونیستی

واتس‌اپ ادعا می کند یک شرکت رژیم صهیونیستی که با استفاده از یک بدافزار از افراد جاسوسی می‌کند، از سرورهایی در امریکا برای عملیات خود استفاده کرده و سعی دارد پشت مصونیت مشتریانش پنهان شود. به‌ گزارش مهر، شکایت فیس‌بوک علیه شرکت NSO Group به‌دلیل سوءاستفاده از واتس‌اپ برای سرقت اطلاعات وارد مرحله جدیدی شده است.  واتس‌اپ این شرکت رژیم صهیونیستی را متهم کرده با اتکا به سرورهای مستقر در امریکا جاسوس افزار خود را به‌کار گرفته است. روی این سرورها نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» نصب شده است. شرکت NSO با استفاده از یک سرویس میزبانی به‌نام QuadraNet در لس آنجلس، بیش از ۷۰۰ بار بدافزار مذکور را برای جاسوسی از کاربران به کار برده است. همزمان در این عملیات از یک سرور آمازون نیز استفاده شده است. این گزارش‌ها دقیقاً برخلاف ادعایNSOاست. این شرکت ادعا می‌کند نتوانسته عملیات خود را در امریکا انجام دهد. همچنین این گزارش‌ها نشان می‌دهد NSO سرویس هک ارائه می‌کند و فقط یک توسعه دهنده نرم افزار نیست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/13/541675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها