بازیگر اصلی، «موج نقدینگی»


یاسر قاسمی
کارشناس بازار سرمایه
طی روزهای گذشته شاهد رشد قابل توجه سهام در بازار سرمایه بودیم. به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه، تمایل نهادهای بالادستی همچون دولت و بانک مرکزی برای رشد بازار سرمایه، کمک شایانی به بهبود معاملات کرده است. فروش بخشی از سهام دولت در قالب etf‌ها و جبران بخشی از کسری بودجه سال 99 و همچنین عدم تمایل دولت برای ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای رقیب، از جمله دلایل اصلی نهادهای دولتی برای رشد بازار سرمایه است. عمده تمرکز معامله‌گران نیز طی روزهای اخیر به سهامی معطوف گردیده است که دولت قصد فروش آنها را دارد که می‌توان به سهام بانک‌ها، پالایشگاه‌ها و... اشاره کرد.
دلیل دیگر رشد بازار سرمایه را می‌توان عدم رشد سایر بازارهای موازی دانست؛ به نحوی که طی هفته‌های اخیر قیمت دلار در محدوده 6 هزار تومان در نوسان است و بازار مسکن نیز شاهد رکود قابل توجه معاملات به‌دلیل نبود قدرت خرید مصرف‌کننده‌های خرد است. همچنین با کاهش سود سپرده‌های بانکی که به‌تازگی برای بازه یکساله تا نرخ
15 درصد کاهش یافته است، برای سرمایه‌گذاران در اقتصادی که نرخ تورم حداقل به میزان 2 برابر سود سپرده است از جذابیت این سرمایه‌گذاری کاسته شده است.
 رشد بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر دلیلی برای جذب پول‌های سرگردان در این بازار است و به‌نظر می‌رسد روند کلی افزایش تعداد کدهای جدید، هیجان حضور در بازار را بالا برده است. به‌طور کلی می‌توان گفت در ماه‌های اخیر انتخاب عموم سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بوده است و نهاد ناظر نیز سعی کرده با افزایش عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بزرگ همچون شستا، صبا تامین و... به این نیاز پاسخ دهد. طی روزهای اخیر به‌طور متوسط روزانه حدود 800 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس وارد شده است و همین ورود نقدینگی دلیل دیگری بر رشد هیجانی بازار سرمایه است. قیمت عمده کامودیتی‌ها طی دو هفته اخیر از کف قیمتی فاصله گرفته و به‌نظر می‌رسد ترس بازارهای جهانی از کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرده است و این عامل می‌تواند امید بهبود فضای اقتصاد جهانی را افزایش دهد و همین افزایش قیمت‌های جهانی به بهبود معاملات سهام کامودیتی بازار که بخش قابل توجهی از بازار سرمایه هستند کمک خواهد کرد.
تجدید ارزیابی دارایی‌ برخی شرکت‌ها منجر به جذابیت بیشتر برخی نمادهای بازار شده است به طور مثال تجدید ارزیابی دارایی‌های برخی شرکت‌های خودرویی از جمله ایران خودرو و سایپا، موجب توجه بیشتر بازار به نمادهای این گروه شده است و انتظار می‌رود بازگشایی این نمادها با افزایش قابل توجه قیمت همراه باشد.
البته نباید متصور شد که عملکرد همه شرکت‌ها تحت تأثیر موارد مذکور بوده و عملیات واقعی همه نمادها تغییر خاصی نداشته است بلکه در برخی شرکت‌ها شاهد بهبود عملیات بوده‌ایم. همه موارد گفته شده موید ورود نقدینگی به بازار سرمایه است.
به‌نظر می‌رسد تا زمانی که سیل ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه داشته باشد بورس از سایر بازارهای موازی جذاب‌تر باشد ولی این عامل باعث ایجاد حباب در برخی شرکت‌ها شده است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که با کاهش جریان ورود پول به بازار سرمایه و کاهش شتاب رشد بازار، عمده افرادی که با رؤیای ثروتمند شدن در این حوزه فعالیت داشتند، از بازار مأیوس شده و احتمال خروج بخشی از این پول وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/8/541737/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها