اردشیر زاهدی: تغییر حکومت عامل پیشرفت نیست



من به قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم
اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوره پهلوی در گفت‌و‌گوی تلفنی با یک شبکه فارسی زبان خارجی سیاست‌های امریکا را در مقابل ایران به چالش کشید و از سردار قاسم سلیمانی به‌عنوان سرباز شرافتمند وطن یاد کرد.
زاهدی که حالا ایام پیرسالی‌اش را در سوئیس طی می‌کند با بیان اینکه جز جوانان تحصیلکرده ایرانی هیچ‌کس را در تعیین سرنوشت این کشور صاحب صلاحیت نمی‌داند، گفت «آنها که خود را به خارج از ایران فروخته‌اند کارشان شرافتمندانه نیست و گویی می‌خواهند در ایران، عراق یا افغانستان یا سوریه دیگری درست کنند.»
سفیر سابق ایران در امریکا و بریتانیا اگر چه در پاسخ به اینکه منتقدان او را به طرفداری از جمهوری اسلامی متهم می‌کنند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «هیچ وقت درباره جمهوری اسلامی صحبت نکرده و نمی‌کند» اما گفت: درحالی که ما در اینجا [خارج] خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آنها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم. به گزارش انتخاب، او گفت: دیپلمات‌های ایران الحق و الانصاف ۵ سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند اما رئیس جمهوری امریکا[ترامپ] آمد گفت چون رئیس جمهوری قبلی[اوباما] که امضا کرده سیاه پوست بوده، من آن را قبول ندارم؛ این چیزها در دنیای امروز قابل قبول نیست.
زاهدی سپس با یادآوری ترور سرلشکر سلیمانی دولت امریکا را تروریست معرفی کرد و افزود: «من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم... بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند...من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.»
او با اشاره به وجود سرمایه انسانی تحصیلکرده در کشور آینده ایران را در گرو اراده مردم دانست و با بیان اینکه غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند، افزود: اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگویید، من طرفدار هرکسی می‌خواهید بگویید هستم. دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است. زاهدی با بیان اینکه ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد، ادامه داد: ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره(هواپیما) و... دادیم اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آنها افتخار می‌کنم. او همچنین با شماتت اظهارات مایک پمپئو گفت: وزیر خارجه امریکا غلط می‌کند که از خلیج ع ر ب ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.
این اولین بار نبود که اردشیر زاهدی علی‌رغم سوابق حضورش در نظام شاهنشاهی به طرفداری از مردم ایران و دستاوردهای آنان در سال‌های پس‌از انقلاب می‌پرداخت. با این حال سخنان او در این برنامه مخالفتش با تحریم‌های امریکا علیه ایران، حمله او به سیاستمداران امریکایی و دفاع تمام قدش از سردار سلیمانی سبب شد که طیف گسترده‌ای از فعالان شبکه‌های اجتماعی با کنار گذاشتن سابقه او در دوران پهلوی سخنانش را مصداق شرافت و وطن دوستی ارزیابی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/3/541715/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها