معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد

معافیت فضاهای فرهنگی و هنری از اجاره اسفند و فروردین




اجاره‌بهای فضاهای فرهنگی و هنری در دوران تعطیلی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بخشیده شد. هیأت وزیران در جلسه 3 اردیبهشت 99 تصویب کرد که تمام دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های سراسر کشور مجازند نسبت به امهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذار شده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی مربوط به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب شرایط و چارچوب واگذاری اقدام کنند. لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این مسأله درباره اماکن فرهنگی و هنری گفت: «تدوین سیاست‌های حمایتی از فعالان اقتصادی و کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در زمره پیشتازان اجرای محدودیت‌های ستاد بحران کرونا با توقف فعالیت‌هایشان قرار دارند، از نخستین روزهای بحران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت دولت، بخشودگی اجاره‌بهای فضاهای فرهنگی و هنری واگذار شده به بخش خصوصی را تصویب کرد.»
به گفته او بر مبنای این مصوبه هیأت دولت و به دستور وزیر فرهنگ فعالان بخش غیردولتی که مجتمع‌های فرهنگی و هنری را در اختیار دارند از پرداخت اجاره‌بهای اسفند و فروردین ماه معاف هستند.
حیدری به مناسبت روز جهانی «کتاب و حق مؤلف» بر رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری‌ تأکید و فعالیت‌های دولت را درباره این موضوع تشریح کرد. به‌گفته او رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری‌، نیازمند یک قانون جامع است که اجرای آن با عزمی ملی و مشارکت هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه ممکن است.
حیدری درباره پیش‌بینی اصلاح لایحه جامع حقوق مالکیت فکری پدیدآوردندگان آثار ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی هم اضافه کرد: «با آغاز فعالیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای سومین‌بار لایحه مطرح خواهد شد و بعد از گذشت این مدت و با عنایت به تکنولوژی و تغییرات موجود اصلاح احتمالی این لایحه طبیعی به‌نظر می‌رسد. در جریان تدوین لایحه، حداقل‌های قانون از نظر توجه به مقررات بین‌المللی و تطبیق آنها با منافع ملی در نظر گرفته شده‌است. این موارد در کمیسیون‌های مربوط نیز در معرض تغییر و اصلاح قرار گرفت.»
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزیر فرهنگ درباره ویژگی‌های لایحه حمایت از مالکیت ادبی، هنری گفت: «این لایحه و حقوق مرتبط که به قانون حمایت از پدیدآورندگان یا حق مؤلف، معروف است، صرفاً به حمایت از پدیدآورنده اختصاص دارد؛ هرچند در برخی ابعاد برای ناشران ‌و اشخاص ذینفع دیگر نیز حقوقی قائل شده‌ است اما اصل موضوع لایحه، حمایت از خالق اثر و پدیدآورنده است و مابقی باید مراقب این حقوق باشند. همه حلقه‌ها پس از تولید اثر باید از حقوق مؤلف مراقبت و در کنار آن زندگی کنند، نه اینکه آن را نادیده گرفته و فقط به حقوق خود فکر کنند.»
البته حیدری بر این مسأله هم تأکید کرد که آگاهی‌بخشی برای توجه به حقوق‌ پدیدآورندگان آثار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به آن نیاز داریم و گفت: «ارکان‌مختلف دولت، اعم از نهادهای آموزش ابتدایی شامل مهدهای کودک، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و لایه‌های دیگر، اعم از مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مخاطب هنرمندان هستند، همه باید وارد میدان عمل شوند تا با آموزش حقوق خالقان آثار، همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به رعایت حقوق پدیدآور احترام بگذارند و بعد سایر افراد جامعه این حقوق را به رسمیت بشمارند. وزارت فرهنگ متولی اصلی حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی- هنری در کشور است و این حمایت را به طرق مختلف توسط معاونت‌ها و بخش‌های مختلف انجام می‌دهد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/15/541763/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها