ترور رسانه‎ای




گروه سیاسی/ واکنش‎ها به اعمال فشارها و محدودسازی‎ها از سوی امریکا علیه کشورمان که حالا چند وقتی است دامن‎گیر رسانه‎های ایران شده، همچنان ادامه دارد.
وزارت خزانه‎داری امریکا که پیشتر، دامنه سایت خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود، اخیراً این اقدام مغایر آزادی بیان را در مورد دامنه سایت رسمی روزنامه ایران به آدرس iran-newspaper.com انجام داده و این سایت از سوی دفتر کنترل دارایی‎های خارجی این وزارتخانه (اوفک) مصادره و مسدود شده است.
با محکومیت این اقدام از سوی وزارت امور خارجه کشورمان که تصمیم خزانه‌داری امریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانه‎های ایرانی را مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان دانست، ظرف دو روز گذشته حقوقدانان نیز در اظهارنظرات خود آن را مصداق نقض آزادی بیان خواندند.
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان این اقدام را «ترور رسانه‎ای ترامپ» خواند و در حساب توئیتر خود با هشتگ ترور-رسانه‎ای، نوشت: «آزادی بیان در رژیم امریکا یعنی مسدودسازی رسانه‌های دیگر کشورها. دونالد ترامپ علاوه بر ترور افراد و ترور اقتصادی (تحریم‎ها) اینک به ترور رسانه‏‌ای نیز روی آورده و با مصادره دامنه رسانه‌های ایران کارنامه تروریستی خود را سنگین‎تر نموده است.»
کامبیز نوروزی دیگر چهره حقوقدان هم در گفت‌و‌گو با سایت جماران، اقدامات ایالات متحده علیه ایران را کاملاً نامشروع دانست و گفت این اقدام ضمن اینکه نقض آزادی بیان به حساب می‌آید، مغایر با معیارهای شناخته شده حقوق بین‎الملل هم هست. نوروزی گفت: این کار تنها در صورتی مجاز است که آن رسانه مروج خشونت، جنگ، فحشا، فروش مواد مخدر و... بوده باشد. در غیر این صورت، دولت‎ها اجازه ندارند در عرصه‎های بین‎المللی و داخلی برای فعالیت رسانه‌ها ممانعت ایجاد کنند. این حقوقدان افزود: بستن دامین سایت روزنامه ایران از نظر حقوقی نقض آزادی بیان بوده و رفتاری کاملاً نامشروع محسوب می‎شود. تحریم‎های اعمال شده از سوی ایالات متحده امریکا که قرار بود بعد اقتصادی داشته باشد، امروز علاوه بر اینکه ابعاد سیاسی پیدا کرده، به حوزه حقوق اساسی ملت‌ها مانند آزادی بیان نیز وارد شده است. حتی در این ماه‌ها که ما نیز مانند سایر کشورها درگیر کرونا هستیم و جان مردم مستقیماً در خطر است، بازهم سیاست‌های تحریمی امریکا استمرار دارد. دولت امریکا با انجام برخی اقدامات نشان داده که رفتارهایش عقلایی نیست. در این میان، قاعدتاً باید جریان‌های آزادیخواه واکنش نشان دهند.
تدبیر برای خلاص شدن از دامنه‌های «دات کام»
دیروز خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی با عنوان «باید خود را از قید دامنه‌های دات‌کام خلاص کنیم»، از احتمال مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی همه رسانه‌های ایرانی نوشت. در بخشی از این گزارش آمده است: با ادامه‌دار شدن روند مسدود شدن سایت‌های ایرانی با دامنه دات‌کام و سوءاستفاده امریکا از دسترسی خود به آی‌کن به‌عنوان نهاد تأیید و تصویب پسوندها، مدیران دولتی و حاکمیتی باید تمهیداتی را در نظر بگیرند که ممکن است امریکا روزی کل دامنه‌های دات‌کام را برای ایران ببندد. دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آی‌کن (ICANN) تأیید شده باشند. سازمان آی‌کن یک نهاد غیرانتفاعی در امریکا است که با مجوز وزارت بازرگانی امریکا، مدیریت تمام دامنه‌های جهان را در اختیار دارد و تخصیص دامنه‌ها و حفاظت از مالکیت این دامنه‌ها بر عهده اوست.
این خبرگزاری در ادامه گفت‌و‌گویی با پوریا آسترکی کارشناس فناوری اطلاعات داشته و از قول او نوشته است: تاکنون کمتر درگیر چنین مسأله‌ای بودیم که امریکا دامنه یک سایت ایرانی را مصادره کند. چند ماه پیش در مورد خبرگزاری فارس به بهانه وابستگی آن به سپاه پاسداران، این کار انجام شد که آن هم قابل توجیه نبود و اما درباره روزنامه ایران، مالکیت دامنه را به اوفک منتقل کردند و در شناسنامه دامنه، اوفک‌هولدینگ مالک دامنه شده است و دامنه یک نهاد رسانه‌ای معتبر را به دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا منتقل کردند. آسترکی با بیان اینکه این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و نشان می‌دهد امنیت اینترنت ما در خطر است، افزود: چه فعالان حوزه در بخش خصوصی و چه مدیران دولتی و حاکمیتی باید مراقب باشند و تمهیداتی را در نظر بگیرند که ممکن است امریکا روزی کل دامنه‌های دات‌کام را برای ایران ببندد. این موضوع برای سایت‌های حاکمیتی یا سایت‌های بخش خصوصی که اهمیت کلیدی دارند در کشور باید انجام شود و خود را از قید دامنه‌های دات‌کام خلاص کنند. این کارشناس فناوری اطلاعات درباره مشکلات مسدود شدن دامنه توضیح داد: روزنامه ایران به‌عنوان یک نهاد رسانه‌ای که سال‌ها فعالیت داشته و این دامنه ۸۲۰۰ روز تا پیش از اینکه مصادره شود، در مالکیت روزنامه ایران بوده است، سال‌ها روی دامنه‌اش کار شده و محتوا روی آن منتشر شده است. اکنون در این شرایط روزنامه ایران علاوه بر اینکه باید دامنه‌اش را عوض کند، باید از متخصصان موتور جست‌وجو و سئو برای بازآفرینی وضعیت خودش در وب مشورت بگیرد تا نفوذی را که طی سال‌ها برایش در وب ایجاد شده بود برای خود بازسازی کند و شاید بعد از چند ماه با انجام اقدامات مناسب به موقعیت قبل از از دست دادن دامنه اصلی‌اش برگردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/3/541712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها