روند نزولی قیمت نفت دوباره آغاز شد

شیوه تازه معامله‌گران نفتی برای کاهش زیان




گروه اقتصادی/ تحولات در بازار نفت همچنان ادامه دارد و سیاست‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کشورها در زمینه انرژی مدام در معرض بازنگری است. اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شاخص‌ها در حال تلاش هستند که راهی برای کاهش نوسانات معاملات آتی پیدا کنند. راهی که در برخی موارد به تغییر حجم و زمان داد و ستدها و در نهایت تعدیل قیمت‌ها ختم می‌شود. به این معنی که بخشی از برگه‌های قراردادهای آتی خود در بازار سهام را می‌فروشند و معاملات را به زمان دیگری موکول می‌کنند.
بلومبرگ در این زمینه نوشته است: بعد از سقوط هفته قبل قیمت نفت خام WTI به زیر صفر دلار، حرکت قیمت نفت به سمت حدود 10 دلار در هر بشکه ادامه دارد. این اتفاق به موازات اینکه صندوق‌ها و شاخص‌های داد و ستد در تلاش برای فرار از نوسانات قراردادهای آتی فروش هستند؛ رقم می‌خورد.
معاملات آتی در بورس نیویورک بعد از سقوط 4 دلاری قیمت نفت ریزش داشت. اس‌اندپی داوجونز روز سه‌شنبه اعلام کرد که همه قراردادهای ماه ژوئن نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت را به خاطر خطر منفی شدن قیمت نفت در ماه ژوئن با تأخیر یک ماهه در ماه جولای اجرا می‌کند. صندوق نفت ال‌پی نیز در حال فروش همه قراردادهای خود در ماه ژوئن است. در حالی که برخی صندوق‌های دیگر اعلام کرده‌اند که برگه‌های قراردادهای آتی کوتاه مدت خود را به فروش می‌رسانند اما برگه‌های قراردادهای آتی دیگری را می‌خرند. این موضوع به‌کاهش ریسک معاملات برای ماه ژوئن کمک خواهد کرد. این اقدامات قیمت‌های نفت شاخص WTI را در معاملات آتی کوتاه مدت کاهش می‌دهد، قیمت معاملات آتی ماه ژوئن هم‌اکنون 7دلار کمتر از قیمت‌های آتی ماه جولای است. قیمت پایه برای نفت امریکا نیز 9 دلار ارزانتر از قیمت معاملات آتی شاخص برنت است که دلیل آن کاهش 40 درصدی قراردادهای فروش در ماه ژوئن است. بعد از سقوط قیمت شاخص WTI به قیمت‌های منفی اکنون معامله‌گران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش‌های آتی نفت در بورس‌های جهانی رفتار می‌کنند. به‌همین خاطر قیمت معاملات آتی نفت خام شاخص WTI برای ماه ژوئن طی دو روز کاهشی بود.
روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، شاخص نفت سبک امریکا WTI برای معاملات آتی با 7درصد کاهش، 11.83 دلار در بشکه قیمت‌گذاری شده بود و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با 2 درصد افزایش، 20.41 دلار در بشکه بود.
صندوق نفت امریکا 5 بار در سیاست سرمایه‌گذاری خود بازنگری کرد
به‌خاطر تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، امسال حجم زیادی از تقاضا برای نفت و دیگر سوخت‌ها نظیر بنزین از بین رفته است. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان متعهد شده‌اند که از آغاز ماه آینده میزان تولید روزانه خود را کاهش دهند و بازار را به تعادل بازگردانند، اما سقوط شدید تقاضا و مصرف منجر به یک حجم زیادی از ذخیره‌سازی در دنیا شده است. با اتمام فضای ذخیره‌سازی، تولید‌کنندگان ایالات متحده شروع به تحویل نفت خام به انبار‌های استراتژیک کشور کردند. ذخیره‌سازی روی آب نیز یکی دیگر از گزینه‌هاست.
هری تچیلینگوریان، رئیس استراتژی بازار کالایی نیز می‌گوید: «ما شاهد خروج بخشی از معامله‌گران از قراردادهای آتی WTI در نایمکس هستیم.» در همین حال صندوق نفت ایالات متحده به‌دلیل محدودیت‌های جدیدی که توسط رگولاتورها و کارگزاران آن اعمال شده است، پول خود را به قراردادهایی که بین ژوئیه 2020 تا ژوئن 2021 توزیع شده است، منتقل می‌کند. این صندوق در دو هفته گذشته پنج بار سیاست سرمایه‌گذاری خود را تغییر داده است. تولید‌کنندگان ایالات متحده در این ماه 1.1 میلیون بشکه نفت خام را به مخازن ذخیره‌سازی استراتژیک نفت تحویل داده‌اند. چراکه انبارهای تجاری در حال پر شدن هستند. بازار با بحران جدی کمبود مخازن ذخیره‌سازی نفت مواجه است و این موضوع تنها مربوط به امریکا نیست.
مخازن نفت کره‌جنوبی دیگر جای خالی ندارد
در تازه‌ترین تحولات از اشباع ذخایر جهانی نفت، منابع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند که همه ۳۸ میلیون بشکه ظرفیت نگهداری نفت در خشکی که به شرکت ملی نفت کره و شرکت اویل هاب یئوسو تعلق دارند، اجاره شده‌اند. بخشی از فضای کرایه شده کوتاه مدت بوده و مدتش اواخر امسال به پایان می‌رسد اما فضا برای اهداف استراتژیکی یا لجستیکی اختصاص خواهد یافت. در حالی که قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، باعث افت تقاضا شده است اما بسیاری از پالایشگاه‌ها به‌دلیل توافق‌های تأمین بلندمدت، نمی‌توانند تولیدشان را کاملاً متوقف کنند و به مخازن برای نگهداری تولید مازاد تقاضا نیاز دارند. برخی پالایشگاه‌ها و بازرگانان مایل هستند نفت را به قیمت پایین خریداری کرده و بعداً بفروشند. نفت برنت برای تحویل در دسامبر بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه گران‌تر از نفت تحویل ژوئن است. طبق آمار شرکت تحلیلی «کی‌راس»، در حالی که کره‌جنوبی شماری از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های نفت آسیا را دارد اما پس‌از چین، ژاپن و هند چهارمین ظرفیت بزرگ مخازن نفت را در منطقه دارد. این کشور به‌دلیل نزدیکی به سایر اقتصادهای بزرگ شمال آسیا، مکان محبوبی برای نگهداری نفت خام و سوخت‌ها است.
الکسیس برسون، تحلیلگر ارشد شرکت کی‌راس در سنگاپور در این باره گفت: از نظر پر شدن مخازن نفت، ما شاهد افزایش عظیم در آسیا بدون در نظر گرفتن چین بوده‌ایم. در کره‌جنوبی روند رشد ذخایر طی دو هفته گذشته هشت میلیون بشکه بوده که در گذشته دیده نشده است. در کره‌جنوبی مخازن نگهداری نفت به‌عنوان ذخایر تجاری یا دولتی که شامل فضا برای ذخایر استراتژیک است، طبقه‌بندی می‌شوند. به‌گفته منابع آگاه، پالایشگاه‌های کره‌ای خواستار دسترسی به مخازن دولتی بوده‌اند. برخی از این شرکت‌ها تلاش‌هایشان را برای اجاره کشتی‌ها به‌منظور نگهداری نفت در دریا مضاعف کرده‌اند و باعث افزایش شمار نفتکش‌هایی شده‌اند که برای این منظور کرایه شده‌اند.
سخنگوی شرکت ملی نفت کره اعلام کرد که این شرکت حدود ۹۶ میلیون بشکه ظرفیت برای ذخایر استراتژیک کره‌جنوبی دارد و معلوم نیست که این ذخایر پر هستند یا هنوز فضای خالی دارند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر نفت در کشورهای آسیایی دیگر نظیر چین و سنگاپور بسرعت در حال پر شدن هستند در حالی که وضعیت چین به‌دلیل عدم وجود آمار شفاف درباره مخازن نفت، مشخص نیست.
نفتکش‌ها، برندگان بزرگ بحران
شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی را می‌توان برندگان واقعی کاهش قیمت نفت دانست. در این راستا مدیر شرکت نفتکش‌های «آمریکن نوردیک» گفته است که تا به‌حال چنین بازار خوبی را شاهد نبوده‌‌اند و شرکت‌های بزرگ نفتی مثل اکسون موبیل و بی‌پی حاضرند تا روزانه 70 هزار دلار برای استفاده از نفتکش‌ها بپردازند.
به‌گزارش «ایران»، اکنون قیمت اجاره روزانه نفتکش‌ها بسته به میزان تقاضا و سایز نفتکش بین 30 هزار دلار تا 100 هزار دلار در نوسان است.
کارشناسان معتقدند که بازار جهانی نفت دوران بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. بعضی نفتکش‌های VLCC و ULCC بدون آنکه محموله‌ای را جابه‌جا کنند، درآمدهایی بالاتر از زمان تردد دارند. مخازن ذخیزه‌سازی نفت روی آب که همان نفتکش‌ها هستند نیز بزودی پر خواهند شد. حالا بحران ذخیره‌سازی نیز به بحران قیمت پایین نفت به مشکلات اضافه شده است و مجموع این مسائل بسیاری از صنایع نفتی در سطح جهان را به تعطیلی کشانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/10/541810/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها