چرا 10 اردیبهشت روز خلیج فارس نام گرفت؟

رشادت؛ بهای خلیجی که همیشه فارس می ماند






گروه ایران زمین: وقتی از باروی 500 ساله قلعه پرتغالی‌ها در قشم به‌خط افقی که نیلی خلیج فارس را به آبی آسمان پیوند داده نگاه می‌کنی؛ سلیقه اشغالگران ساحل جنوب ایران را در انتخاب محل احداث و بنای این قلعه تحسین می‌کنی. درست در بهترین نقطه دید در جزیره. جایی که همه رفت و آمدهای دریایی را می‌توان زیر نظر گرفت و در تیر‌رس توپ‌ها قرار داد. دژهای پرتغالی‌ها در جزیره‌های لارک و هرمز هم با همین سلیقه و دیدی خوب بنا شده است. خرابه‌های سنگی این دژها دراین جزایر به ما می‌گویند که متجاوزان چقدر استیلا طلب و تمامیت خواه بودند و برای اینکه این خلیج همیشه فارس بماند، چه رنج‌ها برده شده و چه خون دل‌ها خورده شده است.
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت 240 هزار کیلومتر به شمار می‌رود که جزایر ایرانی «خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان» را در خود جای داده است. از این‌رو این خلیج پهناور به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد جهان، اهمیت بسزایی نزد کشورها و دولت‌های گوناگون دارد به همین دلیل برخی از آنان در طول تاریخ بارها برای سلطه بر این خلیج مهم به طرف آن لشگرکشی کرده‌اند. در این میان پرتغالی‌ها به مدت 117 سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره‌برداری از آن می‌پرداختند تا اینکه در نهایت پس از تلاش‌های بسیار «امام قلی‌خان» امیر فارس توانست در 10 اردیبهشت 1031 هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند.
فریدون همتی استاندار هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: روز دهم اردیبهشت، سالروز آزاد‌سازی جزایر خلیج فارس از استیلای 500 ساله استعمارگران، نماد استکبار ستیزی و روحیه آزادیخواهی و مرزداری مردم هرمزگان است.
وی می‌افزاید: هرمزگان در طول تاریخ همیشه از موقعیتی ویژه و استثنایی برخوردار بوده و خط اتصال تجارت و فرهنگ منطقه با دنیای خارج بویژه آفریقا، آسیای شرقی (شرق دور) و اروپا بوده است و استیلا براین آبراهه مهم به نوعی در دست داشتن نبض تجارت و فرهنگ جهان محسوب می‌شده است.
بر همین اساس در قرون متمادی خلیج فارس جولانگاه استعمارگران مختلفی از جمله پرتغالی‌ها، هلندی‌ها، انگلیسی‌ها و هم‌اکنون نیز امریکایی‌ها بوده و می‌باشد و ملت ایران و در رأس آن هرمزگانی‌ها به‌عنوان مرزداران خلیج فارس در 500 سال پیش بر استعمارگری پرتغال برای همیشه پایان دادند و تمامی جزایر خلیج فارس و در رأس آن جزیره هرمز آزاد شد.  همتی تصریح می‌کند: در هشت سال دفاع مقدس نیز فرزندان رشید این خطه از جمله شهیدان رئیسی و دارا اجازه جولان ناوها و نیروهای امریکایی را در خلیج فارس ندادند و به شایستگی از مرزهای آبی کشور با نثار خون خود محافظت کردند.
تحریف تاریخ خلیج فارس
در سال‌های اخیر دشمنان ایران دست بردن به تاریخ خلیج فارس و استفاده از نام جعلی خلیج عربی را ابزاری برای فشار سیاسی و روانی به ایران در آوردگاه‌های بین‌المللی قرار داده‌اند.
در منابع متعدد تاریخی مانند نقشه‌ها، سندها، گزارش‌ها و کتاب‌های جغرافیایی و تاریخی برای آبراهه‌ای که در جنوب ایران قرار دارد نام خلیج فارس به کار برده شده است. پیش از مطرح شدن نام جعلی برای این دریا در دوران معاصر، کلیه منابع تاریخی و همه ساکنان این نواحی نام خلیج فارس را به کار برده‌اند و هنوز هم این چنین است.
 واژگانی همچون «سینوس پرسیکوس و ماره پرسیکوم» در منابع یونانی و رومی تا «دریای پارس، الخلیج الفارسی و بحر فارس» در متن‌های جغرافیایی و تاریخی سده های پیشین مسلمانان، حکایت از این مهم دارد. از این‌رو به کار بردن نام فارس نیز نشان دهنده تسلط ایران در طول تاریخ بر این منطقه بوده است.
عباس رضایی پژوهشگر حوزه خلیج فارس در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره تحریف نام خلیج فارس، می‌گوید: منافع سرشار خلیج فارس برای انگلیس، باعث شده بود که به مرور برای جامه عمل پوشاندن به هدف‌های خود، برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را با دسیسه‌های مختلف علیه ایران بشوراند و آنها را تحت الحمایه خود قرار دهد.
استاندار هرمزگان می‌گوید: امروز شاهدیم استعمارگران و دشمنان ایران اسلامی که نتوانستند به حضور نظامی خود در منطقه دست یابند اقدام به اجرای نقشه‌ای رذیلانه با ابعاد فرهنگی کردند و آن هدف قرار دادن هویت خلیج فارس و زدودن پیشینه آن بود که از تغییر نام خلیج فارس آغاز شد اما با هشدار بموقع رهبر معظم انقلاب تمام توان فرهنگی کشور در دفاع از این هویت بسیج شد و نویسندگان، مورخان، پژوهشگران، هنرمندان، خبرنگاران و... به میدان آمدند و مردم جهان را در این خصوص آگاه و نقشه دشمنان را عقیم ساختند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/11/541814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها