احکام جدید رتبه بندی صادر می شود



معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیات جدیدی از اعمال فوق‌العاده ویژه برای معلمان یا ترمیم رتبه‌‌بندی اعلام کرد و گفت: احکام جدید معلمان در راه است و بزودی صادر خواهد شد.
به گزارش ایسنا، علی اللهیار ترکمن درباره اجرای طرح رتبه‌بندی گفت: رتبه‌بندی یک فرآیند طولانی را طی کرد. بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه‌بندی از مطالبات اصلی ما بود و این ماده به نحوی است که تفاوتی در نگاه به نوع رتبه‌بندی ایجاد می‌کند. یک نگاه نیازمند لایحه است و طبق نگاه دوم رتبه‌بندی می‌تواند از سوی دولت انجام بگیرد. در این قانون صراحتاً دولت مکلف شده نظام رتبه‌بندی را تنطیم کند و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی به تصویب برساند.بحثی که از سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه‌بندی از طریق لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت اجرا شود؟. درنهایت قرار شد رتبه‌بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه‌بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی «حق شغل» در نظر گرفته شده بود و در سال ۹۸ سه آیتم به‌عنوان رتبه‌بندی مورد افزایش قرارگرفت. در مصوبه رتبه‌بندی ۹۸، پنج رتبه برای معلمان درنظر گرفته شد و عوامل امتیازآور مشخص شدند که سابقه خدمت، توقف در یک رتبه و... از این جمله بود. این مصوبه از مهر ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی پیش‌بینی شده به اجرا در آمد.
وی با بیان اینکه در پایان بهمن ۹۸ بخشنامه‌ای از سوی سازمان برنامه وبودجه خطاب به دستگاه‌های اجرایی داشتیم که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که حالا که سه آیتم فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط استفاده می‌کنیم اما سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره‌مند می‌شود؛ بیاییم و یکبار برای همیشه این آیتم‌ها را برای همه فرهنگیان اجرا کنیم.
اللهیار ادامه داد: در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود اما با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت. با جمع‌بندی صورت گرفته این کار را برای معلمان انجام دادیم و همه آیتم‌ها را برای معلمان تا۵۰ درصد افزایش دادیم.
او با اشاره به اینکه نکته منفی این بود که تفاوت‌های رتبه‌ای معلمان نادیده گرفته شد و آنها که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند، عنوان کرد: اما معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوق شان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵درصد رشد می‌کند.
او با بیان اینکه مقرر شد ما مجدداً امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه‌بندی 98 دوباره به احکام برگردد گفت: دیروز موافقت سازمان برنامه به ما ابلاغ شده و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم و صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است. به این ترتیب حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی یکسان خواهد شد و تفاوت معنی‌داری ندارد. تفاوتی هم در نحوه برخورداری از فوق‌العاده ویژه بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت نخواهیم داشت.  اللهیار افزود: درخواست ما این بود که یکبار برای همیشه رتبه‌بندی معلمان در چارچوب عملیاتی مشخص اجرا و حل و فصل شود و الگویی را با توجه به همه موازین رتبه‌بندی آماده و به مجلس ارائه دهیم و آن را تبدیل به قانون رتبه‌بندی کنیم. خوشبختانه این اقدام از سوی آموزش و پرورش مطرح و تشکل‌های فرهنگی نیز آن را در جلسه با دکتر نوبخت درخواست کردند که مورد موافقت سازمان استخدامی وسازمان برنامه  وبودجه قرار گرفت و مقرر شد یک کارگروه چهارجانبه با حضور نماینده تشکل‌ها شکل بگیرد که دوشنبه هر هفته این جلسه تشکیل می‌شود که ما درنهایت تا شهریور ماه پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی را به دولت ارائه می‌کنیم و دولت زمان کافی برای ورود آن به بودجه 1400 داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/5/541789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها